Teljesen megújult a Honda Forza

2004.05.11. 13:14

A Honda teljes típuscserét hajtott végre a sportos Forza 250 köbcentis robogóján. Az újdonság két változatban kapható majd. Április 27-én került a boltokba a hagyományos automata, röpsúlyos nyomatékváltóval szerelt Forza X verzió, míg július 30-tól a világon elsőként a Honda bevezeti az S-Matic névre keresztelt elektronikusan szabályozott szíjhajtású automataváltót a Forza Z-nek nevezett verzióban.

A Forza 2000-es bemutatkozása óta a fiatal, sportos stílust kedvelő motorosok egyik kedvenc közlekedési eszköze lett Japánban. Az európai változata Honda Jazz NSS 250 névre hallgat, és bár némiképp eltér japán testvérmodelljétől, a két modell a műszaki alapokban igencsak hasonlít egymásra. Az új Forza tervezésekor az egyik kulcsszempont volt a komfortos, kétüléses robogó kialakítása. Az újratervezett, egyhengeres, vízhűtéses négyütemű kompakt motor könnyebb, mint valaha. 22 lóerőt teljesít 7500-as percenkénti fordulatszámnál.

Az üzemanyag ellátásért mostantól a Honda PGM-FI befecskendező rendszere felel. A rendszer igen fejlett, adatokat gyűjt a jármű sebességéről, a gázmarkolat állásáról, a motor fordulatszámáról, a gyújtás időpontjáról és a beszívott levegő hőmérsékletéről, hogy ezáltal pontosan megtudja határozni a befecskendezendő optimális üzemanyag mennyiséget. Nem csak a környezetvédelem miatt van erre szükség, hanem a fogyasztásra is jótékony hatással van a precíz befecskendező: a Forza Z 43 km-t, a Forza X 41 km-t tud megtenni 1 liter üzemanyaggal. Üzemanyagtankja 12 literes.

A kategóriájában elsőként a világon a Forza Z megkapta az elektronikusan szabályozott automataváltót, amelynél az automata üzemmódon kívül nyomógombokkal is váltogathatunk, mintha egy sportos hatfokozatú váltó lenne a robogónkon. Az elektronikusan vezérelt Honda S-Matic kétféle üzemmódot kínál a pilótának. A D-módban automatikusan, fokozatmentesen, a robogóknál megszokott módon történik az áttétel változás. Az S-módban a bal markolaton található +/- billentő kapcsolóval váltogathatunk a fokozatok között. Ilyenkor a váltót felügyelő számítógép megkapja a jelet és egy szenzorokkal ellenőrzött motor segítségével a megfelelő pozícióba mozgatja a meghajtó szíj tárcsáját. További kényelmi funkció, hogy kézi váltós üzemmódban a váltó automatikusan az első fokozatba kapcsol, amint a robogó megáll.

A Honda szintén először alkalmazza a Smart Card kulcsot motorkerékpáron a Forzán. Az okos kis elektronikus kulccsal lehet elindítani a motort, kinyitni az ülés alatti és a konzolban lévő csomagtartókat, valamint az üzemanyagtankot. A kulcsban egy chip található, amellyel a motorban lévő másik egység kommunikál és addig nem áll üzemkész állapotba, amíg a két kód nem egyezik meg. Hatótávolsága 80 és 250 cm közt van, tehát ha nálunk van, a motort el se tudják rabolni alólunk.

Nyilván a formák sem maradhattak érintetlenül. A Forza stílusjegyeit továbbfinomították, alakja sokkal dinamikusabbá vált. Előre új dupla fényszórók, míg hátulra szintén új formájú dupla hátsólámpák kerültek. Füstszínű szélvédőt kaptak a műszerek és teljesen új a négy kerek mérőműszert magába foglaló műszerfal. A 710 mm magas ülés bárki számára kényelmes és komfortos talajfogást biztosít. A hátsó ülés lábtartója mostantól alapfelszerelés. A Forza X szárazsúlya 171, míg a Forza Z-é 174 kg.

A Honda állítása szerint a 250-es kategóriában a legnagyobb, 62 literes rakodóhely található az ülés alatt, amely a kormányon található gombbal nyitható. Két teljes méretű zárt sisak elfér benne, vagy akár a 14 darabos 45 colos golfkészlet. A konzol alatt a bal oldalon található rakodórekesz szintén gombnyomásra nyílik, űrtartalma 5 liter. A konzol jobb oldala alá egy fél literes, üdítős üveg tárolására alkalmas újabb rekeszt építettek be. A Forza gerincváza új tervezésű és sokkal merevebb, mint az elődé. A kerekeket és a futóművet szintén áttervezték, hogy csökkenjen a rugózatlan tömege a robogónak, amely a jobb kanyarodási tulajdonságokat szolgálja. A Forza X és Z kétféle alapszínben, míg az X egy, a Z háromféle speciális színben kapható, egyelőre sajnos csak Japánban kb. 1.1 millió forintos árban. Remélhetőleg a Honda áthozza mindezeket a technikai csemegéket az európai 250-es robogójába is.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.