Győzött a nap vesztese

2002.05.06. 09:38
Dőltek a pálya és az országos csúcsok szinte minden kategóriában. Hadnagy Józsi, a verseny főszervezője, és egyben szpíkere minden új rekord után a pálya szélén táncolt, és megígérte a közönségnek, hogy ha 9 sec alá megy valamelyik magyar, megállítják a versenyt, ledöntik a kerítéseket, és olyan örömünnepet tartanak, mint amilyet még nem látott a kunmadarasi aszfalt.
 
   
   

Az elmúlt hetekben Amerika-Németország-Magyarország tuningműhelyeiben Belme Józsefnek dolgoztak. A gyárilag 175 LE-s Hayabusához nem hiába vásárolta meg a Motorrad lóerőmérő padját, ugyanis az 1340 cm3-re fúrt vadászsólyom - pilótája bevallása szerint - 234 LE-t teljesít. És ebben lehet valami igazság, ha a május elseji kunmadarasi repülőtéren elért eredményeit megvizsgáljuk. Az első időmérőn futott 250 km/h-s pályacsúcsa feladta rendesen a leckét, a dragosok is csak vakargatták a fejüket a kijelzőt látva.

 
  A Motul gyorsulási verseny kategóriái:
 
  Junior 50 ccm: 50 ccm alatti motorkerékpárok 14 év alatti versenyzőkkel.
Széria 400 ccm: 400 ccm alatti széria motorkerékpárok.
Széria 600 ccm: 401 és 600 ccm közötti széria motorkerékpárok.
Széria 750 ccm: 601-750 ccm közötti széria motorkerékpárok.
Széria 900 ccm: 751-900 ccm közötti széria motorkerékpárok.
Széria 1000 ccm: 901-1000 ccm közötti széria motorkerékpárok. (A megszaporodott GSX-R 1000-eseknek hozták létre a kategóriát.)
Kéthengeresek: kéthengeres motorkerékpárok köbcenti korlátozás nélkül.
Széria 9oo+Top: 901 köbcenti feletti, köbcenti korlátozás nélküli, széria futóművű, motorkerékpárok. (Hayabusák, ZX12, XX)
Speciál: Átalakított futó- és hajtóművű, speciálisan dragszterversenyzésre épített motorkerékpárok.
 

A 900+Top kategória mára már a dragszterezés előszobája. A Muzzys tuninggal erősített ZX12 is csak nevében őrzi hajdani köbcentijeinek számát. Ezekre a csúcsmodellekre eddig is annyi pénzt ráköltöttek, hogy csak egy lépés választja el őket a dragversenyzéstől. A kategória bővült idén is, összesen hat induló - köztük a szlovák Richard Syneck funny bike Hayabusája - kergette az őrületbe a nézőket, és a biztonság megtartásáért küzdő rendezőket.

Az ifjú nemzedék is rajthoz állt. Apukák ácsoltak igazi dragbike kinézetű 50-eseket a kiskorúaknak, a junior kategória népszerűségének csúcsán van.

 
   
   

Dőltek a pálya és az országos csúcsok szinte minden kategóriában. Hadnagy Józsi , a verseny főszervezője, és egyben szpíkere minden új rekord után a pálya szélén táncolt, és megígérte a közönségnek, hogy ha 9 sec alá megy valamelyik magyar, megállítják a versenyt, ledöntik a kerítéseket, és olyan örömünnepet tartanak, mint amilyet még nem látott a kunmadarasi aszfalt. Talán csak a polgármester öröme lehetne hozzáfogható, amikor éhségsztrájkja után beleharapott az első téliszalámis zsemlébe.

 
   
 

Több mint százan neveztek, de a versenyzősereg ellenére idén először zökkenőmentesen zajlottak az időmérő, majd a döntő futamok is. Volt egy-két reinkarnációs futam, állt rajthoz 1988-as 1000-es Genesis, és a 6-7 éve még verhetetlennek számító ZZR1100 is. A nézők száma sem volt elhanyagolható, a tízezres tavalyi rekord garantáltan megdőlt. Fél tizenegyre megteltek a parkolók, ami egy repülőtérhez mérten nem kis teljesítmény.

