200 kilométer terepen, betekerős mopedekkel

2023 június 17., 16:24 Módosítva: 2023.08.20 12:19
Idén két motorral akartunk indulni a Mopedrally-n: Szabó a szokásos Suzuki TVS Ekóval, Kevin pedig egy frissen beszerzett Piaggio Liberty-vel. Rohanás, szerelés, sok-sok kiégő agysejt és olajos kézzel elkövetett, éjjeli pizzázás szokta tarkítani a napjainkat ilyenkor. Végül valahogy mindig elkészülünk, és végül valahogy mindig megszívjuk valami váratlan baromsággal. Idén is így történt, úgyhogy most mesélek egy kicsit erről az egészről.

Pár éve Szabó barátom agylövése volt, hogy el kéne indulni a Mopedrally-n. Visszakérdeztem csípőből, hogy az amúgy mi a bánat? – Hát le kell menni egy Budapesthez közeli településről Szegedre mopedekkel, végig terepen - hangzott a cseppet sem bizalomgerjesztő válasz. Miközben fejben félőrültnek bélyegeztem a srácot, finoman elutasítottam az ajánlatot, hiszen erre a célra csak TVS Ekónk volt készleten, az pedig betonozott úton, sokkal rövidebb távon is keserves jószág. Ekkoriban amúgy se szerettem már túlzottan, hiszen sose működött rendesen, de az egy másik sztori.

Távolról sincs vége, olvasson még

Megőrülsz, olyan szép lesz

2023 február 25., 10:56 Módosítva: 2023.07.17 16:29

Szépen halad a kis Schwalbe felújítása. Kerekek összeálltak, gumik fent, gátlók bent, karosszériaelemek lefényezve. A többi pedig a videóban.

Eredményhirdetés: tiétek a McGuinness által dedikált póló

2022 október 11., 11:59 Módosítva: 2022.10.18 11:54
29

Különleges koncokat őrizget a szerkesztőség egyik eldugott odújában a Mohó Hiéna: Guld Péter kolléga hozott a Man TT-ről három pólót, amelyeket nem más mint az élő legenda, John McGuinness írt alá. Mi pedig versenyt hirdettünk, kerestük a legjobb versenypózt, de kritérium volt, hogy igazi motorra senki ne üljön. Elég erős pályamunkák érkeztek, a zsűrinek nem volt könnyű dolga. Olyannyira, hogy két körös szavazást kellett megejtenünk. Nézd végig a képeket, aztán görgess tovább az eredményekért.

Távolról sincs vége, olvasson még

Kemény versenypózzal a Man TT egy darabjáért

2022 október 6., 15:42 Módosítva: 2022.10.11 06:17
48

A Man-szigeti TT a világ egyik legkeményebb motorversenye, igazi megszállottnak kell lenni ahhoz, hogy vállald a kockázatot, és rajthoz állj: a vastökű hősök a kőfalaktól milliméterekre suhannak el nyélgázon, és sajnos rendszeresek a halálos balesetek, amelyek miatt évről évre felerősödnek a TT jövőjét firtató kérdések. Guld Péter kollégánk rendszeresen visszatér a szigetre, ahonnan ilyen zseniális beszámolókat és képeket hoz haza:

Távolról sincs vége, olvasson még

Mélyebb benyomások: HJC RPHA-1

2022 július 16., 06:16 Módosítva: 2022.08.28 06:50
31

Az első benyomásaimat már megírtam a HJC új csúcs versenysisakjáról, az RPHA-1-ről. A csúcs versenysisak szóösszetétel nem csak egy arcoskodó fordulat, hanem mind a két eleme fontos. Mert valóban csúcstechnológia, kidolgozásban, műszaki tartalomban benne van minden, amit a gyártó tud - és jó pár más gyártó pedig ha megszakad, akkor sem -, de attól nem ez a termék, amiért mindenkinek rohannia kell a boltba, mert rétegigényt szolgál ki. Ez versenysisak, versenyzőknek.

