Rettegés foka

2006.01.17. 10:55
A Dakar az autósoknak sem egyszerű, de a megmérettetést egyedül vállaló motorosoktól várja el a legnagyobb elszántságot, hogy átküzdjék magukat a sivatag és az időjárás próbatételein. A magyarok közül idén sajnos nem mindenki járt szerencsével.

A Dakar kihívás, olyan kaland, amelyet régebben az Afrika kutatók, az Amerikát benépesítő telepesek, avagy Indiana Jones élhetett át. Autóval sem egy leányálom, kamionnal inkább a többiek számára veszélyes. A legnagyobb elszántsággal mégis a megmérettetést egyedül vállaló motorosoknak kell rendelkezniük, hogy átküzdjék magukat a sivatag és az időjárás próbatételein. A magyarok közül idén sajnos nem mindenki járt szerencsével.

A sivatagi show 2006-os kiadása Portugáliából, Lisszabonból indult útnak, a verseny történetében első alkalommal. A magyar színeket idén a Regionális MOL Dakar Team tagjaként a tavaly egyszer már a célig jutó Varga Ákos képviselte a romániai Szilveszter Zsolt társaságában. A zöld színű KTM 660 Factory Rally gépek kiemelkedtek a sivatagban a narancs, és kék színek tömegéből. Rajtuk kívül Hermann Henrik, Szilvási Péter és Kátai Péter vágtak neki KTM kétkerekűikkel az itiner által vezérelt ismeretlennek, valamint idén első alkalommal Greff Róbert egy Suzuki quad nyergében próbálta magát átverekedni a sivatagon.

A nagymenők közül a francia Cyril Despres és David Fretigne, a spanyol Marc Roma és Esteve Pujol, a chilei Carlo de Gavardo, illetve az olasz Giovanni Sala álltak rajthoz győzelmi esélyekkel. Az első két szakaszt Európában teljesítette a mezőny. Malagában Pujol és Coma vezettek, Kátai a meglehetősen jónak számító 44. helyen állt. Bizonyára Varga sem sokkal került volna rosszabb helyre ettől, ha az első gyorsasági utolsó kilométerein nem kap defektet, amelynek kijavításával sok ideje elment a magyar motorosnak.

Afrikában Nadortól indulva három sziklás, poros igazi észak-afrikai szakasz következett. Az elsőt az ausztrál Andy Caldecott nyerte, majd Pujol és Despres is begyűjtöttek egy-egy szakaszgyőzelmet. Az ötödik szakasz után alig másfél perce előnnyel Coma vezette az összetett eredménylistát a címvédő Despres előtt. Nagy meglepetésre a MOL Dakar Team szlovén versenyzője, Jaroslav Katrinak napról napra javult, és az 5. szakasz végére a 10. helyen állt az összetettben.

A magyaroknak már nem esett jól ez a három nap. Varga Ákos egyre jobban belejött ugyan és bár ment egy 35. legjobb időt is, a 4. szakaszon sebességtúllépés miatt csak kétszázadiknak rangsorolták, így megint visszaesett a 167. helyre. Az 5. szakaszon két magyar is súlyos sérülést szenvedett. Először Szilveszter Zsoltba hajtott bele egy másik motoros, és ennek a magyar fiú keze és lába látta kárát: a helikopter végtagtörésekkel a táborba, majd a Kanári-szigetekre szállította. Nem sokkal később Kátai Péter nagy sebességnél bukott, válla és combcsontja eltört. Őt is kórházba, Szilveszter Zsolti mellé vitték a verseny szervezői.

A marokkói kősivatagok után a pilóták megérkeztek a mauritániai homokdűnék világába. Itt már a menők is csoportokba szerveződve keltek át a trükkös dűnéken. Itt ha egy motoros elakad, igen sok motorerő, és még több saját erő segíti csak ki a sokszor mindkét kerékéig elsüllyedő, 200 kg körüli tömegű motorokat. A 6. szakaszon a címvédő Despres nagyot bukott, kiment a kulcscsontja, de befejezte az etapot. A győztes Gavardo lett. Sőt a chilei nagyon belejött a homokozásba, mert egyből megnyerte a következő szakaszt is. A KTM-Gauloises színeiben a francia David Casteu élete első szakaszgyőzelmét gyűjtött be a 8. szakaszon. Coma továbbra is az összetett élén állt, vezetését senki sem veszélyeztette a dűnéken való átkelés során. Varga Ákos időbüntetése ellenére nem csüggedt, folyamatosan a mezőny első harmadának végén motorozott, végül az 86. helyre tornázta fel magát.

Egy hét kemény menet után január 8-án, Nouakchottban tartottak pihenőnapot a Dakar 2006 résztvevői. Sajnos a hétfői folytatás igen gyászosra sikeredett. Először Andy Caldecottról érkezett a rossz hír, miszerint a starttól 250km-re bukott és csigolyatörést szenvedett, aminek következtében a kiérkező mentőhelikopter orvosa már csak a halál beálltát tudta megállapítani. A 41 éves ausztrál pilótának harmadik Dakarja volt ez, és tavaly az összetett 6. hely megszerzése után idén jogot szerzett a gyári KTM Repsol csapatban való induláshoz. 2005-ben két, idén egy szakaszgyőzelmet szerzett, halálával a Dakarra ismét a gyász árnyéka borult. Pujolt szintén helikopter szállította kórházba, miután kétszer hatalmasat esett.