 
   
   

Az időmérőt a legkisebbek kezdték, de ahogy telt az edzésidő, nőttek a teljesítmények és egyre csökkentek az idők. Orbán József 600-as kategóriában futott 10,24-gyel új országos csúcsot. A tavalyi bajnok, Bajcsi Tamás erősen elgondolkodott a nyugdíjba vonuláson. A tetemes GSX-R1000 pilóta kedvéért új kategóriát indítottak. A széria ezresek meghálálták a bizalmat, hipp-hopp lementek 10 másodperc alá. A német dragosok tuti lehidalnak, ha megtudják, hogy Varga Zoltánnak 9,85 másodperc elég, hogy széria motorral, széria futóművel maga mögött tudjon 400 métert.

 
   
 

A speciál kategória versenyzői maguk is megdöbbentek összeácsolt szerkezeteik elementáris erején. A nézők világosan látták, hogy négyszáz méteren a nyeregben maradás is problémát okoz a versenyzőknek. Elsőnek Fucskó Antal, mutatott be egy cikk-cakk vonalú, vérfagyasztó futamot, majd Erdős Csaba gondolta, hogy úgy féltávnál dobbant egyet , nehogy a kerítésnek csapódjon. A szlovák versenyző nitro-problémákkal küzdött, kegyetlen jó rajt után a pálya felénél elveszett a lendület, és roller üzemmódban érkezett a célvonal fordítójáig, ahonnan már robogós csapattársa vontatta vissza.
Végül mind a hat dragster versenyző kvalifikáltatta magát a döntőbe értékelhető időeredménnyel.

 
   
   

A döntők előtti szünetben streetfighter verseny és műrepülő bemutató segítette az idő múlatását a vállpirosító hőségben. Szőlősi Pepe elemében volt, bukfencelt, kézen állt, ostort csattogtatott a nyeregben állva. Betyártechnikája igazi magyar ízt vitt az angol eredetű sportágba.

A hosszúra nyúlt szünet után a döntő futamok zökkenőmentesen haladtak egészen addig, míg valaki szűknek nem találta a számára hat méter szélesen kijelölt pályaszakaszt, és az időmérő berendezés húsz centis prizmáját választotta a négyszáz méter méltó befejezésének. A korábbi évek tapasztalatain tanulva a berendezést üzemeltetők 8-as lemezzel védik a verseny lelkének számító műszert. Így a prizma megúszta, a találkozástól csak a kóválygó motoros két kereke ment tropára.

 
   
 

A hatszázas kategória tavalyi bajnoka, Bajcsi Tomás egy saolin pap nyugalmával verte végig a nyocaddöntősöket, egyre jobb időket futva. Meglepő, hogy nem csak ő, hanem a második helyezett Orbán József is elnáspángolta volna a teljes széria750 kategóriát.

A 900-asok elődöntőjében vidám párharc volt Hidi Miki és Szebenyi Misi csatája. A streetfighter versenyek régi szereplője lecserélte az öreg olajos GSX-R-t egy Triumph-ra, és végigkerekezte a pályát az új motorral. A pálmát a motoros levelezőlista olvasóinak kemény vitapartnere, Ago (Kmetty Ágoston) hozta el Kawasaki ZX9-cel.

 
   
   

A széria 9oo+Top döntőjében Belme József abszolút esélyesként indult, bár a többi versenyző ideje is súrolta a 10 mp-es határt. A középdöntőben Belme újabb, 253,11 km/h-s pályacsúcsot futott, a vetélytársak szomorú tényként fogadták, hogy a debreceni Volvo díler 250 alatt nem tud menni. Azonban a döntő futamon az idegek játéka megviccelte. A másik Hayabusás - bár 8 km/h-val lassabban -, de 1,2 század másodperccel hamarabb ért át a célvonalon, így Papp László lett a győztes.

