Érvénytelen a Dragbike O.B.!!!

2001.09.14. 14:52

A versenykiírás szerint az érvényes verseny egyik feltétele, hogy egy kategóriában minimum öt nevező induljon. Ez pedig a Competition Bike kategóriában nem igazán lehetséges, ugyanis momentán három üzem, és rajtképes szigorúan véve dragbike-nak tekinthető gép van minálunk. Az indulók számát gyarapította néha egy-egy külföldi versenyző, és persze a cseh versenyen is többen rajtoltak, mint négy, de nem ez volt az általános.

 
  A DRAG VERSENYZÉS
 
  A DRAG versenyzés gyorsasági versenyforma. A verseny két versenyző között történik, kieséses rendszerben. Ezek a versenyek 201.16, vagy 402.33 méteres versenytávokon bonyolódnak le.
 
   
    Kilátás az apátságra

Idén először Országos Bajnokságot rendeztek a Drag Sport magyarországi űzői között. A bajnokságot a MAMS írta ki. A versenynaptárban 7 időpont szerepelt. Országos bajnoki fordulónak számított mind a négy kunmadarasai gyorsulási verseny, A csehországi Pardubice-ben rendezett futam, valamint a Pannónia Ringre kiírt két futam. Ezek közül az egyiket törölték, a másik pedig helyszínváltoztatás miatt nem a Sárvár melletti Ostfyasszonyfán, hanem a Pannonhalmához közeli Écs melletti Rába Ringen rendezték meg. Ez volt a bajnoki futamsorozat utolsó versenye.

 
   
 

A versenykiírás szerint az érvényes verseny egyik feltétele, hogy egy kategóriában minimum öt nevező induljon. Ez pedig a Competition Bike kategóriában nem igazán lehetséges, ugyanis momentán három üzem, és rajtképes szigorúan véve dragbike-nak tekinthető gép van minálunk. Az indulók számát gyarapította néha egy-egy külföldi versenyző, és persze a cseh versenyen is többen rajtoltak, mint négy, de nem ez volt az általános.

 
   
   

Ezek után ez az utolsó verseny, már mindenki - legalábbis a Competition Bike kategória - számára világos volt, hogy nem oszt, nem szoroz, ugyanis a teljes bajnokság érvénytelen. Keserűségének hangot adva, az egyébként bajnoki győzelemre esélyes Orgoványi Gyuri erre a fordulóra el sem jött. Az időjárás sem fogadta kegyeibe a csakazértis indulni szándékozókat.

 
   
  Gumi melegítés

A reggel 9 órai kezdési időpont vizes pályával és gyér látogatottsággal fogadta a motorosokat. 10-től az autók időmérő futamai következtek, majd 11-től ismét jöhettek a kétkerekűek. Ekkor már száraz volt a pálya, csak az erős szél libegtette a versenyzőket és fújt át az addigra megsokasodott nézősereg dzsekién. De szerencsére a pályát felszárította. A hőmérsékletről annyit, hogy fene hideg volt így akik nem rendelkeztek elektromos gumimelegítővel, de szerintem még azok is, kihasználták a szabályzat által engedélyezett kétszeri burn out-ot.

 
   
   

A pálya egyébként tuti. Egyik oldalra enyhén lejt, egyébként meg emelkedik. Erdős Csabi szerint ez kell a turbónak, terhelés, szembeszél, hideg és párás levegő. Itt nyolcad mérföldes távon gyorsulnak a motorok. A depó majdhogynem az egyenes szakasz közepén helyezkedik el. Sokan nem értettük, hogy miért nem lehet negyedmérföldes versenyt rendezni, ha az adottságok megvannak. Az indító berendezést a Sebességláz Kft. tagjai is elismerő szavakkal illették. Bár a sárga fények villódzásában, és a fotocellák elhelyezésében nem értettek mindenben egyet a helyi szervezőkkel. Egyébként a Németországból származó berendezés megfelel a Top Fuel szabványnak.

 
   
 

A nézők biztonságos távolból követhetik nyomon az eseményeket. A lelátó szerű domboldalról csak az ülőalkalmatosságok hiányoztak, de reméljük lesz folytatása a versenysorozatnak, és így erre is kiterjed a beruházás.

 
   
    Papp Laci a ZX12-R nyergében

Sutka Anti (Suzuki Hayabusa) augusztusi 203,147 km/h-ás abszolút sebességrekordját senki nem tudta megdönteni, de így is születtek új csúcsok az egyes kategóriákban.
Ezen a fordulón a szocialista gyártmányok kategóriáján kívül az összes motoros kategóriában új időrekordot futottak. Az abszolút időrekord is megszületett, Papp Laci a ZX12-R Kawájával a nyolcad mérföldet 6,592 másodperc alatt tette meg. Érdemes volt a debreceni csapatnak ilyen messzire elutaznia, mert Laci egy kategóriával alatta a ZX9-R-rel is idő, sőt sebességrekordot is futott.

 
   
  Autók között a legjobb

Összahasonlításként az autók között legjobb eredményt Tuboly Csaba Pontiac Trans Am dragstere a nyolcad mérföldet 7,553 sec alatt tette meg, míg végsebessége 174,76 km/h volt, addig ezt az időt szinte bármelyik hatszázas motor megüti.

 
   
    Szőlősi Petya is kaszkadőrködni jött

A motoros dragoknál csak két ellenfél viaskodott egymással. És be kell vallani nem igen bírt egyik a másikkal. Fucsi nagyobb sebességet ért el a nyolcadmérföld végére, de Erdős Csabi gyorsabban tette ezt, úgyhogy a végén ő került ki győztesen a csatából. Elgondolkoztató azonban, hogy Papp Laci a gyárinak mondható ZX12-R-rel bizony több mint egy tized másodpercet verne rá a turbófeltöltős, kitámasztós, nitrós, és még ki tudja mivel el nem látott Suzuki dragsterre.

 
   
  Csaba nem vitte túlzásba a légnyomást

A döntő közeledtével a felhők is sokasodni látszódtak. Erdős Csaba és kaszkadőr csapata épp, hogy befejezte közönségszórakoztató mutatványait, amikor leszakadt az ég. Az autós versenyzőknek kevesebb bosszúságot okozott a jégeső, mert legalább volt hová menekülniük. Mindezek után a dragbike-ok kivételével, akiknek nagyon balesetveszélyes lett volna a vizes pálya, megtartották a döntőket.

 
   
   

Ezzel a versennyel az Aral Kupának még nincs vége, a következő megmérettetés szeptember 23-án vasárnap lesz a Rába Ringen. Remélhetőleg az indiánnyár végre kegyeibe fogadja az indulókat.