A 9. szakaszon Despres volt a leggyorsabb, de Comanak már 22 perces előnye volt ekkor. Varga már a 76. helyen járt. A 10. szakaszon már Maliban járt a mezőny. Az etap gyorsasági részét törölték a rendezők, Andy Caldecott halálának emlékére. A 11. szakaszon szavannás, poros, gyors pályán téptek a pilóták. Az élmezőnyben a francia Alain Duclos volt a legjobb, ami nem csoda, hiszen mali születésű, jól ismeri a helyi viszonyokat. Coma ismét egy második helyet szerzett, és összetettben tovább növelte előnyét Despresvel szemben. Ákos ugrott egy fejest egy kőrakáson, de nem történt komolyabb baja sem neki, sem motorjának, és még így is a 45. helyen hozta be gépét, tovább javítva összetettbeli helyezésén.

A 12. szakaszon Mali fővárosából Guineába hajtották át, persze a lehető leggyorsabban. Ez Cyril Despresnek sikerült a vörösagyaggal, gázlókkal, sűrű növényzettel tarkított pályán. Coma azonban alig maradt el tőle és 7. második szakaszhelyezésével megőrizte a 4. etap óta tartó összetettbeli vezetését. Varga Ákosnak nem okozott gondot a pálya, a 36. helyen zárta a napot. Sajnos a 13. szakasz nevéhez méltón nem hozott sok jót a versenysorozatra. Egy autó elgázolt egy előtte átfutó kisgyermeket, aki kórházba szállítás közben meghalt. A versenyre ismét gyász borult. A motorosoknál az olasz Sala nyerte a szűk, poros, hegyi utakon zajló etapot, és bár Despres hozott Comán 5 percet, a spanyol előnyéből több mint fél óra maradt. Az egyetlen versenyben marad magyar motoros már a 61. helyre hozta fel magát.

A 14. szakaszon már Dakar volt a cél, és főszerep jutott a navigációnak Szenegál útjain. Despres és az élmezőny több tagja kétszer is eltévedt. Fretigné és Coma viszont egyszer sem, így jókora előnnyel értek célba ebben a sorrendben. Sajnos újabb tragédia történt a szakaszon, amikor egy kamion egy újabb kisfiút gázolt el, aki belehalt sérülésébe. Varga Ákos szenzációs eredményt ért el az idei Dakar utolsó előtti szakaszán! Ákosnak jól ment a navigálás, de legalábbis figyelt a többiek hibájára és nem tévedt el. A nagyon jónak mondható 8. helyen futott be!

Kell-e nekünk Dakar?

  • 198
    Igen:
  • 63
    Nem:

A Dakar körüli 15. gyorsasági szakaszt az előző napi halálos balesetre tekintettel törölték. Coma szakaszgyőzelem nélkül nyerte a 2006-os Dakart, bár ezen valószínűleg nem sokat bánkódott a KTM spanyol pilótája. A KTM mondhatni mindent vitt, egy szakasz kivételével az osztrák gyár pilótái nyerték az összes etapot. Marc Coma győzelme mellett Cyril Despres lett a második, míg a dobogó harmadik fokára Giovanni Sala állhatott fel. Az első tízben 9 KTM-es versenyző található a végső eredménylistán, egyedül a Yamahás Fretigne tudott odaérni a 9. helyre.

Caldecott halála után a KTM bejelentette, hogy hivatalosan kiszáll a Dakar versenyekből. A döntés valószínűleg a maga után vonná a motoros mezőny jelentős csökkenését, hiszen a pilóták 70-80%-a az osztrák gyár gépeivel versenyez. Legalábbis eltűnne a nagynevű Dakar menők egy része a mezőnyből, amely így bizonyosan vesztene élvezeti értékéből. Rengeteg motoros szenvedett balesetet idén is, pedig a rövidebb tankolási intervallumok, a sebességkorlátozás és a védőruházatok úgy tűnt elegendő védelmet nyújtanak a pilóták számára. Nem így történt, mindezek ellenére gratuláció illeti Varga Ákost a szenzációs 8. helyéért az utolsó szakaszon, illetve az összetettbeli 60. helyezéséért, amely minden bizonnyal jobb is lehetett volna, ha nem kap időbüntetést.

A Dakar 2006 motoros összetett végeredménye:

1 M. COMA KTM 055:27:17.000
2 C. DESPRES KTM 056:40:46.000 + 001:13:29.000
3 G. SALA KTM 057:57:05.000 + 002:29:48.000
4 C. BLAIS KTM 058:03:35.000 + 002:36:18.000
5 C. DE GAVARDO KTM 058:50:04.000 + 003:22:47.000
6 P. ULLEVALSETER KTM 059:22:09.000 + 003:54:52.000
7 A. DUCLOS KTM 060:11:13.000 + 004:43:52.000
8 D. CASTEU KTM 061:43:38.000 + 006:16:21.000
9 H. RODRIGUES YAMAHA 062:21:18.000 + 006:54:41.000
10 J. VINTERS KTM 063:20:31.000 + 007:53:14.000
11 M. GAU KTM 063:21:22.000 + 007:54:05.000
12 H. KNUIMAN YAMAHA 063:56:44.000 + 008:29:27.000
13 D. FRETIGNE YAMAHA 064:16:16.000 + 008:45:56.000
14 J. CZACHOR KTM 064:14:41.000 + 008:46:54.000
15 G. ALGAY YAMAHA 064:15:25.000 + 008:48:08.000
..
..
60 VARGA ÁKOS KTM 084:17:43.000 + 028:50:26

Fotók: P Batini, DPPI