Segédmotorral külföldre?

2014.02.16. 17:30
0 hozzászólás

A múltkori poszt végén pedzegetett dolog onnan jött, hogy év elején egy "évindító-célkitűző" konferencián bakancslistával és egyebekkel fárasztottak minket, amin az új évre meg is fogadtam, hogy több ilyen rendezvényre nem megyek. De annyi haszna mégis volt, hogy rádöbbentem: "az egyszer majd..." kezdetű dolgaimról nem ábrándozni kell, hanem meg kell valósítani. Úgyhogy megfogadtam, hogy idén mindenképp csinálok valami valami baromságot.

A Mopedrally kézenfekvő lenne, de azt már kétszer megszívtam. A másodikat főleg az idióta motorépítő ötlet miatt, ahol is természetesen a végén a szerelő szívatott meg, mert nem sikerült felfogni neki agyilag, hogy egy éve készülök erre. Igazán nem a Mopedrally tehet róla, hogy undor fog el, ha egyáltalán felmerül.

Régóta terveztük, hogy kimegyünk az Arnold Schwarzenegger múzeumba Kathi Bélával, amiben ő nem motoros szempontból érdekes, hiszen nem motorozik, hanem azért, mert itthon a mi kis magyar valóságunkban - mint sportoló és üzletember -  igazán schwarzeneggeri karriert futott be. De ezt én állítom, ő csak szeretné látni a múzeumot, hiszen Arnold egy isten. Én már jártam ott, sőt legelsőként engedtek be, mint újságírót, fél évvel a nyitás előtt. Filmet is készítettem róla.

Nyilván nem rossz ötlet oda kimotorozni. Csakhogy Bélának B-s jogsija van, meg hát rendes motorral kimenni nem nagy cucc. Ezt összekapcsolva a "csináljunk valami baromságot"-elmélettel felötlött bennem, hogy menjünk kismotorral.

Lehetőleg olcsó és veterán járművel, hogy stílusosak legyünk - egy modern robogó nyilván gagyi megoldás erre a célra.

A koncepció az, hogy ez elég nagy szívás ahhoz, hogy kalandnak lehessen nevezni és röhögve mesélhessük majd az unokáknak - szóval nem csinálja meg bárki. De azért nem irreális, mintha mondjuk azt találnám ki, hogy körbemotorozom Amerikát. Amit meg tudnék tenni, ha nagyon akarnám, de semmit nem akarok annyira, hogy sok millióba kerüljön és hónapokig ne tudjak dolgozni meg ne legyek a családommal, beleértve a mopszokat is. 

Természetesen kismotorom élből nincs és csak olcsón vagyok hajlandó venni, hiszen sok pénzből a hülye is meg tudja csinálni.

riga delta.jpg

Az Térdvédő Zolitól kapott Babetta sajnos nem alkalmas erre a célra, biztosan nem bírná ki az utat. A stílusa és megbízhatósága miatt a Simson Schwalbe a normálisabb ötletem, a betegebb meg a kevésbé stílustiszta, de olcsó (25-30 rugóért szinte gyári van), cserébe kétes megbízhatóságú Riga Delta. Hozzáértők lehet, hogy erre felhördülnek, de a Riga Klub már ajánlott egy kattant szekértőt, akit lapzártáig nem értem el telefonon.

A probléma az, hogy egyáltalán nem biztos, hogy rendszám nélküli járművel egyáltalán lehet közlekedni Ausztriában. Ott ugyanis a mopedeken is van rendszám. Mindenféle ellentmondó információt hallottam eddig: van, aki kint dolgozik és gond nélkül jár magyar effektíve hivatalos papírok nélküli robogóval. Vannak, akik jártak már kint túrázni. Mások azt állítják: élből tarkón lő a rendőr.

simson-schwalbe-08.jpg

Többen is próbáltak nekem segíteni megoldani az ügyet, mivel nem beszélek németül. Olyan információ is jött hivatalos szervektől, hogy kizárt, hogy egy jármű Ausztria területére lépjen rendszám nélkül, mivel nem azonosítható. Útvonalengedélyt se kaphatunk. Egyedül úgy közlekedhetünk, hogy lezáratjuk az útszakaszt, ahol haladunk - a büdzsé nem egészen ilyen mértékű, nem Arnold Schwarzenegger jön hollywoodi produkciót forgatni, csak mi, magyar prosztók megyünk a Schwarzenegger múzeumba, fillérekből.

