Melyik motoros borgőzös fejében ne fordult volna meg újév első napján, a TV közvetítését nézve, hogy indulni kellene a Dakaron? Ki ne álmodozott volna a sivatagi megmérettetésről, az igazi nagy kalandról? Szilvási Péter már nem csak álmodozik.
25 év után először egy magyar motoros is nekivág a Parizs-Dakar
versenynek. Igaz, az 1978. óta rendszeresen, január elsején
induló, embert próbáló küzdelem már nem is Párizs, de nem is Dakar,
hiszen a mezőny idén Marseillesből indul és az egyiptomi Sharm El
Sheikh-ben ér véget, és még csak nem is érinti a névadó várost,
Dakart.
A 19 napig tartó küzdelem kijelölt útvonala Franciaországon, Tunézián, Líbián és Egyiptomon át húzódik, és ideális esetben 8552 km a lemotorozandó távolság. Ebből több mint 5000 km a Szahara homokjában.
A 34 éves
Szilvási Péter egyéni versenyzőként indul, csaknem teljesen
önerőből finanszírozza részvételét a versenyen. A motor
felkészítésében segítségére volt a KTM motorkerékpárok hazai
importőre, a Motorsport Zsembery Kft. és Ambrus Zoltán szerelő
(szintén a Motorsport Zsembery Kft-től), valamint a Webasto
Hungária.
A motor, aminek még meg kell szeretnie a
sivatagot egy
KTM 660 Rally "Factory Replica" , 2000-es modell. A
versenygépet - a sivatagi tapasztalataikat felhasználva - a KTM
gyár készítette, és nem csak gyári versenyzők, hanem olyan lelkes
magánversenyzők is megvásárolhatják, mint Szilvási Péter. Apróbb
változtatások azért estek rajta. Az összesen 40 liter körüli
üzemanyagtartály-térfogatot a hagyományosan elöl elhelyezkedő tank
mellett az ülés alá beépített két póttank teszi ki.
Az ülés sem a gyári ülés, átalakításával alatta
elfér minden, amire a menet közbeni szervizeléshez szükség lehet. A
szabadon forgó lánckerék nincs útban a lábnak, viszont ha medvét
fog, a beragadt sarat könnyebben ki lehet kotorni a fogak közül,
míg a supermoto-ról való első sárvédőbe épített rács a jobb
motorhűtést szolgálja.
Az versenyre használt áttétellel a motor 180 km/h sebességgel
képes haladni, bár Péter a 140 km/h maximális sebességet szabta
ki magának.
Dakaros indulónk polgári foglalkozása ötvös, nem a
motorkerékpáros iparban dolgozik. Ifjabb korában vett részt aktívan
motokrossz versenyeken, majd pár év kihagyás után megismerkedett a
sivataggal. Részt vett 2001-ben a KTM gyár által szervezett "Kini
Oasis Adventure Tour" -on, majd folytatta a flörtölést a Szaharával
2002-ben is.
A bimbódzó kapcsolat most kiteljesedhet, hiszen - Palik Lászlóval ellentétben - Szilvási Péter szereti a homokdűnéket.
Műszaki adatok:
Motor: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses
Hengerűrtartalom: 654 cm
3
Teljesítmény. 65 LE 7500/percnél
Forgatónyomaték: 69,5 Nm 6000/percnél
Váltó: 5 fokozatú
Üzemanyag: 95-ös ólmozatlan benzin
A 2003-as modell ára: 5850000 Ft