Eldobható robogó vagy a spórolás csodája?

2009.03.07. 00:00 Módosítva: 2009-03-31 11:51:24
Gyerünk még, még! Vállaimat összehúztam, előredőltem, könyökömet szorosan oldalamhoz szorítottam: próbáltam a sebesség érdekében a legáramvonalasabb formát felvenni. Minél jobban kucorogtam, annál magasabbra hágott a tachométer nyelve. Az egyenes vége egyszer csak elérhetetlen távolsággá változott: magamat sem tudtam jobban összecsomagolni, és a blokk is kifulladt. Megállt a mutató és állandósult a sebesség, ennyi. 42 km/h.
 
Vajon mennyi férne egy konténerbe?
Vajon mennyi férne egy konténerbe?

Mi történik, ha a motorkonstruktőröket bezárják egy játékgyárba? Először játszanak, aztán szenvednek, a végén szétnéznek, miből lehetne valami építeni. Kell hozzá szék, a támlából pont kijön egy idom, a vasakból meg hajlítható egy váz. A takarítónő figyelmét kell csak elterelni, a porszívó kereke és motorja is jó lesz: kijön ebből egy robogó, fel a fejjel, srácok. Hajtogatni és tekergetni kell, majd ügyesen felhasználni a polc harmincnégy csavarját. Megoldották.

Ritka szereplője a magyar utaknak
Ritka szereplője a magyar utaknak

'

Annyira valószínűtlen, hogy ez létezik és működik: úgy látszik, a kiszabadított mérnökök nem hagyták veszni a munkájukat, és egy kis igazítás után feltolták a gyártósorra. Nem bukhattak nagyot, hisz nem tapsoltak el milliókat a fejlesztésre, csak a porszívó motorja helyett kerestek valami olcsóbb megoldást. Sikerült, ez a robogó minden más motorizált japán kétkerekűnél olcsóbb, ez a költséghatékony gyártás mozgó példája. Három műanyag tábla, három méter vascső, kis gumi meg az ötven köbcentis, négyütemű blokk.

A csomagtartóra felfér a divatos iskolatáska
A csomagtartóra felfér a divatos iskolatáska

Nem lehet letagadni a japán játékgyárak hatását: pont, mint egy bambán vigyorgó Pikachu. Mangaszemekkel néz, az ember vagy beleszeret, vagy két talppal ráugrik, hogy eltapossa. Annak ellenére, hogy mennyire meseszerű, mozog és búg. A kulcsot elfordítva, a szívatót megpöckölve elég rátaposni a berúgóra, és már jár is a nyomórudas blokkocska.

Tegye fel a kezét, akinek ez tetszik!
Tegye fel a kezét, akinek ez tetszik!

Choinori, vagyis rövid utak; nyúlfarknyi szakaszokra szánják a Suzuki mérnökei. Formája kétségtelenné teszi, hogy a célközönség a japán kamaszok furcsán viselkedő csoportja. Néhány kilométeres szakaszok, vidám belvárosi lófrálás – erre való, semmi többre. Ázsiában, a lassan hömpölygő forgalomban ez tökéletes, nálunk eléggé életképtelen. Ezt még a bicikliútról is letolnák az agresszív kerékpárosok, nem beszélve a Hungária körút autósairól; Magyarországon csak akkor venne ilyet férfiember, ha mindegyikhez egy-egy szoknyás japán csitrit adnának. Rögtön kettőt vennék.

Hopp, és már a levegőben is van
Hopp, és már a levegőben is van

A száraz tömeg mindössze 39 kiló. Annak ellenére, hogy mennyire nincs benne anyag, meglepően stabil, nem nyaklik még akkor sem, ha szándékosan provokáljuk. Az első villa egyszerű, mint egy rajzszög, hátsó meg egyszerűen nincs. Nemcsak a japán customok között hódít a merev váz, a Choinoriról is lespórolták a rugózást. Készségesen elhiszem, hogy odaát nincsenek kátyúk, és vidáman cirkálnak fehér térdzokniban az iskolás lányok, a hazai aszfalt minősége azonban komoly akadályokat gördít a rajzfilmrobogó elé.

Hátul nincs rugózás
Hátul nincs rugózás

Ezt az apró hiányosságot leszámítva a komfortra nem lehet panasz. A széles műanyag idom jól védi a lábakat, nem kell félni a tócsáktól. Az ülés kényelmes, 176 centimmel sem éreztem magam úgy, mint elefánt a biciklin – pedig állítólag pont úgy néztem ki. Az apró kis nyereg felhajtható, semmiféle zárszerkezet nem fogja, csupán két tapadókorong rögzíti – ilyen trükkökkel érték el, hogy az eladási ára 500 dollár alatt maradhasson.

Három liter fér bele
Három liter fér bele

Mivel bárki kulcs nélkül nyitogathatja az ülést, közvetlenül a tanksapka kapta a kulcsos zárat. Alatta, a vázcsővel körbefogva találjuk a három liter kapacitású tartályt. Ennyi benzin körülbelül 120-130 kilométerre elég, nincs nagy étvágya a Choinorinak.

