Ennyivel gyorsabb a MotoGP mint a Superbike

2021.08.04. 08:46
2 hozzászólás

Az előttünk álló hétvégén visszatér nyári szünetéről a MotoGP mezőnye, a királykategória versenyzői az ausztriai Red Bull Ringen állnak rajthoz a Stájer Nagydíjon, majd egy hét múlva ugyanezen a helyszínen az Osztrák Nagydíjat rendezik. A Superbike-vébén nem volt ilyen hosszú szünet, mindenesetre ők most a csehországi Mostban szerepelnek. Az viszont közös a két sorozatban, hogy legutóbb a hollandiai Assenben versenyeztek. Ráadásul egészen hasonló időjárási körülmények között.

Ha pedig már így alakult, a GP One készített egy érdekes összehasonlítást abban az örök és mindig visszatérő témában, hogy vajon mire menne egy WSBK-élversenyző a MotoGP-ben, mekkora a különbség a tempót tekintve a két világbajnoki sorozat között. Nagy meglepetésre persze nem kell számítani, mivel a GP-ben továbbra is erre a célra alkotott prototípusok köröznek, míg a WSBK-ban utcai alapú versenygépeket hajszolnak – még akkor is, ha ezek történetesen pokoli gyors motorok.

Adja magát az összehasonlítás, hogy vessük össze a két futamgyőztes teljesítményét. A MotoGP-ben a francia Fabio Quartararo (Yamaha) állt a dobogó legfelső fokára, és övé volt a leggyorsabb kör is, míg a Superbike-ban a címvédő Jonathan Rea (Kawasaki) húzta be mindhárom futamot. Az összevetéshez a Superbike-vébé második asseni versenyét választották ki, és az első 21 kört vették figyelembe, tekintve, hogy nem egyforma hosszúak a futamok a két sorozatban. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy Quartararo előtt szinte végig szabad volt az út, Rea viszont az 5-6. helyről zárkózott fel és vette át a vezetést.

Ezzel együtt az első tíz körben átlagosan 1,6 másodperccel volt lassabb Rea körönként, mint Quartararo. Amikor viszont elkezdett fogyni a gumi az északír Kawasakijáról, ez a különbség is romlott, a végén már inkább 1,9 másodperc volt a differencia. Ennél meglepőbb viszont, hogy Rea nem végzett volna utolsóként a MotoGP-ben az Assen TT-n: az utolsó, 18. helyen befutó Luca Marinit előzte volna meg nagyjából tíz másodperccel, behozva a motort Garrett Gerloff mögé.

És ha már Gerloff, jöjjön egy másik összevetés. A 25 éves amerikai motoros ugyanis mindkét sorozat asseni futamain ott volt, alapból ugye a Superbike-ban szerepel, nem is rosszul, hiszen hatodik a Yamahával. A MotoGP-ben a Petronasnál ugrott be a sérült Morbidelli helyére, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Ezzel együtt is gyorsabb volt a GP-versenygéppel, még ha nem is sokkal. Átlagosan 0,18 másodpercet vert a superbike-os önmagára, a képzeletbeli verseny végén tudta összeszedni a képzeletbeli négy másodperces végső előnyt. Tegyük gyorsan hozzá: nyilván másképp ment saját, jól ismert motorjával, mint a Petronas gépével.

Összességében tehát a számok a papírformát támasztják alá: a MotoGP gyorsabb, mint a Superbike. Ez az egész összevetés leginkább csak egy érdekes gondolatkísérlet. Sokkal beszédesebb lenne, ha az egyik sorozat valamelyik élmenője hosszabb távra szállna be a másik versengésbe, és az új körülményekhez alkalmazkodva mutathatná meg, mit tud. Jonathan Rea-vel kapcsolatban időről időre fel is merül a váltás gondolata, de tény, már ő sem tartozik a fiatal tehetségek közé a maga 34 évével.

Forrás: GP One

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.