Az agy kormányoz
Az egykori Yamaha mérnök Jean-Michel Thiers kifejlesztette az R1 agykormányzásos változatát. A teleszkópvillákat egyoldali felfüggesztésre cserélte le, a rugózást pedig közvetlenül a vázhoz csatlakoztatta. Aki még emlékszik a GTS 1000-es Yamaha túramotorra, rájöhet, hogy ki tervezte – Thiers nem most kezdett ezzel a témával foglalkozni.
A Tier Motorsports tervei szerint nem csupán Yamahához, hanem más sport- és krosszmotorokhoz is gyártják majd a speciális felfüggesztésüket. Ami az eddigi, hasonló konstrukcióktól megkülönbözteti, az a négyrudas kormánymű a kerékagy belsejében: ez Thiers saját szabadalma. Kiküszöböli a kellemetlen rezgéseket, az úthibákat, és állításuk szerint eddig nem ismert, precíz kormányzást biztosít. A forduláshoz szükséges erő csökken, és a fékezéskor fellépő süllyedés sem lesz jelen az agykormányzásos szerkezetnél, vagyis nem változik a súlypont – a sok apró előnyt összeadva biztonságosabbá válik a motorozás.
A hátrányok? Semminek sincsen csak jó oldala, a tetszetős képek ellenére felmerül néhány kérdés: hogyan kapcsolódik a kormánymechanizmus az erre teljesen alkalmatlan vázhoz? Kiegészítő segédváz van az idom alatt, vagy magához a blokkhoz csavarták? Hogyan vezérli a kormány az irányító rudakat?
Vannak kétségek, de ha a Tier Motorsports igyekezte komoly, biztos, hogy eloszlatja ezeket a 2009 végére tervezett bemutatóig. Az eddigi agykormányzásos gépek kellemes tulajdonságait ismerve kíváncsian várjuk a Tier Steeringet.
Önök ledobnák motorjukról a hagyományos teleszkópot és lecserélnék agykormányzásosra?
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Hírek
Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői
Az X Games freestyle motokrossz nevezőit már hivatalosan is értesítették róla, hogy csak belsőégésű motorral lehet rajthoz állni.
- Hírek
Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.