Három hónap hat körért

Motokrossz Országos Bajnokság, I. futam, Hódmezővásárhely

2012.04.24. 13:30
„A pálya persze olyan volt, mint máskor, komisz és nehéz. A szikes talaj beton kemény felületét cement finomságú por takarta. Ha száraz volt, öt négyzet kilométeren szilikózist lehet kapni, ha eső esett, vagy locsolták, kenőszappanná vált.” – hangzik a klasszikus idézet a motokrossz sportág nagy könyvéből, a Porban az igazságból.

„A pálya persze olyan volt, mint máskor, komisz és nehéz. A szikes talaj beton kemény felületét cement finomságú por takarta. Ha száraz volt, öt négyzet kilométeren szilikózist lehet kapni, ha eső esett, vagy locsolták, kenőszappanná vált.” hangzik a klasszikus idézet a motokrossz sport „nagy könyvéből” a Porban az igazságból. Tökéletesen leírja a ma már történelmi, hódmezővásárhelyi motokrossz pályát. Csakhogy ezen a hétvégén az esőzések és a gyors száradás után a szikrázóan zöld fűben kanyargó pálya leginkább olyan volt, mint ha egy amerikai reklámfilm kulisszái közé sétálnánk be. Vásárhely most más volt, mint eddig. Valószínűleg jobb, mint valaha.

A válság meglehetős pusztító munkát végzett a motorsportokban, különösen a nemzeti bajnokságokban. Ha valami mégis tudja tartani magát hazánkban, az talán a motokrossz, ami még egy ilyen, gyengébb évben is professzionális bajnokság tudott maradni.

A pályák változatosak, az akciók közelről nézhetőek, és az egész kellemes természeti környezetben van. Az ország nagy részét lefedő helyszínek változatosak, a versenyek hazai mércével igen jól szervezettek. Emellett a hazai élversenyzők nemzetközi szintűek és tényleg profiként, főállásban művelik a sportot. Vannak egységes csapatok és a pilóták, akik komolyan veszik a sportot.

Persze kemény gyomros a sportnak, hogy az adu-ász, a korábban a világbajnokságon szereplő Németh Kornél tavaly ugyan bajnok lett, de az idén kihagyja a magyar bajnokságot. Kornél távozás ugyanakkor az idén nagyra nyitotta a kaput a többi top-versenyző előtt. A nagykategóriában most az egy év kényszerpihenő után visszatérő Czúni Lászlót tartották a legesélyesebbnek a tavalyi vicebajnok, Szőke Márk előtt.

Czúni egy motoros dinasztia tagja. Apja még a rendszer váltás előtti – ma már kissé vicces nevű Zalka Máté Motoros Klub - sokszoros bajnoka volt. De „Lacika” sem ma kezdte - eddig ötszörös hazai bajnok, európabajnoki második, MX3-ban VB-zett. Czúni azonban a Suzuki kivonulásával egy éve letette a krossz kesztyűt, és huszonöt évesen visszavonult. Gyakorlatilag húsz éve folyamatosan motorozott, ami azzal egyenlő, hogy alig volt testrésze tökéletes, sportolásra alkalmas állapotban. Érdemes tudni, hogy a krosszban, ha valaki úgy megrántja a lábát, hogy napokig nem tud ráállni, az körülbelül olyan hétköznapi esemény, mint mondjuk egy civilnek az, hogy túlcukrozza a kávét.

A motokrossz pesszimista becslés szerint is benne van az öt legnagyobb fizikai igénybe vételt jelentő sportban. Vagyis itt minden nap kő keményen kell edzeni, és heti háromszor szétszakítani magát az embernek a krosszpályán, ha komolyan gondolja.

A motokrossz nem olyan baj, ami könnyen elmúlik. Czúni fél év szabadság után rájött, hogy a buli nem ér semmit motorozás nélkül, és leszerződött a Kecskeméti KTM kereskedő csapatába. Hogy rendesen belerázódjon, innentől három hónapnyi futás, súlyzózás, motorozás, ugrókötelezés, fekvőtámaszozás, békaügetés következett. Szép lassan a sorozat első számú favoritjává lépett elő.

A hódmezővásárhelyi idénynyitón a reggeli napfényél még vizes pályán Czúni gyakorlatilag ismét berobbant a hazai motokrosszba. A sáros pályán hihetetlen magabiztossággal, kegyetlen gyors időket ment – 5 másodperccel gyorsabb volt az edzésen második Szőke Márknál, és 6-tal a harmadik Lécz Gergelynél!