Távolról sincs vége, olvasson még

Egy óra lemaradásból is 480 versenyzőt megelőzött a 499-ből, aztán kizárták

2022 június 22., 10:58 Módosítva: 2022.07.01 11:02
524

A hétvégén zajlott az Erzberg Rodeo névre keresztelt, legendásan kemény hard enduró verseny, melynek fő esélyese az angol Graham Jarvis volt - a 47 éves motoros szinte minden nagyobb versenyt megnyert már, nem is egyszer:

  • hatszor nyert Romaniacs-et
  • hatszor nyert Sea to Sky-t
  • ötször Erzberg Rodeót
  • ötször Gate of Hellt
Távolról sincs vége, olvasson még

Kevlár és aramid védi a fenekem

2022 május 22., 08:46 Módosítva: 2022.06.14 09:30
69

A motoros beöltözés folyamatos harc az elkurvulással. Például vettem egy Alpinestars motoros cipőt megúszós megoldásnak, hogy amikor kiugrom robogóval két sarokra, akkor mégse utcai cipőben tegyem, de azért motoros csizmát se kelljen húznom - azóta mindig van valami kibúvóm, hogy miért azt veszem fel: rövid útra megyek, sokat kell sétálnom, stb... Ugyanazokat a mintázatokat fedeztem fel a magamnak adott válaszokban, amikkel egy alkoholista vagy bármilyen más függő is operál: bármikor át tudom cserélni a versenycsizmára, úgysem lesz belőle baj, azért mégis jobb, mintha papucsban mennék, stb... Bezzeg nadrág terén már sok éve konzisztensen tartom magam: vagy motoros farmer, vagy egybe bőroverál.

Távolról sincs vége, olvasson még

A motorozás csapatós Ladája

2022 május 11., 07:18 Módosítva: 2022.06.01 11:24

Az alábbi képen a félköríves gumifolt azt mutatja, hol fordítottam meg a szerkesztőségi Aprilia SR50-et a parkolóházban, miután felébresztettem téli álmából, és konstatáltam, hogy jó erőben van. Nem maga a gumicsík a lényeg, hanem az út, amin eljutottam odáig, hogy a robogó tologatása idejétmúlt mozdulatsor.

Távolról sincs vége, olvasson még

Szerelmem, a homologizációs Kawasaki ZX-7RR

2022 március 5., 10:39 Módosítva: 2022.03.23 12:33
268

Kinek mire porcosodik, van, aki az épített motorokra gerjed, mások a veteránokra, nekem ezek a műszaki különlegességek a kedvenceim, a ZX-7RR-en keresztül pedig be is tudom mutatni, hogy miért. Írtam már erről egyszer hosszabban is - ezt a homologizációs játékot a Ducati és a Honda űzte a legmagasabb szinten. A kötelezően előírt darabszám volt a trükk, amiknél a nagy márkák elengedhették a fantáziájukat: elég volt annyit készíteni, hogy meglegyen a nevezéshez szükséges minimum, ezeken lehetett akár veszteség is, a lényeg, hogy nyerjen, és akkor a mezei motorokból el tudnak adni annyit, hogy bőven megérje a végelszámolásnál.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ez a képregény nem szól mindenkinek

2021 december 31., 13:10 Módosítva: 2022.02.11 09:35
275

A Joe Bar Team egy francia képregény, aminek az alkotója néhány kockában mesél el szórakoztatóan motoros szituációkat. A eredeti ötlet Christian Debarre-tól származik, amit Stéphane Deteindre vitt tovább, és bővített ki újabb karakterekkel. A Joe Bar sorozat 1990-ben indult, összesen nyolc kötet jelent meg belőle, de maguk a történetek 1975-ben játszódnak Párizsban - bár az évjáratban a Joe Bar nem mindig következetes, ugyanis modernebb motorok is előfordulnak benne, de ez lényegében mindegy is, hiszen maguk a poénok kortól függetlenül ülnek.

Távolról sincs vége, olvasson még

500-as Jawa, 10 hengerrel, 2 ütemmel, kompresszorral. Házilag

2021 december 30., 10:54 Módosítva: 2022.02.14 08:24
6315

Marek Foltis egyedi motorja simán ott van a legcsodálatosabb házi projektek között, ami valaha szembejött (pedig erős a mezőny). A Bistella 500 egy fantasztikus őrület, és a nevéből kikövetkeztethető, hogy a lényege egy kétsoros csillagmotor, és ami a legdöbbenetesebb, hogy működik. És amitől imádom az egészet: a hasonló őrültségek általában Ausztráliából jönnek, ez viszont itt készült, szinte a szomszédban, Csehországban.

