Elfüstölt Márquez bajnoksága?
Fordulatos angol futam, Dovizioso továbbra is rendíthetetlen, mi lesz itt a végén? Rossi a dobogón, a Totalbike szerkesztője pedig Silverstone-ban. Sok a kérdés, de az izgalmak fokozódnak. A MotoGP gyorsvonat újra dübörgött.
Talán ismerik a mondást: „Chuck Norris mindenhez ért, illetve mindenhez is.” Gyengén átültetve az idei MotoGP-re nagyjából úgy hangzik: Dovizioso nyert Silverstone-ban, Silverstone-ban is. Na jó, ez szörnyű, de talán sokan keresik a szavakat, vajon mi történik épp a Ducati háza tájékán? S ha egyszer megy az a motor, akkor miért pont az olasz versenyző alatt, miért nem az eurómilliókért leigazolt Lorenzo alatt? Erre viszont már Gigi Dall'Igna is megnyalná cinkos mosollyal a szája szélét, mert úgy sejtem, az olasz szakember olyan pontosan felépítette világbajnoki címeket dédelgető stratégiáját, hogy arról évek múlva könyvet fognak írni. Egyelőre még titok.
Tény, hogy Dovi, akinek a pályafutása majdnem vakvágányra került, miután kegyvesztetté vált a Repsol Hondánál, csak szárnyal, és egyre magabiztosabban halad a világbajnoki cím felé, függetlenül attól, hogy épp mekkora szárnyakat és dobozokat szerelnek motorjára. A hétvégén csak Lorenzo használta a borzalmas idomot, Dovizioso ezúttal mellőzte, de teljesítményén nem látszott meg. A Honda megtartotta ennek szolid változatát, a Yamaha pedig elengedte a dolgot, és a régebbi, hagyományos idomokkal állt rajthoz. Bár tény, Silverstone vonalvezetése eltér az osztrák pályáétól, itt tempós kanyarokban sincs hiány.
Rossi, akinek pénteken még komoly gyomorproblémái voltak, erősen készült háromszázadik királykategóriás futamára, a második helyről várhatta a rajtot. Soha senki nem indult még ennyi futamon a legnagyobbak között, így talán nem meglepő, hogy az olasz, némi tapasztalat birtokában úgy nyilatkozott: a győzelem semmiképp, legfeljebb a dobogó lehet meg. Ennek ellenére remekül rajtolt, és szinte végig vezetett, de néhány körrel a vége előtt Dovizioso és Viñales is megelőzte, az utolsó körökben nem bírta a hajrát.
Talán érzik, nem mentünk bele sem a gumikérdésbe, sem a szárnyakba, leginkább azért, mert úgy érzem, felesleges lenne. Míg Rossi a kemény keveréket, csapattársa a lágyat választotta, mégis jobban bírta a futam végéig a puha abroncs. Konkrét magyarázatok nincsenek. A Yamaha tekintetében legnagyobb kérdések talán így szólnak: Mennyire sikerült megoldani a gumiproblémákat a misanói teszten? Vajon emiatt engedték el az új idomot? Vagy csak szerencséjük volt Angliában?
Úgy tűnik, a Ducatinak már teljesen mindegy. Az is, hogy milyen abroncson futnak, s az is, hogy milyen idommal állnak rajthoz, legalábbis Dovizioso esetében. Az olasz szenzációsan motorozik, és azt hiszem, lassan a fél világ neki fog szurkolni. Mert a másik fele természetesen továbbra is Rossinak.
A hétvége vesztese egyértelműen Marc Márquez, a spanyol Hondája megadta magát, így kiesett, bár jó eséllyel a győzelemért harcolt volna, az időmérőn is szenzációsan ment. Kissé szürreális látvány volt, amint a Repsol Honda füstöt okádva megáll, és Márquez tehetetlenül leszáll. A motorsport ugyan szeszélyes, de abból kiindulva, hogy a Hondák sosem romlanak el, még inkább rázom a fejem. Mi történik vajon?
A spanyol először szótlan volt és dühös, érthető módon, de a futam után már mosolyogva nyilatkozott, pontosan tudja, kilencpontos hátrányból bármikor fordíthat, ez most nem rajta múlott, és persze gondolni sem akart többé arra, hogy ezen úszna el a bajnokság.
Jelenleg úgy tűnik, 2017 két, esetleg három versenyző között dőlhet el, Márquez és Dovizioso biztosan ott lesznek a végén, Viñales még képlékeny. Nagyon úgy tűnik, a Yamahán múlik minden, s azon, mennyire sikerül megoldaniuk az abroncskérdést. Rossi ugyan még versenyben lehet, az olasz mégis kicsit elengedte már a bajnokságot, legalábbis minden nyilatkozata erre utal. Persze soha ne mondd, hogy soha.
A bánat ezúttal Cal Crutchlow-t sem kerülte. A brit igazán jól motorozott, és szeretett volna dobogóra állni, de még ez sem volt elég, csak negyedik lett. Amely alapvetően csodás eredmény, de hát mégis, a brit vér és öntudat pattanásig feszítette amúgy is duzzadó ereit.
Utólag bevallom, alaposan eltévedtem. Kivételes volt a tegnap, mert versenynézés helyett, a rajt után két körrel vízibiciklizni indultam elsőszülött lányommal. A Holt-Duna faddi ágán csapattunk, amikor a verseny nagyjából véget ért, és hallottam, hogy motorosok érkeznek tömegével, amolyan verseny utáni lázban égve. Megfigyeltem, hasonló vonulások akkor történnek a környéken, amikor Rossi nyer, ne kérdezzék miért, nem hiszem, hogy a hely specialitása, egyszerűen ilyen mértékben vonzza be a lakosságot. Ezúttal tévedtem, s mikor szembesültem harmadik helyével, konstatáltam magamban, a világ tényleg megváltozott, a szokások pedig átalakultak, bár az augusztus végi lemenő napfényben Fadd kontúrjai pont úgy aranylottak, mint huszonnyolc éve.
A pletykák elkerülése végett pedig megjegyzem, a hír igaz, Zomborácz kolléga hétfőn valóban Iannonéval és Alex Rinsszel tesztelt Silverstone-ban. A Suzuki döntését egyelőre nem tudjuk, bár felkészülve a misanói szabadkártyára a szerkesztőség megkezdte a szervezkedést, és leszerződött egy buszos utazási irodával, a Zombi feliratú pólók pedig már nyomdában vannak.
MotoGP Silverstone 2017 | |||
Végeredmény | |||
1. | Andrea Dovizioso | ITA | Ducati Team |
2. | Maverick Viñales | SPA | Movistar Yamaha MotoGP |
3. | Valentino Rossi | ITA | Movistar Yamaha MotoGP |
4. | Cal Crutchlow | GBR | LCR Honda |
5. | Jorge Lorenzo | SPA | Ducati Team |
6. | Johann Zarco | FRA | Movistar Yamaha MotoGP |
7. | Dani Pedrosa | SPA | Repsol Honda Team |
8. | Scott Redding | GBR | Octo Pramac Racing |