Fordított henger furcsa szögben

2009.09.09. 10:37

Várakozás és spekuláció előzte meg a 2010-es Yamaha YZ450F megjelenését – a fordított hengerrel épített gép már ránézésre is különleges. A hatvanas-hetvenes években már készítettek ilyen versenymotorokat, de igazán egyik sem vált be: most javítva, újratervezve és kiegészítve tér vissza a konstrukció.

Azon túl, hogy a szívóoldali szelepek kerültek előre, a henger szöge sem megszokott: hátradöntve építették be a kompakt, felül is kétcsöves aluvázba. A dugattyú és a hajtókar mozgásiránya valamint az alacsony tömeg a jó kezelhetőséget szolgálja; a blokk erőhatásai így közelebb esnek a terepmotor tömegközéppontjához.

A konstrukció érdekessége, hogy abban a pillanatban, mikor a hengerben az üzemanyag berobban és a legnagyobb erőhatást kapja a hajtókar, annak iránya pont függőleges. A fejlesztők szerint ez csökkenti a súrlódást a dugattyú és a henger fala között, ami további teljesítmény-növekedést jelent.

Ez a kialakítás lehetővé tette, hogy az üzemanyag keverék egyenes torkon át érkezzen a titán szelepekkel szerelt hengerfejhez, ami jobb gázreakciót és még több erőt eredményez. A kiáramló gázokat is kényszeresen gyorsítják – a gyáriak „tornádó effektusnak” becézik a speciális kipufogórendszer hatását, amely optimalizált gázlengéssel segíti az újratöltést. Az apró, hat literes üzemanyagtartály az ülés alá került.

Érdekesség, hogy a 12 lyukú Keihin befecskendezőnek nincs szüksége akkumulátorra: a 14V/110W-os generátoron gondoskodik mindenről. A speciális blokk furata 98, lökete 60,8 milliméter. Az YZ450F erejét nem adja meg a Yamaha, de a sok okosság biztos nem marad eredménytelen – a 2010-es világbajnoki szezonban lesz alkalma bizonyítania a konstrukciónak.