Rozsdamentes a cél

2008.11.15. 00:00

A beavatottak tudják: a motorozásnál kevés örömtelibb dolog létezik. Egy makacs és visszatérő hiba esetén mégis képesek vagyunk elátkozni a pillanatot is, amikor először nyeregbe ültünk. Nincs olyan akadály, ami ne lenne elhárítható: a rozsdás tank sem szúrhat ki velünk többé.

Évente megszívom: a rozsdásodó benzintartály alattomosan támad. Amikor a veterános már fellélegezne, hogy hurrá, idén végre kiürült a korrózió üledéke a tartályból, akkor hukk, egy csuklás jelzi: bajok lesznek.

Természetesen nem azonnal, indulás után, vagy a szomszéd utca hazatolós távolságában történik. A kedves Jawám richtig megvárja, míg a motorozás legtávolabbi pontjára érek, és akkor jön a hukk, majd feladja. Egyszer-kétszer még a betöltőnyílásra szorítva szájunkat át lehet fújni a rendszert, de ezzel csak néhány kilométert nyerhetünk. A rozsda van olyan alattomos, hogy éppen csak addig jutunk, ahol már biztosan nincsen semmiféle segítség. Marad a tolás vagy az utánfutó. A probléma a hazajutással nem szűnik meg: mitől van a tankban rozsda, és mit csináljunk vele?

Régebben az üzemanyagokhoz metil-tercier-butilétert (MTBE) adagoltak. Ezt a metanolból és isobutilénből álló vegyületet oktánszámnövelő tulajdonságai miatt került a benzinbe. Rákkeltő és környezetszennyező hatása miatt a vegyületet már nem használják, helyette ETBE-t (etil-tercier-butil-éter) kapunk. Ez fokozottabban von el vizet környezetéből, ami a tankban és a karburátor úszóházában – a levegővel érintkező helyeken – rozsdásodást és üledékképződést okoz.

A probléma megoldására több lehetőség kínálkozik: örökre árokba taszíthatjuk kedvencünket, vagy munkához is láthatunk. A népi módszer a kavicsok rázása, de senkinek nem javasolom a két órán keresztüli mixerkedést, hisz húsz perc után úgyis megunnánk, akkor meg felesleges nekiállni. Praktikusabb a légpuskába való szoknyás ólomsörét, amelyből egy jó maroknyit kell a tartályba dobni. Ha sikerül kedvencünk tankját biztonságosan a kibélelt betonkeverő lapátjára rögzíteni kábelkötegelővel, akkor bátran küldjük el pörögni egy-két órára – a rozsda biztosan lejön a tartály faláról.

A korróziót ugyan eltávolítottuk, de a kémiai folyamatokat figyelembe véve biztosak lehetünk abban, hogy hamarosan újra lerobbanunk. Érdemes körülnézni az interneten, milyen professzionális megoldások kínálkoznak. A vegyi tisztítás és a tank belső felületének védőréteggel való bevonása a legelterjedtebb és legmegbízhatóbb módszer. Ennek kivitelezését vállalják restaurátorcégek, de otthon is tökéletesen elvégezhető. Idehaza két helyen vásárolhatjuk meg a készletet. A budapesti Oldtimer Perfekt és a veteránosok körében jól ismert komáromi Szűr Béla forgalmaz egymáshoz hasonló, többkomponensű tankfelújítót.

Az üzemanyagtartályt le kell szerelni a motorról. A benzint kiengedjük, egy edényben felfogjuk. Lecsavart kupakkal hagyjuk, hogy a benne levő benzinpára kiszellőzzön. Ezután érdemes gőzborotvával és - ha a tank korábban festve volt - festékeltávolítóval kezdeni a munkát. A készlet hígított zsírtalanító folyadékát beleöntjük a ledugózott tankba.

Ha nagyon rozsdás a belső, bátran dobhatunk bele 6-os vagy 8-as, 15 milliméter hosszúságú csavarokat. A vegyületet alaposan át kell forgatni, akár 24 órára is bennhagyhatjuk, közben átmozgatva, ügyelve arra, hogy minden zugot érjen az oldat. Ha végeztünk a munkafázissal, tanácsos a folyadékot edényben felfogni, hisz ez többször felhasználható!

