Raktárban állt, míg mások a csúcsra értek

Yamaha YZF-R1 MGC3

2015.12.12. 06:35
3 hozzászólás

Az Öhlins 2012-ig elég alaposan titkolta, hogy mit használ a versenyfutóművek teszteléséhez - azóta persze nem csak nyilvánosságra hozták, hanem nyugdíjazták is az MGC3 névre keresztelt tesztmotort, ami bizonyos szempontból a világ egyik legkülönlegesebb Yamaha R1-ese.

Hogy meglegyen ennek a motornak a fontossága, érdemes belegondolni: az összes Öhlins-et használó Superbike és MotoGP csapat sikere mögött ez a bereszelt, ötödik generációs, tehát már crossplane blokkos Yamaha YZF-R1 állt.

Az MGC3 megfelel a Superbike világbajnokság kiírásának, és az Öhlins legfinomabb futóműveit cserélgetik alatta, az igazi csodát mégis a szenzorok és az adatgyűjtő rendszer jelenti - hiszen hasznos a pilóta visszajelzése, de a mérnökök, ahogyan a nevükből kiderül, mérésekből és eredményekből dolgoznak, nem sejtésekből és megérzésekből. 

A hátsó keréken 200 lóerős teszt-versenygépet az MG Competition építette, a francia versenyműhely Yamahákhoz fejleszt alkatrészeket, gyorszáraktól kezdve, idomszetteken és pillanatok alatt kikapható keréktengelyeken át a dataloggerig és gyorsváltóig nagyjából mindent, amire egy komoly versenymotorhoz szükség lehet. A kiegészítőkön kívül foglalkoznak tuninggal, főtengely, dugattyú, hajtókar, szeleprugó, vékonyabb tömítésszett és még ezernyi apróság beszerezhető tőlük - és van is ügyfelük, a yamahás Endurance VB-s csapatok például gyakori vendégek náluk.

Az Öhlins sokáig a Yamaha tulajdonában volt - talán ezért is volt egy Yamaha R1 a tesztgép, de még 2007-ben az alapító, Kenth Öhlin visszavásárolta a céget, azóta ismét függetlenek.

Apróság, de fontos: az Öhlins-nél szabály, hogy nem adnak csak úgy ingyen terméket a csapatoknak támogatásként - legfeljebb kedvezményesen, vagy plusz szolgáltatásokat nyújtva, ha valamiért különlegesen fontos az ügyfél. Mert ugye az csak az első lépés, ha egy csapat megveszi a gátlót és az első villát, az igazi nagyság az, amit a bérbe adott technikus tud - a GP csapatoknál is ott van a boxban a futóműves ember, sőt, a nagyobbaknál versenyzőként külön szakit alkalmaznak.

Ezek a szakemberek jellemzően évről-évre ugyanazok a versenyzők mellett, hiszen nem csak a terméket, a pályákat és a versenymotort kell ismerniük, hanem a pilóta vezetési stílusát is, hogy a kulcshelyzetben jó döntést hozzanak a beállítást illetően.

Éppen ezért van, hogy a 1200 euróért nagyon jó versenygátlót kapni, de nincs listaára a komoly versenycsapatoknak nyújtott szolgálatnak: mert ott nem csak a tárgyat adják oda becsomagolva, hanem a végtelen tudást is kiközvetítik - és igazából az utóbbi az igazán értékes.