Automata Gilera nagymotor

2003.12.30. 11:03

A Piaggio csoporthoz tartozó Gilera még Milánóban mutatta be koncepció motorját, a Gilera Ferro-t. Most részletesebb információk kerültek napvilágra az újdonságról. A gép az olasz motorkerékpár építés legszebb példáit igyekszik követni. Idomborítás nem tereli el a figyelmet a 850 köbcentis kéthengeres 90 fokos vízhűtéses V-motorról. A blokk hengerenként 4 szelepes és benzinbefecskendező rendszer táplálja. Mindössze egy kis fejidom igyekszik a pilóta feje elől a szelet elterelni. A motorban kiegyensúlyozó tengelyek felelnek a vibráció csökkentéséért. A blokk igen kompakt, keskeny, teljesítmény leadása lágy és meglehetősen ütős a hangja. A kenési rendszer száraz olajozással üzemel.

Azonban a Gilera Ferro valami egészen újat hoz a hagyományos motorkerékpárok világába. Ez pedig egy automatikus váltómű, amelyet elektronikusan szabályoz a pilóta nyomógombokon keresztül. Nemcsak a fokozatokat segíti megtalálni az elektronika, a kuplung is automatikus működtetésű, azonban a hajtás viszont megmaradt a jól bevált lánc. A hátsó kereket egy csodaszép egykarú lengővilla tartja. A kerék blokkolását túlzottan erős motorfék esetén egy elektronika akadályozza meg. A Gilera szerint az új erőátvitel sokkal lágyabb, harmonikusabb motorozást tesz lehetővé.

A vezető szabadon határozhatja meg bizonyos értékek betartása mellett, hogy egyes sebesség fokozatok milyen sebesség tartományba essenek és milyen legyen a motorfék hatékonysága. Ezenfelül a pilóta egyszerűen automata módba kapcsolhatja a váltót, így átadhatja magát a motorozás élvezetének, úgy hogy mindig a legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésére a motor optimális fordulatszám tartományában.

A motor váza préselt acélcsövekből, és magából a teherviselő elemként funkciónáló blokkból áll. A futómű meglehetőse komoly, előre egy 51 mm-es belsőcső átmérőjű fordított teleszkóp került, hátul egy progresszív rugóstag támaszkodik az egykarú lengővillára. A fékrendszer sem kezdetleges, előre dupla könnyített 320 mm-es tárcsafék került, négydugattyús Brembo féknyergekkel, hátul szintén könnyített 240 mm-es tárcsát fog meg a 2 dugattyús féknyereg. Az abroncs méretek a sportgépeknél szokásos 120/70 ZR 17 elől, 180/55 ZR 17 hátul. A Ferro szárazsúlya 189 kg-ra sikeredett.

A motor formaterve felnő a nem mindennapi technikai színvonalához. Igazi olasz stílusú gép, bár egyelőre csak prototípus, azonban célja, hogy valamiféle forradalmi változást hozzon a motorkerékpárok világába, amely akkora jelentőségű lehet, mint amikor a váltókar leköltözött a tank mellől a pilóta lábához.