Távolról sincs vége, olvasson még

A Man TT valójában az életről szól

2021 december 19., 09:48 Módosítva: 2021.12.29 09:14

Guldot nagyon sok mindenért lehet szeretni, én például hosszú életet kívánok neki, vagy hát legalábbis éljen túl engem, ugyanis senki nem tud úgy nekrológot írni, mint ő. Tudom, önzőség, ez van, de ha egy mód van rá, az enyémet ő írja. Valószínűleg azért tud ennyire szépen írni elhunytakról, mert különleges viszonyt ápol a halállal, elvégre mi másért járna már tíz éve a Man TT-re. És nem csak kijárogat oda, hanem része lett annak a forgatagnak, ismer mindenkit és őt is ismerik. Sőt, gyanús, hogy szeretik is, mert szimpla ismertségből nem ülhetsz csak úgy fel a MotoGP-t, a Superbike-ot és a TT-t is megjárt veterán, Jamie Robinson mögé, aki aztán visz egy húzósat a TT hegyi szakaszán.

Távolról sincs vége, olvasson még

Első motorom, aminek elnézem a hibáit

2021 december 12., 07:09 Módosítva: 2021.12.30 10:56

Impulzus alapú vásárlás. Pontosan ez történt 2021. július 3-án, amikor SWM-, illetve ha ez nem lenne jó, KTM-vásárlási szándékkal utaztam Balatonlellére a Full Gashoz. Az SWM-et újságíró haverjaim javasolták, mert végignézve a szokásos, ismertebb márkákból álló palettát, csak azt nem találtam rajta, amire mindig is vágytam, egy lelkes, könnyű igazi terepmotorra, amin elférek, ami azért megy is, keveset fogyaszt és egymagam is kiásom a sárból a puszta közepén, plusz kimehetek vele a világból, mert bírja a fenekem.

Távolról sincs vége, olvasson még

Sokezres tömeg az elmaradt partin

2021 december 4., 10:59 Módosítva: 2021.12.27 11:00

Januárban meghirdették a 100. születésnapi partit, 30 kilométeres körzetben az összes szállás napok alatt elkelt, az egy éve éhkoppot nyelő helyi vállalkozók fellélegeztek – jönni fog a sok tízezres tömeg, és végre fellendíti az idegenforgalmat a Lago di Lecco partján. Aztán július végén az egészet lefújták: az aktuális vírusvariáns ellen az eddig elért oltottsági szint nem biztosít elégséges védelmet. Mandello del Lario apró település, lehetetlenség szétválasztani a tömeget – érthető, hogy nem kockáztatott a helyi prefektus. Tehát az egész hetes mulatságot, a koncerteket, a tesztvezetési lehetőséget, a nagyszabású kirakodóvásárt, de főleg a potenciális vevők tömegének az egyetlen, és a kezdetek óta itt működő üzem közelébe csábításáról le kellett mondani. Amit nem tudott megakadályozni a polgármester: a legelszántabb márkarajongók érkezését és spontán összeverődését. Aztán az utolsó héten a Moto Guzzi is beleállt a maga módján: előzetes telefonos (?!) regisztrációt kérve, csak green passzal, maszkkal felszerelt látogatóknak a másfél éve zárva tartó gyári múzeumot is kinyitották négy napra, és a vezetett bejárás végén még meglepetésekkel is szolgáltak.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ezeket a csodákat hiába keresed máshol

2021 november 27., 07:27 Módosítva: 2021.12.14 08:56
375
„Még nyílnak a völgyben a kerti virágok, Még zöldel a nyárfa az ablak előtt...”, de szeptember végén olyan csípős hideg van reggelente, hogy beléd fagy a szalonnás tojásrántotta. Cserébe este egészen korán sötétedik és olyankor pillanatok alatt leesik az amúgy napközben egészen elviselhető hőmérséklet.

Ilyen körülmények között egy egész hetes motoros túrát szervezni, mondjuk az Alpokba vagy a Fogarasi-Havasokba igazi szerencsejáték. Egy kis ázás-fázás mindenképpen benne van a pakliban, de buli helyett könnyen lehet egyhetes szívásban részed. Kézenfekvő volt az ötlet: húzzunk le inkább délre, a görögökhöz!

Távolról sincs vége, olvasson még

Egy szezon egy drága sisakkal

2021 november 20., 06:43 Módosítva: 2021.12.10 06:13
60

Nem azt mondom, hogy idén már nem ülök motorra, de ettől függetlenül kijelenthetem, a szezonnak vége, nagy dolgokra már nem számítok, így levonhatom az éves tanulságokat - legalábbis az AGV K6 sisakomról, amit szépen keretbe foglal, hogy az első nagyobb bevetése Barcelona körül volt a Yamaha MT-09 nemzetközi bemutatóján, az idei utolsó pedig ugyanazon a vidéken, csak most a Honda NT1100 volt az utazás apropója.

Távolról sincs vége, olvasson még

Miért váltok öregebb gépre? Megbolondultam?

