Cirkálók hízókúrán

2003.10.20. 11:15
0 hozzászólás
Kapcsolódó cikkek (1)
Akár a robogóknál, a nagymotoroknál is megkezdődött a növekedési láz. A vezető gyártók között a Yamaha építette az első másfél literesnél is nagyobb choppert 1999-ben, amelyet nemsokára követett a Honda 1800-as kétkerekű lakosztálya. Idén ősszel a Triumph már egy 2300 köbcentis aszfaltszaggatóval rukkolt elő. Hol a határ?

A határ - mint sok más őrültségben - Amerikában húzódik, az extrém choppereket gyártó Boss Hoss nevű cégnél, amelynek 2001-ben piacra került 8200 köbcentis, 502 lóerős masztodonját valószínűleg sokáig nem tudják túlszárnyalni - legalábbis a szériagyártású motorok között.

Rakéta a mamut fenekében

Európában sokáig egy német manufaktúra, a Rolls Royce-hoz hasonlóan egyedi darabokat gyártó Münch cég Mammut fantázianevű kétkerekűje vitte a prímet. A soros, négyhengeres, vízhűtéses motorblokk hengerűrtartalma 1998 köbcentiméter, 16 darab hidraulikusan állítható szeleppel és intercoolerrel szerelve. A kétliteres motor 250 lóerőt présel ki magából, maximális nyomatéka pedig 295 Nm 3500 1/min-nél. Étvágya a lehengerlő adatokhoz illő: száz kilométeren 8,8 liter üzemanyagot vedel. A Münch Mammut végsebességét 250 km/órában maximálták a szerény tervezők, nehogy lovasa túlzottan elragadtassa magát. Az átszámítva 22 millió forintot kóstáló motor szárazon 354 kilót nyom.

Az angolok azonban, úgy tűnik, hogy megirigyelték a legnagyobb kontinentális vas címet, és 2004-ben kilövik a Triumph Rocket III-at , amely potom 2300 köbcentis motorjával áttörte a kétezres határt. A 320 kilót nyomó, soros háromhengeres Rakéta nyomatéka - 200 Nm @ 2500 1/min - magáért beszél, teljesítménye - 142 LE @ 5750 1/min - viszont már szerényebb.

A szumóbajnok kedvencei

A japánok - bár a Yamaha Wild Star 1600 révén úttörő szerepet vállalták a közúti cirkálók felhizlalásában - mintha csak mostanában kezdenének kapaszkodni a rekorderek után. A Honda 1800-as Gold Wingje már egy ideje fogalom a kétkerekű luxus-lakókocsikat kedvelők köreiben, amelyhez nemrég felzárkózott a VTX 1800-as power cruiser (ez egy alacsony építésű, a korábbi choppereknél erősebb és gyorsabb motorokat magában foglaló kategória), és az Amerikában forgalmazott old style hathengeres, a Valkyrie.

A Marauder 1600-as bevezetésével idén a Suzuki is áttörte az 1500 köbcentis határt, és belépett a megacirkálók klubjába. Az agresszív külsejű, hosszú, lapos és sportos országúti cirkáló a Kawasakival közös fejlesztés, az 1500-as Mean Streak-re épül. Ha már Kawasaki, akkor szót kell ejteni a jövő évi 2000 köbcentis VN2000-ről, mely nem csak a legnagyobb japán cirkáló, de a legnagyobb sorozatban gyártott V-kettes címet is bezsebelheti, legalábbis, míg valamelyik gyártó nagyobbat nem csinál.

A Yamaha mint fentebb szó volt róla, megtörte az utat 1999-es modelljével, az 1600 köbcentis Wild Star-ral, ám azóta nem nagyon hizlalta cirkálóit. Megjelent ugyan a Road Star, szintén 1600-os motorral, de a gyár tervezői egyelőre nem mutatnak hajlandóságot arra, hogy beszálljanak a köbcentik versenyébe.

Az extrém amerikaiak

Az Egyesült Államokban 1970 óta működik a Boss Hoss nevű cég, amelynek extrém, 5000 és 8000 köbcentis óriás-chopperei évtizedek óta róják az amerikai országutakat, sőt két példányával találkozhattunk a hazai utakon is. A rekordot a Boss Hoss 2001-ben állította fel egy 8200 köbcentis motorkerékpárral, amelyben egy V8-as Chevrolet erőforrás dorombolt. Ezt a példányt kétsebességes, hátrameneti fokozattal is ellátott váltóval szerelte fel a cég. A korábbi autógumikat ebben az évben az Avon cég 230 milliméter széles motorkerékpár-abroncsa váltotta fel, ezzel számottevően javult a motor irányíthatósága és stabilitása. A kolosszus szárazon 594 kilogramm, teljesítményét már nem is lóerőben (egyébként 502 LE), hanem bivalyerőben kellene mérni.

Kiásták a Tomahawk-ot

Természetesen már ezt a bődületes erőt és nagyságot is sikerült felülmúlni Amerikában, méghozzá a Dodge jóvoltából, ám ez az acélmonstrum még csak egy kísérleti prototípussal bír, amely a tavaly év végi detroiti nemzetközi autoshow-n mutatkozott be. A Tomahawk, (kissé túlmértezett) szívét egy V10-es Dodge Viper sportkocsiból ültették át ebbe a gyönyörű torzszüleménybe. A tízhengeres, 8300 köbcentis, 500 lóerős (5600-as fordulaton), 720 Nm-es nyomatékú (4200-as fordulaton) Viper motor két és fél másodperc alatt gyorsítja fel a vasat 100 km/órás tempóra, végsebessége elvileg 640 km/óra. (A teszt-pilóták azonban csak 382 km/óra sebességet tudtak kicsiholni belőle.)

A 259 centiméter hosszúságú, 70 centiméter széles, 73 centis ülésmagassággal rendelkező, javarészt alumíniumötvözetből készült jármű elöl-hátul dupla gumikon gördül. A hatalmas erőgépnek nincs szüksége igazán váltóműre, ezért a Tomahawk mindössze egy kétsebességes kéziváltót kapott. Bár eleinte úgy volt, hogy a Dodge nem tervez sorozatgyártást, a nagy érdeklődés nyomán úgy tűnik, hamarosan elkészülhet kis szériában a prototípust követő példány is, potom 56 millió forintért.