Megújul az R1, feltámad az XJ

2008.09.21. 23:25

Las Vegasban mutatták be a Yamaha új, 2009-es YZF-R1 sportmotorját. Ez nem ráncfelvarrás, új a blokk, a futómű és a váz is. A motor az igazi nagy durranás, a Big Bang Engine karaktere kisebb fordulatban másolja a kéthengeresek nyomatékos viselkedését, magasabb fordulatszámnál pedig megmutatja milyen az optimális négyhengeres konstrukció.

A Yamaha további fogyókúrára fogta a vázat, ez már inkább anorexia – az igazi kihívás a merevség és a teherbíró képesség megtartása. Az eredmény majd a versenypályán vagy egy bukáskor mutatkozik majd meg. Szomorú igazság, hogy a sok könnyítés miatt egyre kevesebbet bírnak a modern sportmotorok, de a magnézium elemekkel kombinált alumínium szerkezet, ha tartósságot nem is okvetlen, a pályán kimagasló viselkedést ígér.

Az SOQI villa jobb és bal szárának funkcióját különválasztották, az egyik csak a berugózásért, a másik csak a kirugózásért felel. Mérnökeik szerint azzal, hogy száranként csak egy feladatot lát el, sokkal precízebbé vált a szerkezet.

A főtengely és hajtókarok összekötése és a befecskendező rendszer technikai, az alacsony légellenállású idom pedig formai csemege. A lámpák parabolikus kiképzésűek, a klasszikus lámpatest helyén a Ram-Air rendszer levegőnyílása is helyet kaphatott.

A Yamaha YZF-R1 európai bemutatója a milánói EICMA motorkiállításon várható, forgalmazása pedig világszerte a jövő év elején indul meg.

A cég második újdonsága az XJ sorozat feltámasztása: 2009-re visszatér a legendás Diversion utódja. A szerénységével hódító középkategóriás megkapott mindent, amire a kezdő vagy kisebb igényű motorosok vágynak.

Az alacsony üléspozíció a nőknek is kedvez, a Diversion filozófiája szerint a napi használhatóság, a sportosság és az elegancia került egyensúlyba. Egy biztos, az erősödő középkategória igényli a friss modelleket – erre felel a Yamaha XJ.

Négy vízhűtéses henger, 600 köbcentis hengerűrtartalommal. Az adatok és a mérnökök is ugyanazt mutatják: ez egy lineáris erőleadású, barátságos blokk lesz. 78 lóerejét 10000-es, 60 Nm-es nyomatékát 8500-as fordulaton adja le.

Acél csőváz, 41 milliméteres, hagyományos villák. Részben a tartósság, részben a kedvező ár zálogai – nem mellékes tényezők a kategóriában. Rendelhető ABS-szel és kofferekkel is. Ha tartja magát az előd szellemiségéhez, nemcsak jó barát, hanem pompás túratárs is lehet a Yamaha XJ 600 Diversion.