Elfüstölt Márquez bajnoksága?

2017.08.28. 17:16

Fordulatos angol futam, Dovizioso továbbra is rendíthetetlen, mi lesz itt a végén? Rossi a dobogón, a Totalbike szerkesztője pedig Silverstone-ban. Sok a kérdés, de az izgalmak fokozódnak. A MotoGP gyorsvonat újra dübörgött.

Talán ismerik a mondást: „Chuck Norris mindenhez ért, illetve mindenhez is.” Gyengén átültetve az idei MotoGP-re nagyjából úgy hangzik: Dovizioso nyert Silverstone-ban, Silverstone-ban is. Na jó, ez szörnyű, de talán sokan keresik a szavakat, vajon mi történik épp a Ducati háza tájékán? S ha egyszer megy az a motor, akkor miért pont az olasz versenyző alatt, miért nem az eurómilliókért leigazolt Lorenzo alatt? Erre viszont már Gigi Dall'Igna is megnyalná cinkos mosollyal a szája szélét, mert úgy sejtem, az olasz szakember olyan pontosan felépítette világbajnoki címeket dédelgető stratégiáját, hogy arról évek múlva könyvet fognak írni. Egyelőre még titok.

Tény, hogy Dovi, akinek a pályafutása majdnem vakvágányra került, miután kegyvesztetté vált a Repsol Hondánál, csak szárnyal, és egyre magabiztosabban halad a világbajnoki cím felé, függetlenül attól, hogy épp mekkora szárnyakat és dobozokat szerelnek motorjára. A hétvégén csak Lorenzo használta a borzalmas idomot, Dovizioso ezúttal mellőzte, de teljesítményén nem látszott meg. A Honda megtartotta ennek szolid változatát, a Yamaha pedig elengedte a dolgot, és a régebbi, hagyományos idomokkal állt rajthoz. Bár tény, Silverstone vonalvezetése eltér az osztrák pályáétól, itt tempós kanyarokban sincs hiány.

Rossi, akinek pénteken még komoly gyomorproblémái voltak, erősen készült háromszázadik királykategóriás futamára, a második helyről várhatta a rajtot. Soha senki nem indult még ennyi futamon a legnagyobbak között, így talán nem meglepő, hogy az olasz, némi tapasztalat birtokában úgy nyilatkozott: a győzelem semmiképp, legfeljebb a dobogó lehet meg. Ennek ellenére remekül rajtolt, és szinte végig vezetett, de néhány körrel a vége előtt Dovizioso és Viñales is megelőzte, az utolsó körökben nem bírta a hajrát.

Talán érzik, nem mentünk bele sem a gumikérdésbe, sem a szárnyakba, leginkább azért, mert úgy érzem, felesleges lenne. Míg Rossi a kemény keveréket, csapattársa a lágyat választotta, mégis jobban bírta a futam végéig a puha abroncs. Konkrét magyarázatok nincsenek. A Yamaha tekintetében legnagyobb kérdések talán így szólnak: Mennyire sikerült megoldani a gumiproblémákat a misanói teszten? Vajon emiatt engedték el az új idomot? Vagy csak szerencséjük volt Angliában?

Úgy tűnik, a Ducatinak már teljesen mindegy. Az is, hogy milyen abroncson futnak, s az is, hogy milyen idommal állnak rajthoz, legalábbis Dovizioso esetében. Az olasz szenzációsan motorozik, és azt hiszem, lassan a fél világ neki fog szurkolni. Mert a másik fele természetesen továbbra is Rossinak.

A hétvége vesztese egyértelműen Marc Márquez, a spanyol Hondája megadta magát, így kiesett, bár jó eséllyel a győzelemért harcolt volna, az időmérőn is szenzációsan ment. Kissé szürreális látvány volt, amint a Repsol Honda füstöt okádva megáll, és Márquez tehetetlenül leszáll. A motorsport ugyan szeszélyes, de abból kiindulva, hogy a Hondák sosem romlanak el, még inkább rázom a fejem. Mi történik vajon?

A spanyol először szótlan volt és dühös, érthető módon, de a futam után már mosolyogva nyilatkozott, pontosan tudja, kilencpontos hátrányból bármikor fordíthat, ez most nem rajta múlott, és persze gondolni sem akart többé arra, hogy ezen úszna el a bajnokság.

Jelenleg úgy tűnik, 2017 két, esetleg három versenyző között dőlhet el, Márquez és Dovizioso biztosan ott lesznek a végén, Viñales még képlékeny. Nagyon úgy tűnik, a Yamahán múlik minden, s azon, mennyire sikerül megoldaniuk az abroncskérdést. Rossi ugyan még versenyben lehet, az olasz mégis kicsit elengedte már a bajnokságot, legalábbis minden nyilatkozata erre utal. Persze soha ne mondd, hogy soha.

A bánat ezúttal Cal Crutchlow-t sem kerülte. A brit igazán jól motorozott, és szeretett volna dobogóra állni, de még ez sem volt elég, csak negyedik lett. Amely alapvetően csodás eredmény, de hát mégis, a brit vér és öntudat pattanásig feszítette amúgy is duzzadó ereit.

Utólag bevallom, alaposan eltévedtem. Kivételes volt a tegnap, mert versenynézés helyett, a rajt után két körrel vízibiciklizni indultam elsőszülött lányommal. A Holt-Duna faddi ágán csapattunk, amikor a verseny nagyjából véget ért, és hallottam, hogy motorosok érkeznek tömegével, amolyan verseny utáni lázban égve. Megfigyeltem, hasonló vonulások akkor történnek a környéken, amikor Rossi nyer, ne kérdezzék miért, nem hiszem, hogy a hely specialitása, egyszerűen ilyen mértékben vonzza be a lakosságot. Ezúttal tévedtem, s mikor szembesültem harmadik helyével, konstatáltam magamban, a világ tényleg megváltozott, a szokások pedig átalakultak, bár az augusztus végi lemenő napfényben Fadd kontúrjai pont úgy aranylottak, mint huszonnyolc éve.

A pletykák elkerülése végett pedig megjegyzem, a hír igaz, Zomborácz kolléga hétfőn valóban Iannonéval és Alex Rinsszel tesztelt Silverstone-ban. A Suzuki döntését egyelőre nem tudjuk, bár felkészülve a misanói szabadkártyára a szerkesztőség megkezdte a szervezkedést, és leszerződött egy buszos utazási irodával, a Zombi feliratú pólók pedig már nyomdában vannak.

MotoGP Silverstone 2017
Végeredmény
1. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
2. Maverick Viñales SPA Movistar Yamaha MotoGP
3. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
4. Cal Crutchlow GBR LCR Honda
5. Jorge Lorenzo SPA Ducati Team
6. Johann Zarco FRA Movistar Yamaha MotoGP
7. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
8. Scott Redding GBR Octo Pramac Racing