Rakhatnánk fel kamu rendszámot persze, mondjuk japánt, de ez nagyon rizikós. Kitaláltuk azt is, hogy csinálunk egy táblát, amire a biztosítási matricát ragasztjuk. De a hivatal szerint rendes rendszám kell.

simson-schwalbe.jpg

Kaptam persze okos ötleteket arra, hogy vizsgáztassuk le a Simsonokat: bizony sokan el nem tudják képzelni, hogy ez szinte lehetetlen. Ide tartozik a tény, hogy manapság a kismotorokat még segédmotorként sem helyezik forgalomba, pedig kellene. Azaz behozzák és eladják adásvételivel, pedig hivatalosan így nem lehetne közlekedni. Az NKH-nál kellene bemutatni minden járművet, akik beütnék a cm50 jelzést - innentől vagyunk jogosultak közúton használni. Ezt úgy értsd, hogy nem vennék rá mérget, hogy egyáltalán a szalonban vásárolt új robogóban van.

Persze amikor ezeket a sorokat írom, erősen gondolkozom, hogy érdemes-e egyáltalán megemlíteni ezt. Ugyanis ha a rendőrség és a hatóságok nem feledkeztek volna el erről az eljárásról, akkor ma nem lehetne "ötvenes papíros" 125-ös enduróval szó szerinti értelemben bankot robbantani úgy, hogy esélytelen megtalálni az elkövetőt a motor azonosítása alapján, hiszen az soha, sehol nem került nyilvántartásba.

Másrészt viszont ahogy ebben az országban a dolgok működnek, nem biztos, hogy egyáltalán jó nekünk ha a zseniális magyar hatóságok elkezdik bolygatni ezt az ügyet. Emlékezzünk csak, hogyan oldották meg a B125 témát: szarabbul a legnagyobb akarattal se lehetett volna.

Vicces opció lenne, ha kintről hoznánk motorokat, rendszámmal. De nem biztos, hogy hajlandók úgy eladni exportra egyrészt, hogy a rendszámot is odaadják vele, másrészt a legkézenfekvőbb Ausztria túl drága - a lomisok nem tudom honnan szerzik a cuccot. Szlovákiában tudomásom szerint Schwalbe sosem volt, egyéb típus, ami olcsó az roncs és nincs rendszáma. Romániában sem működik az ötlet.

Már éppen kezdtem lemondani az egészről, amikor jött egy levél az osztrák közlekedési minisztériumtól, amely a 85-ös paragrafusra hivatkozva kijelenti, hogy 50 köbcentiig elég, ha csak országjelzés van a segédmotoron és van rajta biztosítás.

Valószínűleg az előző telefonokban a jogszabály hivatali félreértelmezése is benne volt: Ausztriában vagy máshol forgalomba helyezett jármű nem léphet be Ausztria területére rendszám nélkül. Azaz olyan jármű, amin rendesen van rendszám, nem léphet be leszerelt vagy elveszett rendszámmal, pontosabban nélküle. De ami nem rendszámozott a saját országában és nem haladja meg az 50 köbcentit, azzal nincs gáz. Legalábbis most így értelmezem a helyzetet.

Jövő héten pontosítunk, és ha megy, kérünk egy írásos állásfoglalást.

Lehet hogy mégis lesz túra? Cirka 340 km csak oda, ötvenesen: minimum 10 óra. A kedvem már elment, de jövő héten kiderül. Ha menni fog, még motorokat is kell találni hozzá, legalább kettőt.

Rohadt mókás lesz a Béla a 120 kilójával egy Schwalbén, ha összejön. De ha nem, már most fellélegzek a megkönnyebüléstől.