A Jawa gyár mérnökei ötven évig nyitva tartották szemüket, aztán lecsukták vagy harminc évre. A cég nyolcvanadik születésnapjára mintha ismét felcsapódott volna szemhéj, és nem vakon dolgozott a kéz: a jubileumi Jawa Dakar modell túlmutat az utóbbi évek elhibázott változatain.
A tervezők végre körülnéztek, hogy milyenek is a mai motorok: kidobták a világ legcsúnyább kipufogóját, újragondolták a vázat és az ipari tanulók által elrontott idomokat is átrajzolták. Az őskori Rotax-blokk gyártása feltehetőleg megszűnt, ezért új beszállító után néztek.
A 652 köbcentis Minarelli blokk sokaknak ismerős lehet: ugyanaz hajtja a Yamaha XT-t, az Aprilia Pegasót és a Derbi Mulhacént is. Egyszerű, mint egy raklap, robusztus, mint egy sziklatömb – 6500-as fordulaton 50 lóerő a csúcsteljesítménye. A Jawa Dakar száraz tömege 190 kg.
A gyár ígérete szerint a kidolgozáson javítanak, remélhetőleg eltűnnek az igénytelen műanyagok és elnagyolt megoldások. Számos olasz beszállítótól vásároltak alkatrészeket: a gép Paioli villát, Grimeca féket, Verlicchi vázelemeket és Bitubo rugós tagot kapott. Az új Jawa 2010-ben kerül a boltokba, alap- és túraváltozatban. Ez utóbbira szélvédőt és kofferkészletet szerelnek.
Hála az égnek, csak a brazil piacra jelentették meg a 300 köbcentis motort. A feltűnően kínai chopperke soros, kéthengeres és négyütemű blokkot kapott. Csak az EURO 2 károsanyag-kibocsátási normát teljesíti, és 24 ezer kilométer garancia jár hozzá – sajnos a gép formai kihívásokkal küzd, jobb is, hogy ezt Európába nem hozzák.
Kedves olvasóink, önök szerint a Jawa túléli az elkövetkező öt évet?
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Hírek
Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői
Az X Games freestyle motokrossz nevezőit már hivatalosan is értesítették róla, hogy csak belsőégésű motorral lehet rajthoz állni.