Ragyogó sugár - A Shineray komolykodik

2008.05.03. 08:15

Tudják, hogy minek a rövidítése a CIMTE? És számolta valaki, hogy ez már a hetedik volt?

Chongqing a Jangce folyó partján, Kína szívében található. Nem csak térségének vezető ipari városa, hanem mostanra világszinten jegyzett indusztriális központ. Itt került megrendezésre a CIMTE (China International Motorcycle Trade Exposition), amely az ország vezető motorkiállítása. Amint neve is mutatja, nem csupán a hazai piac számára nyitott, ez egy nemzetközi szakvásár. Ez a napokban véget ért rendezvény is mutatja, hogy az ázsiai ország motorgyártása egyre komolyabb szinten van: túl a szolgai másolatokon, európai szemmel is értékelhető modellek születnek Kínában.

Az egyik legdinamikusabban fejlődő márka a Shineray. Neve alapján akár elfogadható is lenne, az angolos hangzás könnyebben rögzül bennünk, mint a kantoni, vagy mandarin szavak. A kínálat tipikus, kisköbcentis városi csődörök és szúnyogcsődörök – erre van szüksége a helyi átlagembernek. Üzletpolitikájuk már részben beigazolódott nemzetközi szinten is. Jelentősnek mondható exportot bonyolítanak Dél-Amerikai országaiba.

A CIMTE-n mutatták be legújabb motorjukat XY250GY-t. Igaz, hogy a típusmegjelölés a gsxrzxrcbryzf kultúrkörben szúrja a szemet, de a kínaiak igyekezete egy minőségi eszköz gyártására letagadhatatlan. A Honda alapról fejlesztett blokk rengeteg pozitív elemet mutat: 6 sebességes váltó, DOHC vezérlés - eddig ismeretlen szintje a kínai motoroknak. Az állítható upside-down villa, a gázos hátsó teleszkóp, a minőségi fékek is bizonyítják, hogy ezúttal nem tréfálnak a csíkszemű barátaink. Érdekes módon prezentálták a gépet a kiállításon: apró darabokra szedték a terepmotort és alkatrészenként lógatták fel, így mutatva, hogy nincs titkuk és szégyellnivalójuk. A forma nem marad el japán és európai konkurensektől, a motor jövője az összeszerelésen és az alkatrészek minőségen múlik. A Shineray szóvivője a CIMTE-n elmondta, hogy motorjuk FIM-homológ változatával szeretnének Európában is versenyezni, hogy bizonyíthassák konstrukciójuk nagyszerűséget.

Bevallom, mint minden átlagember, egyelőre én is szkeptikus vagyok a XY250GY tekintetében. Az viszont kétségtelen, hogy a jövő Kínáé. Lehet, hogy éppen most kezdődik el?