Talpon maradni 

2009.02.14. 00:00

Hiába gyors és erős a motorunk, ha többet repül, mint gurul. Márpedig mereven felszerelt kerekek esetében ez történne. Ennek kiküszöbölésére való a rugózás, ami egyrészt kényelmi szerepet tölt be, másrészt megadja azt a stabilitást, ami a biztonságos közlekedéshez szükséges.

A motor viselkedését nagyban meghatározza az első kerék felfüggesztése. Manapság a teleszkópvillák a legelterjedtebbek. Kialakításuk alapján két csoportja osztjuk őket, habár a hagyományos és a fejreállított villák működésükben kevéssé térnek el egymástól.

A villa egyformán fontos alkatrésze a villaszár, a rugó és a csillapítás, utóbbit a teleszkópdugattyút fedő korongok furatai befolyásolják. Ez a szelepelés, amelyet a lemezkorongokkal módosíthatunk: minél vastagabbak ezek, annál feszesebb a futómű. A folyamat egyformán zajlik a klasszikus és a fejreállított villáknál is, ám a két típus határai mégsem ugyanott vannak.

A legnagyobb eltérés maga a tömeg. A futóműtechnikában a rugózatlan tömeg számít. A gumiabroncs, a keréktárcsa, a keréktengely és csavarjai, valamint a fékberendezés adja ki a számot: minél kisebb a nem rugózó kilók száma, annál kezesebb a motorkerékpár.

A fejreállított villáknál a vékonyabb szár van alul. Azzal, hogy a vastagabbik szár helyet cserélt a vékony belső csővel, megnövekedett a merevség, hisz a hagyományos rendszerek hosszú, karcsú csöve helyett egy nagy vastag cső van a villakiflibe fogva: nincs nyaklás, nincs csavarodás. Divat, hogy a szárvastagság növekszik, ezzel a látszat ellenére tömeget spórolnak; vékonyabb falú anyaggal dolgozhatnak, de a merevség azonos marad.

A teleszkóp belsejét kitöltő gáz és olaj szomszédsága sem mellékes: megkülönböztetünk nyílt- és zárttartályos típusokat. Az Open Cartridge és a Closed Cartidge különbsége, hogy az egyikben a gáz és a hidraulikus folyadék közös térben van, míg a másiknál külön rendszert képez. Ha közös térben van a két anyag, erős igénybevételnél felhabosodhat az olaj, így változhatnak a futómű tulajdonságai.

Egyre elterjedtebbek az egyéni igények alapján állítható teleszkópok. A befelé történő csillapítómozgást nyomófokozatinak, a kirugózást húzófokozatinak nevezi a szakterminológia. Ezek a szárak végén szabályozhatók – márkától, modelltől függően alul vagy felül. Ezzel a lehetőséggel élve testsúlyunkhoz, vezetési stílusunkhoz és az útviszonyokhoz hangolhatjuk a futóművet.

Mivel a blokk mellett az első villa a második legérzékenyebb alkatrész, nem árt, ha rendszeresen karbantartjuk. A legegyszerűbb, amit tehetünk, a tisztítás. A sarat, a port és a bogarakat minden motorozás után töröljük le alaposan, ezek a szimmering alá jutva nagyban hozzájárulnak annak tönkretételéhez és a villa csúszószárának kopásához is.

Mi van a villában?

1. rugóelőfeszítés-állító

2. rugó

3. külső villaszár

4. csúszópersely

5. belső henger

6. szimmering

7. biztosító gyűrű

8. porvédő sapka

9. csillapító dugattyú

10. csillapító henger

11. becsúszószár

12. szárvédő

13. alsó villapapucs

Motortípustól függően érdemes meggondolni gumiharmonika vagy villamandzsetta felszerelését, sok pucolástól kímél meg bennünket ez a két alkatrész. A csillapító olaj cseréje is időről időre szükséges – ha nem vagyunk megelégedve a futóművel, szakemberrel való konzultálás után akár más viszkozitásértékkel is próbálkozhatunk, mint az előírt gyári érték.

A gyári rendszerekben sajnos nem ritka több kilós terhelésiérték-eltérés a jobb és bal szár között. Amit ilyenkor tehetünk, a rugócsere. Progresszív tekercselésűre váltva az eredeti lineárist megváltozik a viselkedés. Igényeseknek érdemes a futóművel kezdeni a tuningot: a minőségi rugó, a jobb hidraulikus olaj és annak megváltoztatott szintje egy új dimenziót nyithat – persze ésszel kell módosítani, találomra nem lehet eltalálni a szükséges mértékét a változtatásnak.

Mivel a futómű egy tipikus „finom cucc”, a szerelőválasztást kétszer is meg kell gondolni; itt tizedmilliméterekről van szó, és bármilyen kevésnek tűnik ez, a valóságban nagyon sokat számít. A szakértelem, a célszerszámok és a tisztaság elengedhetetlen a villaszerelésnél. Itt szó szerint kell venni, hogy nem kerülhet homokszem a rendszerbe.

Higgyék el: a jó magyar szokás ellenére nem érdemes a balesetes szárakat javíttatni. A szimmeringet mohón zabálja fel az egyengetett rúd, a kenés, a csillapítás már sosem lesz a régi. A hibák nagy sebességnél jönnek majd elő: nem másodperceket veszthetünk, hanem éveket.