2021 november 7., 14:29 Módosítva: 2021.11.22 11:28
185
A Totalcar olyan munkahely, ahol teljesen normális, hogy miközben autókról és motorokról írunk, pihenésképp autós és motoros hirdetéseket olvasunk. Így folyton előkerült, hogy milyen motorra ülnék, ha lenne rá pénzem. Aki azt gondolja, hogy ezek után azonnal tudtam, mit keressek, amikor tényleg lett pénzem, hatalmasat téved.

Igazából minden szezon elején felmerült eddig is, hogy kéne már valami a jó öreg 600-as Bandit helyett. Nem mintha nagy baj lenne vele: amióta megvan, a szörnyű apróhirdetéses szlenggel szólva jön-megy, teszi a dolgát.

Távolról sincs vége, olvasson még

Sok szerelés egyetlen körért

2021 október 15., 05:39 Módosítva: 2022.01.10 13:12
128

Előre szólok, ez szövevényes történet lesz.

Az egész pokoli nehezen állt össze. Még bőven nyár volt, amikor Guld felhívott, hogy segíteni kéne egy barátjának: van egy nemlétező versenymotorjuk, amit beneveznének a MAMI kupa zárófordulójára az Euroringen, és szerezzünk rá egy olyan versenyzőt, aki úgy tud menni vele.

Távolról sincs vége, olvasson még

Sapka BMW R18: Ez is megvan, még sincs este

2021 október 10., 07:04 Módosítva: 2021.11.08 13:11
560
A mester elkészült, és mindenki boldog. Az R18 már javában rója az utakat. Tulajdonosa, Tibi pedig volt annyira jó fej, hogy egy rögtönzött interjú erejéig megosztotta velünk az első benyomásait.

- Mi volt a benyomásod az első találkozáskor?

Tibi: Kicsit féltem. Az ilyen átalakításokban azért nem hittem, mert megesett már, hogy egy motorozható motorból egy nem motorozhatót kaptam, amivel utána eléggé megszenvedtem. Így az egyensúly megteremtése nagyon fontos volt: átalakítani a tömegtermelésben készült járművet, úgy, hogy az motorozható is legyen. Végül kialakult köztünk egyfajta bizalom, ami rávitt erre az egészre, hogy mégis megpróbáljam.

Távolról sincs vége, olvasson még

Sapka BMW R18: Minden közbejött, de Sapka nem adta fel

2021 szeptember 11., 08:14 Módosítva: 2021.09.20 12:21
88
A mester dereka beállt, közben akadtak gondjai a Ganzban is, de a motor végül csak elkészült. Önök még az utolsó ütem előtti állapotot láthatják, mert a nagy bemutatóra külön meglepetéssel készülünk.

- Főnök, kicsit úgy érzem magam, mint a Különben dühbe jövünkben. Hol a kis piros autó, vagy a rettegett szürke motor?

- Hát itt, nem látod!? Itt egy váz, ott egy blokk, azok meg ott a kerekek. Jelenleg az összeszerelési fázisnál járunk, a tankot még jobban át kellett formálni, szobrászat volt az egész, itt egy toldalék, ott némi varázslat, szinte újra kellett építeni. Közben kreatív megoldásokon is gondolkodnom kellett, mert egyedül a kardán volt nikkelezett, ami elég hülyén nézett ki, ezért kitaláltam, mely alkatrész legyen króm, mely fekete, és mely nikkel. A lábtartó végül jó lett, Tibit nem zavarta a légszűrő szívócsonk, biztos jól tartja a lábát. A kipufogó még kicsit melós volt, mert ha emlékszel, a szívócsonknál voltak dísz krómlemezek, amiket teljesen átdolgoztam. Ezekből hővédő lemezeket gyártottam. A kipufogó-leszorító viszont megviccelt, egy centivel akartam karcsúsítani, két esztergakés ment a kukába, mire rájöttem, hogy krómacél. Van benne anyag, furcsa. Egy napom ment rá, de legalább most vettem mindjárt két flexet, akciós volt a Lidlben.

Távolról sincs vége, olvasson még

Fűnyírómotort faragtak a 900-as Hondába

2021 augusztus 25., 10:08 Módosítva: 2021.09.01 14:36
244

A keményvonalas V8-fanatikusok száján olykor kicsusszan a fűnyírómotor kifejezés, ha a fogalmaik szerint apró motorral szerelt – Európában inkább átlagosnak számító – autókról beszélnek. A CarsAndCameras Youtube-csatornát futtató srácokat ilyen vádak nem érhetik, ők igazán a szívükbe zárnak minden olyan gépet, amit motor hajt, legyen az akármekkora. Ha pedig fűnyírómotorról van szó, akkor azt náluk szó szerint kell érteni. Egyik munkájuk lényege ugyanis, hogy egy rajongójuktól kapott Honda 919-be (ez a 900-as Hornet észak-amerikai verziója) beépítettek egy Predator 212-t.

