Ilyen motorral jár a bankrobbantó

2014.01.16. 16:34
A rendőrség nagy erőkkel keresi a hétfői angyalföldi bankrobbantás elkövetőjét. Eddig azt feltételezték, hogy az illető valamilyen krossz vagy enduró-jellegű motorkerékpárral érkezett a CIB bankfiók elé, elhelyezte a bombát, majd felpattant és elhajtott. Szeretnénk segíteni a motor típusának meghatározásában.

Döbbenten nézegettük a Rendőrség honlapjáról származó korábbi, majd a Velveten megjelent, jobb minőségű és az alábbiakban is látható felvételeket, melyeket a környéken működő térfigyelő kamerák felvételeiből vágtak ki. A robbantó megnyugodhat, a róla készült képkockák kevés pixelből állnak, melyek közül rengeteg teljesen fekete, és sok a képzaj. Nem tudjuk nem megemlíteni, hogy ideje volna rendszámmal ellátni minden kis- és nagymotorkerékpárt, mert amíg a rendőrségnek és a közlekedési hatóság embereinek ilyen hiányosak az ismeretei az egyes gyártmányokról, nincs csodálkozni való azon, hogy százötven-százhetven köbcentis motorkerékpárt feltételeznek, miközben a forgalomban éppen az ekkora hengerűrtartalomú típusokból látni a legkevesebbet.

Ha a robbantó által használt motornak nem volt rendszáma az sem véletlen, hiszen egyes esetekben képtelenek megállapítani a rendőrök, hogy egy igazoltatott motor ötven köbcentis, vagyis rendszám viselésre nem kötelezett kategóriába tartozik-e, esetleg nagyobb, tehát elvileg rendszámköteles típus. Ez különösen igaz a különböző terepmotorok esetén.

A bankrobbantó motorja valószínűleg százhuszonöt, vagy kétszázötven köbcentis enduró. Endurónak olyan terepmotorokat nevezünk, melyekkel eredeti rendeltetésük szerint kisebb nagyobb távokat tettek meg a számukra rendezett versenyeken. Az ilyen versenyeknek sokszor közúti szakaszai is vannak és néha nem csak nappal zajlanak. Ezért kell a világítás.

Az endurón tehát van lámpa, irányjelző, visszapillantó tükrök, pontosan úgy, mint a bankrobbantó motorján. De mit látunk még? A fehér színű motor elöl és hátul is tárcsafékes, vagyis valószínű, hogy a kilencvenes években gyártották, amikor ez a megoldás elterjedt. Bizonyos típusokat, például az itthon méltán népszerű Aprilia RX-et eleve kizárja a körből, hogy a robbantó motorján a hátsó tárcsafék a felni jobb oldalán helyezkezik el, míg a meghajtólánc a bal oldalon. A robbantó motorja minden bizonnyal kétütemű, erre utal a blokk környékén vastagodó, úgynevezett rezonátoros kipufogódob. Ennek teljesen más alakja van, mint a négyütemű endurók kipufogójának. A pocsék minőségű képen megfigyelhető a berúgókar is, mely szintén a jobb oldalon látható.   

A motor alakjának egyéb részletei is árulkodóak. Ilyen például, hogy a nyereg középen határozottan mélyített, ám az ezredforduló után minden gyártó fokozatosan egyre inkább vízszintes nyeregkialakításra váltott. Ez is a kilencvenes évek teóriáját erősíti. 2000 után az ilyen jellegű endurók egyre inkább hasonlítani kezdtek a zárt pályás versenyekre használt krosszmotorokhoz. Utóbbiakon semmilyen világító vagy jelzőberendezés nincs, és bár az átépítés nem lehetetlen, ettől az eshetőségtől most tekintsünk el.

Az egyetlen képen, melyen a motorkerékpár szemből látható, nagyon kevés az értékelhető információ, de úgy tűnik, mintha kisméretű lámpa volna a nagy szürkeségben. Kisméretű első lámpát a Japán belső piacára fejlesztett modellekre szereltek. Ezekből néhány tucatnyi lehet az országban, így a lehetséges típusok köre is tovább szűkül.

A fentieket tekintség gondolatébresztőnek, ezzel szeretnénk segíteni a rendőrség járműszakértőinek munkáját. A fentiek értelmében, a lehetséges márkák, illetve típusok közül a Totalcar-Totalbike szerkesztői az alábbiakat tartják a legvalószínűbbnek. 

A látottak alapján a Honda CRM 125, illetve ennek 250-es változata tűnik a legvalószínűbbnek. Figyeljék az első futómű felépítését! Ez egy úgynevezett hagyományos első teleszkóppár. Látható a védőharmonika, amely gyárilag piros színű volt. Ez a gumialkatrész a futómű érzékeny, krómozott alkatrészét, a becsúszó szárat védi a szennyeződésektől. Árulkodó jel. A nappali fénynél élénk színű harmonika azért lehet ennyire sötét is a képen, mert a térfigyelő kamerák éjszakai üzemmódban működtek, csak a feket és fehér közti árnyalatokat rögzítették.

A Kawasaki KDX 250 sem elvetendő lehetőség, hiszen nagyon hasonló felépítésű motorkerékpár. A kisebb, százhuszonöt köbcentis változat ellen szól, hogy annak eredetileg nagyobb méretű első lámpája volt. Jó volna még egy kicsit élesebb felvétel a motor elejéről, az sokat segítene a döntésben. Írják meg nekünk, ha más típusokra tippelnének, esetleg rosszul láttunk valamit a képeken. 

Update: A legújabb felvételeken jobban látható a motor eleje. Mégis csak KDX125 lesz az. Nézzék a hátsó sárvédő tetejére szerelt helyzetjelzőt a legalsó gyári képen. Ez a megoldás sok egyéb típust teljesen kiejt a játékból, egyúttal közelebb visz a kis KDX-hez. Egyesek szerint a Yamaha DT125R is kézenfekvő volna, hiszen a legnagyobb példányszámban forgalomban lévő kétütemű enduró Magyarországon, de annak éppen a fara teljesen más. 

Amúgy minden komoly bűncselekményhez ilyen jellegű motor tűnik ideálisnak. Könnyű, agilis és mindenhonnan el lehet menekülni vele. Kerékpárutak, kertek, be az erdőbe, Északi vasúti összekötő, ahová semmi mással nem lehet utánam jönni, csak motorral. Aztán esetleg tovább a Budai hegyek felé. És a legfontosabb: lehet vele lépcsőzni, amivel szemben nincs semmilyen azonnal bevethető eszköze a rendőrségnek.

Ön szerint mivel menekült a robbantó?

  • 4262
    Kawasaki KDX 250 - 125
  • 1575
    Egyéb
  • 1015
    Honda CRM 125
  • 672
    Honda CRM 250
  • 413
    Yamaha DT 250 WR
  • 305
    Suzuki RMX 250 90
  • 240
    Husqvarna CR 125