A vásárlók körében rengeteg téves információ illetve megalapozatlan előítéletek terjednek a bukósisakok anyagválasztásával kapcsolatban. A héjak készítéséhez különböző alapanyagokat használnak. Az anyagválasztást a gazdasági megfontolások mellett az határozza meg, hogy adott sisakot milyen célra használják majd, milyen igénybevételnek lesz kitéve.
A héjak alapanyaguk szerint két nagy csoportra oszthatók: a kompozit anyagokból készítettekre - ide tartoznak például a szénszálas és az üvegszálas sisakok; és a hőre lágyuló műanyagból készítettekre – ebbe a csoportba tartoznak a polikarbonátból, ABS-ből (akrilnitril-butadién-sztirén) illetve ezek keverékéből készített sisakok.
Az általános vélekedés szerint a polikarbonátból készített sisakok héja öregszik, és emiatt egy idő után nem látja el feladatát: 3-4 év után ki kell dobni őket, függetlenül attól, hogy elestek-e velük vagy sem. Valóban léteznek műanyagból készített, elöregedő sisakok – a gyártók ezeknél fel szokták tüntetni a „szavatosság” lejártát a csomagoláson –, de nem mindegyik polikarbonát fejvédő ilyen. Gyakran hangoztatott nézet az is, hogy a polikarbonát sisakok könnyen törnek, gyengébbek és kevésbé biztonságosak, mint a kompozitok.
A kivételt a Lexan jelenti, amelyet eredetileg a General Electric fejlesztett ki. A Lexan kiváló minőségű polikarbonát, a legdrágább ilyen típusú alapanyag a piacon, a belőle készített bukósisakok biztonság és minőség tekintetében is az élvonalba tartoznak. A más műanyagokból, de hasonló módon készített, hasonló formájú és vastagságú héjakhoz képest a Lexan héjak jobban ellenállnak a nagy erőhatásoknak, nem törnek el illetve nem lyukadnak ki.
A Lexanból készített bukósisakok nemcsak a műanyag fejvédők közül emelkednek ki, hanem a kompozitokkal összehasonlítva is megállják a helyüket: a Lexan sisakok és a kompozit sisakok között balesetvédelmi szempontból nincs markáns különbség. A Nolan polikarbonát sisakjainak például ugyanazokon a rendkívül szigorú teszteken kell átesniük, mint a testvérmárka, az X-lite prémiumkategóriás kompozit modelljeinek.
A Lexan másik különlegessége, hogy hőálló és ellenáll az UV-sugaraknak – utóbbi tulajdonságának köszönhetően nem öregszik, nem válik merevvé az anyag. A Lexan kiváló minőségét bizonyítja, hogy két nagy és elismert gyártó, a Nolan és a Schuberth használta illetve használja: a Nolan az összes modelljét Lexanból készíti, a Schuberth pedig korábbi típusait gyártotta ebből az anyagból. Emellett számos nagy sisakmárka plexijei, sőt a rendőrségi golyóálló plexik is Lexanból készülnek. A kompozit anyagokból készített sisakok fő előnye, hogy valamivel könnyebbek, de ennek elsősorban a versenysportban van jelentősége.
(x)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.
- Hírek
Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.