Botrányos 8 órás verseny Suzukában

2003.08.05. 12:38

 
   
   

A japán motorgyárak szemében az évente megrendezett 8 órás Suzukai megbízhatósági versenynek legalább akkora jelentősége van, mintha megnyerné valaki a MotoGP világbajnokságot. Így hát a gyárak jobbnál jobb pilótáikat és a helyi menők egész hadát gyűjtik össze a MotoGP versenyévad nyári szünetében tartott versenyre. Az idei, 26. alkalommal megrendezett verseny a Hosszú Távú Világbajnokság 6. futama volt egyben.

 
   
   

Szép számmal akadtak nagy nevek, a MotoGP és a korábbi 500 köbcentis világbajnokság volt sztárjait láthattuk az indulók között. Shinichi Itoh, Nicky Hayden, Katsuaki Fujiwara, Ryuichi Kiyonari, Atsushi Watanabe, Yukio Kagayama, Anthony Gobert, Tadayuki Okada mellett a helyi japán menők is jó eséllyel pályáztak a győzelemre, kiváló pályaismeretük miatt. A GP világ nagyjai mellett a Hosszú Távú VB élcsapatai, mint a Zonghsen, a Police Nationale, vagy a Suzuki GB Phase One szintén rajthoz álltak. A versenynek volt egy magyar származású résztvevője, az amerikai Corona Light TiForce Endurance csapatban versenyző Jordan Szoke személyében.

 
   
   

A motorok közt többféle géposztály képviseltette magát. A résztvevők Superbike, Superproduction, Stocksport világbajnoki kategóriákban, valamint a helyi specialitások közül a Japán Superbike, XX-F1 (szintén 4 hengeres ezres gépek), és XX-F2 (bármi, amivel indulni szándékoznak és nem XX-F1) osztályokban álltak rajthoz.

 
   
   

A 70 induló csapat két csoportra osztva vett részt az edzéseken, és nagy meglepetésre a VB-n szinte verhetetlen Zongshen Suzuki GSX-R 1000-es gépek pilótái csak a 22. és 23. helyre tudták kvalifikálni csapatukat. Még nagyobb volt a meglepetés, amikor F.C.C. TSR Zip-FM Racing Team Honda CBR954RR motorján a Superpole rendszerű végső kvalifikáción az Itoh/Tjusimura páros a leggyorsabb időt repesztette, mögötte két gyári támogatású, Japán Superbike specifikációjú Suzuki GSX-R 1000 következett. Csak a 4. helyen jött az első Superbike Honda a rajtlistán az Ukawa/Izutsu párossal a Seven Stars Honda csapatból, ami a számtalan Honda siker ellenére csalódással töltötte el az anyacég képviselőit, akik egyben a pálya tulajdonjogát is magukénak tudhatják.

 
   
   

A négyhengeres gépek jó szereplése mellesleg jelzi, hogy ugyan eddig a japán gyártók elzárkóztak a Superbike VB új szabályai szerinti négyhengeres csapatok indításától, de már főzik a mérget a kéthengereseknek.

A verseny startja után az Over Yamaha csapat motorja már az első kanyarban felrobbant, olajat szétterítve az aszfalton. Ennek köszönhetően több esélyes a második körben ropira törte motorját. A szenvedők közt volt a Hayden/Kiyonari Honda, a Watanabe/Kagayama Suzuki, és az Okada/Kameya féle másik Honda gyári motor. Így a négy Honda VTR-1000SP-W közül kettő már a verseny elején elhullott, ami a gyár vezetőinek szemét további görbülésre késztette. A biztonsági autó ugyan bejött közvetlen a szennyezés észlelése után, de az említett versenyzők utána haladtak és nem értesültek időben a veszélyről. A mintegy 20 percig bent lévő pályabírói autó távozása után a sérült motorokat a boxba szállítatta a főbíró - mint később kiderült hibásan -, mert nem állhattak volna vissza a versenybe, az igénybe vett idegen segítség miatt.

 
   
   

A Hondásoknak továbbra sem ment jól a verseny, 2 óra 16 perc elteltével az Ukawa/Izutsu páros V2-es Hondája állt ki végleg a boxba műszaki problémák miatt. Ekkor a Kenz JTRUST Mojo Suzuki GSX-R 1000 vezette a mezőnyt, az egyetlen megmaradt Honda, a Sakurai csapat gépe előtt. A verseny féltávjánál a Zongshen csapat 1-es számú motorjának kellett feladni a versenyt, mivel rugóstag vázhoz kapcsolódó része eltörött. Később a másik Zongshen motor is kiesett, a két versenyben maradt, a Hosszú Távú VB-n állandó jelleggel induló csapatnak (Police, GB Phase One) jó esélye mutatkozott a felzárkózásra a bajnoki pontversenyben.

A verseny 5. órájában továbbra is a Suzuki Kenz JTRUST csapata állt az élen, nyomában a Honda. Tőlük már 1 kör hátrányban az YSP&Presto csapat Yamaha R1-ese következett. A suzukis csapat a hatodik órára tovább növelte előnyét, és úgy nézett ki, hogy megbünteti a Hondát saját pályáján. Azonban az utolsó óra kezdetén nem akart újraindulni a GSX-R 1000 a tankolás-kerékcsere után, egy elektromos probléma miatt. Ezt kihasználva, a Sakurai Honda csapata az élre állt, és a Yukio Nukumi/Manabu Kamata páros egy körös előnnyel, 212 kört teljesítve, megnyerte a 8 órás suzukai versenyt a YSP&Presto Yamaha csapat előtt. A harmadik helyre az edzés első F.C.C. TSR Zip-FM Racing Team Honda CBR954RR-je érkezett be, az Itoh/Tjusimura páros irányításával. Jól szerepelt a VB két állandó résztvevő csapata: a GB Phase One a negyedik, a Police Nationale az ötödik helyen ért célba. A magyar származású Jordan Szoke együttesével a kilencedik helyen futott be.

A tíz legjobb eredménye:
1. 71 - Honda Sakurai (JPN) - Nukumi, Kamada - 212 kör
2. 21 - Yamaha YSP Presto (JPN) - Nakatomi, Yoshikawa +1 kör
3. 778 - Honda FCC TSR (JPN) - Tsujimura, Itoh +2 kör
4. 3 - Suzuki GB Phase One (GBR) - Pridmore, Ellison, Lindstrom +4 kör
5. 22 - Suzuki Police Nationale (FRA) - Giabbani, Kishida +5 kör
6. 29 - Yamaha Clever Wolf (JPN) - Saito, Fukumi +6 kör
7. 44 - Honda Weider DD Boys (JPN) - Deguchi, Aoki +6 kör
8. 86 - Suzuki Corona TiForce (USA) - Fergusson, Gobert +6 kör
9. 68 - Suzuki Corona TiForce (USA) - Szoke, Young +6 kör
10. 555 - Honda Masked Riders (JPN) - Yamaguchi, Takahashi +6 kör

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.