Távolról sincs vége, olvasson még

Valentino Rossi, az utolérhetetlen

2021 augusztus 6., 09:34 Módosítva: 2021.08.19 06:15
664

Amióta az eszemet tudom, Rossi mindig ott volt. Huszonhat éve része a világbajnokságnak, és már több mint két évtizede a királykategóriának. Valósággal berobbant a legjobbak közé, pedig már akkor sem nyeretlen kétévesek alkották a GP mezőnyét, amikor megnyerte első 500-as világbajnokságát: gondoljunk csak Max Biaggira, Loris Capirossira, Kenny Roberts Juniorra. Mindig voltak kihívók, mindig voltak, akik leírták a Doktort, de Rossi mindig borsot tudott törni az orruk alá.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ennyivel gyorsabb a MotoGP mint a Superbike

2021 augusztus 4., 08:46 Módosítva: 2021.08.19 06:15
209

Az előttünk álló hétvégén visszatér nyári szünetéről a MotoGP mezőnye, a királykategória versenyzői az ausztriai Red Bull Ringen állnak rajthoz a Stájer Nagydíjon, majd egy hét múlva ugyanezen a helyszínen az Osztrák Nagydíjat rendezik. A Superbike-vébén nem volt ilyen hosszú szünet, mindenesetre ők most a csehországi Mostban szerepelnek. Az viszont közös a két sorozatban, hogy legutóbb a hollandiai Assenben versenyeztek. Ráadásul egészen hasonló időjárási körülmények között.

Távolról sincs vége, olvasson még

A tolvajok felborították, de végül csak összeállt az eszement Dax-chopper

2021 július 29., 07:39 Módosítva: 2021.08.10 06:25
369

Lehet rajongani érte vagy röhögni rajta, de egy biztos: a jakartai Lemb Inc. Dax-alapú törpechoppere nem mindennapi látvány. Igen hányatott sorsa volt a Ramone névre keresztelt eszement épített gépnek, ugyanis egyszer már kis híján elkészült, nagyjából 99 százalékon állhatott, amikor ismeretlenek betörtek a csapat műhelyébe, lenyúlták a szerszámokat, és felborították a motort.

Távolról sincs vége, olvasson még

Sapka BMW R18: az ergonómia és a vagányság örök harca

2021 július 20., 14:54 Módosítva: 2021.08.10 06:25

- Hogy állunk, Mester?

- A legutóbbi változásokat felsorolni is nehéz lenne, mert kezdjük elnyerni a végleges formát. Sőt, el is nyertük, jelenleg a végső simítások előtti praktikus dolgok kialakítása van folyamatban. Ilyen például az eddig nem létező lámpatartó konzol születése, melynek elkészítésében Fábián Attila volt segítségemre. Egy kartonpapírrajz alapján vízzel kivágott nekem két-két lemezt, az így kapott belső és külső részt összehegesztettem és megcsiszoltam, így a végeredmény olyan, mintha egy korabeli préseléses eljárással készült volna. Sokkal szebb, mint valami 3D nyomtatós, divatos akármi.

Az első sárvédőt is ráhadzsintottuk (a mester izgalmas és egyedi szókincskészletén szándékosan nem változtatunk, hiszen lényegesen szórakoztatóbb a feltettük szónál) –, bár az ívek természetesen elakadtak a peremében, úgyhogy kellett még faragni rajta. A kormánytartóból kicsit levágtunk, így a kormánycső most lejjebb helyezkedik el, ennek köszönhetően jobb az összkép. Az olajhűtő is felkerült, szépen illeszkedik a vázhoz, a legnagyobb feladat viszont a csőrendszer kialakítása volt, a légtömegmérő bekötése miatt. Továbbra is úgy érzem, ez volt a legmarkánsabb: kitalálni, hogy melyik cső merre menjen, hová kerüljön, ezért a légszűrő környékén még kicsit alakítottam, hogy elférjen. A legviccesebb egyébként az, hogy a sok agyalást követően a légszűrő pozíciója végül maradt az eredeti helyén, mert így volt a legpraktikusabb.

Távolról sincs vége, olvasson még