Ugyanakkor Czúni nem megnyerte, hanem elveszítette ezt az időmérőt: nem sokkal később ugyanis már egy mentőben utazott a vásárhelyi kórház felé sajgó csukóval. Egy gyors kanyarban ugyanis keresztbe állt alatta a motor, és olyan szerencsétlenül esett, hogy eltörte a csuklóját. Ezzel ez a MX1-es (450-es motorok) meccse részéről le is volt játszva.

A hazai bajnokság másik nagy kérdése a legalább ugyanennyire kompetitív MX2 (250-es motorok) kategória volt. Legalább öt fajsúlyos versenyző pályázik a dobogós helyekre: Szvoboda Bence, Hugyecz Erik, Déczi Balázs, Firtosvári Gábor és Nagy Alex. Közülük Szvoboda és Hugyecz neve kiemelendő, a bennfentesek szerint Kornél távolmaradásával kettejük csatája növeli az idei OB látványfaktorát.

Bence évek óta az egyik legjobb magyar versenyzőként van elkönyvelve. Rendkívül bevállalós motoros, elképesztő technikával és olyan agresszív vezetési stílussal, hogy aki látja, nem hiszi el, hogy krosszmotorral ennél gyorsabban lehet menni. Ennek szöges ellentéte az ugyancsak tinédzser Hugyecz Erik, aki mindezt szépen finoman adja elő úgy, hogy az ember úgy érzi, ezt bárki meg tudná csinálni. Míg a HTS Teamben versenyző Szvoboda tavaly világbajnoki pontokat szerzett, addig a SIC Yamaha Fehér színeiben induló Hugyecz szalagszakadással pihent. Az idén viszont rendkívül erősen felkészült az olasz bajnokságban, és az edző versenyeken menetrendszerű volt a két motoros között az adok-kapok.

És a srácok mögött a technika is eléggé rendben van! A 250-es négyütemű verseny-krosszmotorok gyárilag keréken 30-32 lóerősek. Hugyecz Erik motorja fékpadon már mutatott 41-et is! Ehhez természetesen minden lehetséges extrát bele kellett gyömöszölni, amire ilyenkor a koronát egy sokmilliós futómű teszi fel. Szvoboda az előszezonban egy Kawasakit gyilkolt, de az idénynyitóra már egy gyári felkészítésű úgynevezett B-tuningos KTM került alá, amiről annyit elég tudni, hogy mindene le van plombálva, hogy csak a gyárban, zárt ajtók mögött lehessen szétszedni. Pletykák szerint egy ilyen motort 5 üzemóránként fel kell újítani (a krosszban üzemórában mérik a futásteljesítményt) tehát elég spéci cuccról van szó.

Ehhez képest a bajnoki nyitány első időmérő edzését a harmadik fiatal tehetség, Firtosvári Gábor „lopta el”. A népszerű „Kacsa” a felszáradó pályán az utolsó körökben okosan ment egy pár gyorsat a Kawasakin, és ezzel gyakorlatilag ez első babérokat le is aratta – maga mögé utasítva Hugyecz Eriket, Szvoboda Bencét, Nagy Alex-szet.

A rajt motokrosszban sokkal fontosabb, mint például a gyorsasági sportban, mert nehezebb előzni, sőt, már az ellenfél mögött is menni is elég kínos a sár, homok, vagy kőzáporban. A kétfutamos versenynap első rajtjánál egy pillanatig úgy tűnt, nem csak az edzésen villantott Firtosvári: másodiknak fordult Szvoboda mögött.

Közben Hugyecz Erik negyedikként kezdett, de fél körnél már harmadik volt. Itt azonban beleakadt Fritosváriba, miközben az élen Szvoboda rendesen megrúgta a gyári KTM-et: elképesztő hajrát vágott ki, és könyörtelen motorozással igyekezett leszakítani magáról a mezőnyt. Sikerült. Pillanatok alatt körülbelül 4 másodperces előnyre tett szert, miközben voltak pillanatok, amikor Hugyecz még Firtosváriról is kissé lemaradt. Egészen a hatodik körig tartott a csata, amikor Eriknek sikerült előzésre vinni a dolgot. Ekkorra azonban Szvoboda már messze járt, hiába ment Hugyecz hasonló köröket, a távolság kezdett bebetonozódni.

A hajrá azonban jót tett Firtosvárinak, aki ugyancsak messze elnyúlt az üldöző Déczi Balázstól, majd az őt megelőző, helyi Nagy Alextől. Szvoboda közben az élen úgy vágott át a lekörözötteken, mint kés a vajon, és Erik hasonló iramban de tisztes távolságból követte – egészen addig, míg a rajtegyenes utáni jobbos kanyarjában váratlanul el nem hallgatott a Yamaha. Rövid újraindítás kísérlet után azonban sétával végződött ez a futam. A csata elmaradt...

