(Nem) csak a négyüteműeké a világ

2002.10.10. 13:54

 
   
   

Japán a gyorsasági motorversenyzésben jelenleg sikeresen szereplő gyártók hazája. A név kötelez, mondhatnánk hasonló szlogeneket, azonban ezt a futamot a japók véresen komolyan veszik. Ráadásul a hétvégén lezajlott Gyorsasági Motoros VB Japán Nagydíján az összes létező fegyverüket bedobták a gyártók, tekintettel a Twin Ring Motegire, mint hazai pályára.

A futamon Alex Barros már a Honda idei csodafegyverével, az RC211V jelű 4 ütemű motorral álhatott rajthoz, amely idén az összes versenyt megnyerte, egy kivételével. Csapattársa, Loris Capirossi nem kapta meg ezt a gépet, nehogy a rajta szerzendő tapasztalatokkal jövőre a Ducatit segíthesse. A Yamaha újabb YZR M1-es változatát egy hazai pilótának, Yoshikawanak is odaadták Biaggi és Checa mellett. A japán futamon így már a mezőny fele, azaz 11 pilóta négyütemű géppel vehetett részt a küzdelmekben.

 
   
   

Úgy tűnik a GP futamokon ezen a hétvégén nem ment simán mindenkinek a rajt. A MotoGP-ben Laconi Apriliaja rendetlenkedett, és csak a box utcából eredhetett a mezőny nyomába. A 24 körös versenytávnak Capirossi, Biaggi, Kato és Rossi vágott neki a legjobban. Az első kör végén azonban már Rossi vezetett, mögötte Barros, Kato és Capirossi haladt a Honda vezetőinek legnagyobb örömére, mivel a Twin Ring részben Honda tulajdonú pálya, és ha az első négy versenyző a legnagyobb japán gyártó gépein nyomul legelöl, azért az nem rossz reklám a cégnek.

A 4. körben Kato a célegyenes végi kanyarban egy hihetetlen külső íven előzte le Barrost, de a brazil nem hagyta annyiban a dolgot, és fél körrel később visszavette a 2. helyét. Sőt, az új gépen hajtó Alex Barrosnak annyira jól ment, hogy 1 körrel később az élre állt, megelőzve a már világbajnok Valentino Rossit. Max Biaggi, és Tohru Ukawa ekkor már kezdett leszakadni a vezető négyes élbolyról az 5-6. helyen. A 6. körben Rossi még egy helyet vesztett, mivel Kato simán elment mellett. Nem sokáig örülhetett ennek a helyének a japán fiú, mert 2 körrel később megállt alatta az RC211V, amelyre idén nem sok példa volt, de mint láttuk, egy Honda is el tud romlani.

 
   
   

A Barros-Rossi-Capirossi hármas végig biztos előnnyel vezette a mezőnyt. A 15. körben Biagginak problémája támadt gépével, elkezdett folyni az olaj a blokkból, ezért kiintették a versenyből. Ukawa ezzel megörökölte a 4. helyet. Barros és Rossi félelmetes tempóban nyomultak az élen, egyedül a kétütemű NSR500-assal versenyző Capirossi tudott velük lépést tartani, megmutatva, hogy nem ő miatta voltak versenyképtelenek a négyütemű motorokkal szemben az NSR500-asok idén. A 19. körben Rossi végrehajtotta szokásos előzését, amivel a versenytáv utolsó negyedében élre áll, és megnyeri a futamot. Azonban ezen a napon valakit erről elfelejtettek értesíteni. A 21. körben a megcsúszó Rossi pillanatnyi hibáját kihasználva a brazil Barros visszaelőzött, sőt a hátralévő pár körben még tovább tudta növelni előnyét az idei világbajnokkal szemben, így megnyerte első versenyét a négyütemű Hondajával.

Rossi a verseny utáni nyilatkozatában elmondta, hogy gépét nem tudták igazán a pályához hangolni, és a motor minden alkalommal instabil volt a fékezés alatt, így a második helyével teljes mértékkel elégedett. Barros megköszönte a HRC-nek a támogatást és a fantasztikusan szuperáló RC211V-t, azonban kicsit őt is meglepte a motor által diktált tempó, mivel elmondása szerint egyáltalán nem küzdött a géppel, és csak saját iramát próbálta motorozni. Capirossi mindent megtett, amit csak tudott a kétütemű gépével, de az utolsó két körben mér nem tudta tartani a lépést az erősebb négyütemű gépekkel az élen. A Honda ezzel a hármas győzelemmel elnyerte a 2002-es év Gyártók világbajnoki címét, az ide év legeredményesebb csapata pedig a Honda Repsol Team lett, 3 fordulóval az idei szezon vége előtt.

A Csendes-Óceániai Nagydíj végeredménye:
1. Alex Barros BRA Honda 44perc 18.913mp
2. Valentino Rossi ITA Honda +1.641mp
3. Loris Capirossi ITA Honda +7.672mp
4. Tohru Ukawa JPN Honda +18.120mp
5. Carlos Checa SPA Yamaha +25.036mp
6. Kenny Roberts USA Suzuki +29.201mp
7. Olivier Jacque FRA Yamaha +32.902mp
8. Norick Abe JPN Yamaha +33.287mp
8. Nobuatsu Aoki JPN Proton KR +35.949mp
10. Jeremy McWilliams GBR Proton KR +37.355mp