Párizs-Dakar magyar motorossal

2002.12.27. 14:44
Melyik motoros borgőzös fejében ne fordult volna meg újév első napján, a TV közvetítését nézve, hogy indulni kellene a Dakaron? Ki ne álmodozott volna a sivatagi megmérettetésről, az igazi nagy kalandról? Szilvási Péter már nem csak álmodozik.

 
   
 
 
   
   

25 év után először egy magyar motoros is nekivág a Parizs-Dakar versenynek. Igaz, az 1978. óta rendszeresen, január elsején induló, embert próbáló küzdelem már nem is Párizs, de nem is Dakar, hiszen a mezőny idén Marseillesből indul és az egyiptomi Sharm El Sheikh-ben ér véget, és még csak nem is érinti a névadó várost, Dakart.

A 19 napig tartó küzdelem kijelölt útvonala Franciaországon, Tunézián, Líbián és Egyiptomon át húzódik, és ideális esetben 8552 km a lemotorozandó távolság. Ebből több mint 5000 km a Szahara homokjában.

 
   
 

A 34 éves Szilvási Péter egyéni versenyzőként indul, csaknem teljesen önerőből finanszírozza részvételét a versenyen. A motor felkészítésében segítségére volt a KTM motorkerékpárok hazai importőre, a Motorsport Zsembery Kft. és Ambrus Zoltán szerelő (szintén a Motorsport Zsembery Kft-től), valamint a Webasto Hungária.

 
   
   

A motor, aminek még meg kell szeretnie a sivatagot egy KTM 660 Rally "Factory Replica" , 2000-es modell. A versenygépet - a sivatagi tapasztalataikat felhasználva - a KTM gyár készítette, és nem csak gyári versenyzők, hanem olyan lelkes magánversenyzők is megvásárolhatják, mint Szilvási Péter. Apróbb változtatások azért estek rajta. Az összesen 40 liter körüli üzemanyagtartály-térfogatot a hagyományosan elöl elhelyezkedő tank mellett az ülés alá beépített két póttank teszi ki.

 
   
 

Az ülés sem a gyári ülés, átalakításával alatta elfér minden, amire a menet közbeni szervizeléshez szükség lehet. A szabadon forgó lánckerék nincs útban a lábnak, viszont ha medvét fog, a beragadt sarat könnyebben ki lehet kotorni a fogak közül, míg a supermoto-ról való első sárvédőbe épített rács a jobb motorhűtést szolgálja. Az versenyre használt áttétellel a motor 180 km/h sebességgel képes haladni, bár Péter a 140 km/h maximális sebességet szabta ki magának.

 
   
   

Dakaros indulónk polgári foglalkozása ötvös, nem a motorkerékpáros iparban dolgozik. Ifjabb korában vett részt aktívan motokrossz versenyeken, majd pár év kihagyás után megismerkedett a sivataggal. Részt vett 2001-ben a KTM gyár által szervezett "Kini Oasis Adventure Tour" -on, majd folytatta a flörtölést a Szaharával 2002-ben is.

A bimbódzó kapcsolat most kiteljesedhet, hiszen - Palik Lászlóval ellentétben - Szilvási Péter szereti a homokdűnéket.

Műszaki adatok:

Motor: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses
Hengerűrtartalom: 654 cm 3
Teljesítmény. 65 LE 7500/percnél
Forgatónyomaték: 69,5 Nm 6000/percnél
Váltó: 5 fokozatú
Üzemanyag: 95-ös ólmozatlan benzin
A 2003-as modell ára: 5850000 Ft