MX2 I. futam:

  1. Szvoboda Bence KTM
  2. Firtosvári Gábor Kawasaki
  3. Nagy Alex KTM
  4. Déczi Balázs Kawasaki
  5. Tóth József Honda
  6. Gelencsér Péter Suzuki

Az MX1-es kategóriában Czúni László nélkül induló futamon a rajtot a sokáig hobbi szinten, csak alkalmanként motorozó Adamek Imre hozta el. A szezon előtt Amerikában edződött pilóta nyomában Hujber Péter hajrázott egy négyütemű, korosabb Yamahán. Az első kör végére azonban már komoly esélyes Lécz Gergő és a közepes rajt után villámgyorsan felzárkózó Szőke Márk várta, hogy fogást találjon Adameken, hiába. Ellépett, és többet senkinek még megizzasztani sem sikerült!

Lécznek a verseny első felében férfiasan meg kellett küzdenie a tavalyi bajnok, mindössze 18 éves Szőke Márkkal, aki a láztól legyengülve hajtotta a 450-est. Gergő azonban okosan, hiba nélkül motorozott. Hasonlóan tett Szőke is, de egy idő után a még vízzel átitatott pályán le kellett vennie a szemüvegét, és ezzel a dolog el is dőlt. Szőke motorozása szétesett, Lécz így magabiztosan hozta az ezüstérmet.

A verseny végére talán Adamek már egy kicsit elspórolt, és Szőke is vett még egy utolsó hajrát, de csak lecsökkenteni tudták a különbséget, a sorrendet megváltoztatni már nem.

Abszolút eredmény – MX1, I. futam:

Adamek Imre, KTM

Lécz Gergely, KTM

Szőke Márk, Kawasaki

Kerner László, Honda

Hujber Péter, Yamaha

Sáska Gábor, Kawasaki

Az MX1 második futamban hasonlóan alakultak az erőviszonyok, azonban most Lécz hozta a rajtot, Adamek, Szőke és Sáska előtt. Imre azonnal támadta Léczet, és az első körben egy pillanatra át is vette a vezetést, de Gergő rögtön visszavágott. A második körben aztán a nagy igyekezetben Adamek alatt a hullámos részen keresztbe állt a motor, és maga alá fordította a versenyzőt, aki így visszacsúszott.

Ekkor Szőke keményített be, de a férfias hajrában ismét Lécz kerekedett felül a megint szemüveg nélkül maradt Szőkével szemben. Lécz a futamot, tankönyvbe illő motorozással, hibátlanul nyerte, tíz másodperces előnnyel Szőke Márkkal szemben.

Adamek tulajdonképpen korrigálni tudta a hibát, és lendületesen vágta át magát a mezőnyön. Végül a rutinos motorosnak számító Kerner Lászlót is megelőzve lett harmadik.

Abszolút eredmény – MX1, II. futam:

Lécz Gergely, KTM

Szőke Márk, Kawsaki

Adamek Imre, KTM

Kerner László, Honda

Sáska Gábor, Kawasaki

Hujber péter, Yamaha

Az MX2-es második futama mintha az első menet kópiája lett volna – legalábbis az első felét illetően. Szvoboda ismét az élen rajtolt, most azonban Déczi volt a második, Nagy Alex és Hugyecz előtt. Erik pillanatok alatt megelőzte Alexet, viszont most Déczi mögé ragadt be.

Hat kör kellett Hugyecznek, mire át tudta venni a második helyet. Ekkor azonban Szvobodának már volt tíz másodperces előnye – amit szinte azonos köridők mellett lehetetlennek tűnt ledolgozni.

Közben Firtosvári is támadt, hosszas csata után megelőzte Nagy Alexet, majd Déczit támadta, amikor Farkas Szabolcs az egyik ugrató után elesett. A hírek szerint kulcscsont és bordatörést szenvedett pilóta a pályán maradt, ami miatt egy körrel később leintették. A csata megint elmaradt...

Abszolút eredmény – MX2, II. futam:

  1. Szvoboda Bence, KTM
  2. Hugyecz Erik, Yamaha
  3. Déczi Balázs, Kawasaki
  4. Nagy Alex, KTM
  5. Firtosvári Gábor, Kawsaki

A hat fordulós országos bajnokság következő állomása Nagykanizsán lesz, május 20-án.

A cikk készítője az MXonline.hu szakírója, Petró Lajos. Kattintsanak és nézelődjenek.