A második lépés a rozsdakezelés. Ezek a készítmények általában cink-foszfát tartalmúak, megkötik a korróziószemcséket. A felület pH-értékét lúgosról savasra változtatják, mivel a tanktömítő anyag jobban tapad a savas felületkezelt fémen. Rázni és forgatni kell a folyadékot, de - éppen vegyi hatása miatt - figyelve arra, hogy két-három óránál tovább ne maradjon a tartályban.

Ez a rozsdakezelő oldat is többször használható, ne hagyjuk kárba veszni. Kiöntés után a tankot langyos vízzel kimossuk, majd alaposan kiszárítjuk. Hajszárító, hőpisztoly – mindegy, de még a sarkokból is ki kell szárítani a vízcseppeket. Vigyázzunk, ne forrósítsuk fel nagyon a tartály falát. Ha biztosak vagyunk a szárazságban, jön a következő lépés, a tanktömítő használata. A flakon tartalmát beöntjük, és 15-20 percig finoman lögybölve mindenhova eljuttatjuk. A felesleget okvetlenül ki kell önteni. Sajnos ez csak egyszer használható fel, száradása során olyan anyagok illannak el belőle, amelyek nélkül a folyadék már nem fejti ki hatását. Legalább négy napot várjunk, amíg üzemanyaggal töltjük fel.

Mire érdemes figyelni?

A ma kapható benzin nagyon könnyen beindítja a rozsdásodási folyamatot a tartályban. Mire észbe kapunk, már késő: súlyos károkat okoz a korrózió, de ha idejében kapcsolunk, a tank könnyen felújítható. Felejtsük el a tartályba szórt csavarok órákon át tartó rázását, létezik ennél jobb megoldás is.

A tank leszerelése után a tisztítási fázis jön, ami a zsíros szennyeződéseket és az olajmaradékot is eltünteti. Érdemes alaposan végezni a munkát, ne térjen vissza a rozsda. Ez a folyadék környezetkímélő, nem csak erre a munkára alkalmas. Használat után ne öntsük ki, jó lesz máskor is.

Kiöntés után bizonyosodhatunk meg igazán, mennyi szennyeződés is volt a tartályban. Ha a szemcséket leszűrjük, a folyadékot nyugodtan töltsük vissza a flakonba, a motoron számos más szennyeződés is eltávolítható vele.

A második munkafázis a tank rozsdamentesítése. Érdemes a vegyi anyaggal óvatosan bánni, a tisztítóval szemben ez fokozottan környezetszennyező. Ügyeljünk arra, hogy a tank minden zugába jusson belőle. Ajánlott gyűjtőtartály felett végezni a munkát, hogy abból visszacsurgathassuk a flakonba. Szintén nem egyszeri alkalomra való.

A harmadik fázis a fémdobozban található védőréteg beöntése. A festékszerű, sűrű folyadék csak egyszer használható fel. Nagyon alaposan járassuk körbe a tartályban, fontos, hogy a sarkokat is érje. Az elsietett munka később megbosszulja magát: a veteránok felújítása nem az időről szól, hanem az idő ellen van.

Ha száraz tartállyal áll a gép, a zugokban lecsapódó pára roncsolja a fémet. Az üzemanyag betöltése után a felkavarodó rozsda eltömíti a benzincsapot. A benzincsapot ki kell csavarni, majd átmosni a készletben található folyadékokkal. Régebbi modelleken érdemes a rézszitát is kicserélni. Az igazán komoly korróziónál a hegesztések mentén megindul a fémlemez szitásodása. Ez is javítható, a készlet erre is megoldást kínál. Utcán vagy nedves környezetben tárolt motoron a tartófülek is korrodálódhatnak. Ügyeljünk erre is, hiszen a vibráció miatt elrepedhet a hegesztés, ennek javítása szakembert igényel. Ha a betöltőnyíláson megjelenik a rozsda, biztosak lehetünk abban: a tartály belseje is károsodott. Ne várjuk ki, míg baj lesz, a tankfelújítás egy délután alatt megvan.

Ezek után már csak az összeszerelés és az élvezetes motorozás vár ránk. Fontos, hogy a karburátort is alaposan kipucoljuk, az abban lerakódó szennyeződés a legváratlanabb helyzetben képes üzemzavart okozni. Ha meggyőződtünk arról, semmi sem áll a benzin útjába, hogy az égéstérbe jusson, akkor sisakot a fejre, és rúgjuk be kedvencünket.