Aprócska fejreállított villa
Aprócska fejreállított villa

A préselt fémkerekek közepében öklömnyi dobfékecske küzd a lassítással – lámpánál felkapni a hátsó kereket ugyan nem lehet vele, de negyvenkettőről meg lehet vele állni. A 10 hüvelykes kerekeknek köszönhetően fordulékony, de pont a kis átmérő miatt minden úthullámot megérzünk.

Sokat spóroltak az árán
Sokat spóroltak az árán

Részben a BA-CZ41A kódnevű motor a felelős azért, hogy ilyen kedvező árat szabhattak a 2003-ban megjelent robogónak. Sokan kínai vagy maláj gyártóhelyet tippeltek, de nem, ez száz százalékban japán. A pénzt helyben fogták meg, többek között a 49 köbcentis alulvezérelt, nyomórudas blokkal.

Nézzen Choinori reklámokat!

A reklámfilmek a tajvani piac számára készültek, vannak benne ázsiai csajok is.

Több Choit, több csajt!
Több Choit, több csajt!

A gyári prospektusok kiemelték a Suzuki Advanced Plating Technology (SAP) motorgyártási technikát, amely hasonló eljárás, mint az alumíniumhengerek nikaszilozása, de annál 80%-kal olcsóbb, és gyorsabb is – a hatása viszont ugyanaz, részben ez a spórolás titka.

Nem kell sokat rugdosni
Nem kell sokat rugdosni

Minden sváb és skót elégedetten hümmögne a nagyszerű ötleten: a két lóerős, alacsony fordulaton üzemelő blokk vezérműtengelye speciális műanyag. A gyári instrukciók szerint az olajcsere-intervallumok betartása esetén nem lehet gond a plasztikkal – ennek ellenére kétlem, hogy a legendás Honda fekvőhengeres ötvenesek tartósságát megközelíthetnék vele.

Korrodált a tengeri sótól
Korrodált a tengeri sótól

Noha úgy kell felkutatni a fémet, az a kevés meglelt képes korrodálni. A tengeri szállítás sós levegője ezen is nyomot hagyott, az alig néhány ezret futott robogón több helyen is felfedeztem némi rozsdát – persze semmi komoly, a benzincsap borításán levő rőt árnyalat nem ébreszt komoly aggályokat.

Hátulról alig venni észre
Hátulról alig venni észre

Motorozni vele még kertvárosban is merészség, hátulról folyamatosan, fenyegető szörnyként érkeznek az autók, nem figyelnek a Choinorira – csupán a szembejövők arcára csalt mosolyt a vidám kis motor. Kisvárosba, vidékre, kislánynak vagy nagymamának ideális. Akibe egy cseppnyi kis cikázási hajlam is szorult, felejtse el. A tuning majdnem lehetetlen, nincs is értelme; ez a szerkezet pont ekkora teljesítményre van kalibrálva.

Hiába csavargatjuk, nem szolgál a gyorsulás élményével
Hiába csavargatjuk, nem szolgál a gyorsulás élményével

Létezik berúgós és önindítós változat is, de a suzukis hagyományokat sem tagadták meg, 2004-ben kiadták a szinte teljesen idommentes SS-verziót is. Sportmodellnek nevezni túlzás, de ezen még jobban látni, milyen praktikusan oldották meg a mérnökök a feladatukat. Műanyag nélkül látni igazán a szerkezet gyenge pontjait – óvatosan padkázzunk a lábtér alatti kipufogóval.

Mintha kézzel rajzolták volna a számokat
Mintha kézzel rajzolták volna a számokat

Sokan csak eldobható robogónak csúfolják a Choinorit, és kár is tagadni, valóban nem hordozza magában az örökkévalóság ígéretét. Kempingezőknek, kirándulóknak, bevásárolni járóknak viszont nem rossz – aki ritka használatra keres könnyű és apró motort, annak nem tűnik rossz választásnak. Csak a japán rajzfilmeket kell hozzá megszeretni.

Indexkapcsoló és szívató a bal kéznél
Indexkapcsoló és szívató a bal kéznél

Műszaki adatok

Motor: OHV egyhengeres, négyütemű, léghűtéses, 49 cm3

Furat x löket: 36.0×48.6 mm

Teljesítmény: 1.5 kW/5500 fordulat/perc

Nyomaték: 2.9 Nm/3500 fordulat/perc

Váz: acél csőváz

Üzemanyagellátás: karburátor

Rugózás elöl: teleszkóp

Férőhelyek száma: 1

Készenléti tömeg: 43 kg

Hosszúság: 1500 mm

Szélesség: 620 mm

Magasság: 975 mm

Tengelytáv: 1055 mm

Gumiméret elöl: 80/90-10 34J

Gumiméret hátul: 80/90-10 34J

Ár: 60-100 ezer forint

A tesztjárművet a Red Baron Kft biztosította.