Esélyt a csóróknak?

2009.02.01. 12:20


Januárban Japánban találkoztak a Moto GP gyári csapatainak a képviselői, csütörtökön pedig a Dorna meghívására a bolognai Gran Hotel Baglioniban a privát és független csapatok ültek le egy asztalhoz.

A téma mi más lehetett volna, mint a Moto GP jövője, a világ leghíresebb motorverseny-sorozatának megmentése. Annak ellenére, hogy már évek óta napirenden van az emelkedő költségek csökkentése, mégsem történt semmi előrelépés – a válság nyomán eszkalálódott pénzügyi hiányosságok miatt már nem halogatható tovább egy igazi megoldás. 

Carmelo Ezpeletának átok a mostani helyzet. A haszonszerzés helyett túlélési stratégiákat kell megfogalmaznia, hisz a csapatok, a fejlesztők és a szponzorok számára sem elfogadható a versenysorozat folyamatos drágulása. Olyan lehetőségekről tárgyaltak, mint a rövidebb edzések és edzési időszakok, hosszabb élettartamú blokkok és ezek limitált száma. Felmerült az egy versenyző - egy motor - két éves kötelező használat elve is, ezzel ösztönöznék a csapatokat, hogy az adott forrásaik mellett akár több pilótát is indíthassanak. Törölnék a szénszál alapú féktárcsákat is – minden igyekezet azért van, hogy a kisebb költségvetésű csapatok is eséllyel állhassanak rajthoz.

Ennél sokkal komolyabb változások is jöhetnek, a Dorna vadabb terveket dédelget. Egyik kézzel adnának, a másikkal begyűjtenék a pénzt. Hogy ösztönzőleg hassanak a soványabb pénztárcájú brigádokra, egy B-kupa elindítása is lehetséges. Elmondásuk szerint a gyári csapatok forrásai feltétlen és nem fair előnyt adnak, ez eredményezi, hogy a függetlenek nagyon ritkán állhatnak fel a dobogóra – ez pedig kevés a szponzoraiknak.

Nagydíj lenne a nagydíjban, egyforma pontozással a 250-eseket leváltó Moto2 négyüteműi és a MotoGp között. Amíg az új 600-as négyütemű kategória előszobája a csúcskategóriának, addig a GP-B inkább egy tudathasadt szponzormágnes – egyenlőség ide vagy oda, a pénzközpontú versenyvilág saját magát készül elpusztítatni.

Kedves olvasóink, önök szerint mi a megoldás?