 
   
 

A dragdöntőbe a szlovák Hayabusa jutott a legjobb idővel, így az elődöntőben Hosszú Alberttel vívott csatájának nem volt kérdéses a vége. Az Orgoványi-Gál párharc is papírforma szerint zajlott, Gyuri a magyar dragsport nagy öregjéhez méltó rajtot csípett meg, a pálya feléig kitámasztón tartva a motort alázta az ifjú versenyzőt.
Az Erdős-Fucskó rajtnál izzott a levegő. A Hayabusa drag szériaméretű hátsó kerekére számolatlanul érkező lóerőkkel még nem barátkozott meg a tököli srác. Fucsi minden váltásánál felhördült a tömeg, ahogy rá-rágyorsult ellenfelére, de a pálya rövidnek bizonyult, Erdős kicsit kompresszióhiányosan - dugólyukadásra gyanakodott -, de bejutott a középdöntőbe, hogy ott Orgoványi Gyurival vívjon meg a döntőbe jutásért.

 
   
   

Richard Synek azonban átírta a forgatókönyvet, és elbaltázta döntős helyét. Történt, hogy a szlovák versenyző, mint előnyerő került a középdöntőbe, azaz más dolga sem volt, csak ellenfél nélkül végigmotorozni a pályán, és átgurulni a célvonalon. Honfitársaira nem akarván szégyent hozni, komolyan vette ezt a futamot is. Látványos rajt után óriási durranás, és lefulladt a pálya közepén. Egy előnyerő futamban ez mit sem tesz, ha beindítja újra a motort, vagy kétlábhajtással végiggurul a pályán. Richard az utóbbit választotta, de teljességgel misztikus okból áttolta a másik pályára a motorját. Ezt pedig nyilvánvalóan kizárással kell díjazni.

 
   
 

Formálisan megtartották az Orgoványi-Erdős középdöntőt, ami ebben az esetben a verseny eldőltét is jelentette. Aki megnyeri a futamot az a győztes, mindössze egy örömmotorozással abszolválnia kell első helyét. Orgoványi Gyuri a rajtnál hibázott, így Erdős Csabi óriási füstöt eregetve, és a pálya teljes hosszát olajjal beterítve ért elsőként célt, a nézőket tökéletesen kétségek között tartva, hogy egyáltalán képes lesz-e a motor még egyszer végigvergődni a mai nap folyamán a pályán.
A csapat indíthatóvá tette a dragsztert, és Csaba a segédmotoros kerékpárosoknak megengedett sebességhatárokat betartva - legnagyobb sebessége 39.04 km/h - 33.1654 mp alatt szabályosan megtette a negyed mérföldet.
Ezzel a magát a lyukas dugó miatt a nap vesztesének keresztelő Erdős Csaba lett a győztes.

A 9 mp-es álomhatár ideje 2oo2. május elsején, a biztató kezdet ellenére nem jött el, és így a kerítések állva maradtak. Remélem, a következő kunmadarasi versenyen ráboríthatjuk Hadnagy Józsira.

Eredmények: Junior 50 ccm:
Első helyezett: Fegyvernok Csaba, 20.3335 mp
Második helyezett: Kiss Dalton, 23,1948 mp

Széria 400 ccm:
Első helyezett: Várady György, 12.8662 mp
Második helyezett: Nagy István, 12,9345 mp

Széria 600 ccm:
Első helyezett: Bajcsi Tamás, 10,3846 mp
Második helyezett: Orbán József, 10,3996 mp

Széria 750 ccm:
Első helyezett: Kardos Krisztián, 10.5763 mp
Második helyezett: Kulik Csaba, 11,5357 mp

Széria 900 ccm:
Első helyezett: Kmetty Ágoston, 10,5304 mp
Második helyezett: Zelenyánszki Tibor, 11,0397 mp

Széria 1000 ccm:
Első helyezett: Varga Zoltán, 10,2916 mp
Második helyezett: Kónya László, 10,6204 mp

Kéthengeresek:
Első helyezett: Potyondi Zoltán, 11,3516 mp
Második helyezett: Kóródi Imre, 11,3816 mp

Széria 9oo+Top:
Első helyezett: Papp László, 9,7335 mp
Második helyezett: Belme József, 9,8557

Speciál:
Első helyezett: Erdős Csaba
Második helyezett: Orgoványi György

A KÖVETKEZŐ KUNMADARASI VERSENY IDŐPONTJA JÚNIUS 1. SZOMBAT!.