A hibridtől csak jobb lehet?

2009.10.06. 11:06 Módosítva: 2009.10.06. 11:16

A száguldó telefonfülke visszatér: ma reggel mutatták be Münchenben a C1-E elnevezésű hibrid motor koncepciót. A tanulmány a BMW C1-es koncepcióját követi, az eSUM Európai Biztonsági Tervezettel közreműködve született – a magas szintű aktív- és passzív biztonsági rendszereken felül elektromos meghajtás is jellemzi.

A vezetőt az ülés fölött átívelő biztonsági cella és a motor orrán elhelyezkedő ütközőelem védi. Elődjéhez hasonlóan biztonsági övvel is rendelkezik, amelyet a tanulmányon piros színnel hangsúlyoztak ki.

Formája egyértelműen megkülönböztethető a tipikus robogó küllemtől. A szélvédő és a burkolat, valamint a vezető mögött elhelyezkedő csomagtartó a mindennapi használat során jó alkalmazhatóságról és magas fokú időjárás-védelemről gondoskodik.

A tanulmányhoz használt elektromos motort városi használatra tervezték, és a Vectrix vállalat alkatrészein alapul – a mélyre szerelt lítiumos akkumulátorok alacsonyabb súlypontot biztosítanak a 2001-ben megismert benzines elődjénél. A villanymotor mellett a C1-E koncepciót egy hatékony, de alacsony károsanyag-kibocsátású belső égésű motorral is fölszerelték.

A C1-E biztonsági elemeinek kialakításához a BMW C1 megoldásait újították meg. Ez volt az egyetlen egy nyomtávú motorizált jármű, amely mentesítést kapott a bukósisak kötelező használata alól Európa majdnem minden országában. A BMW C1-E koncepció sorozatgyártását egyelőre nem tervezik, azonban a projektben szereplő megoldásokat felhasználnák a későbbi kétkerekűek fejlesztésénél.

Az eSUM Európai Biztonsági Tervezet a fő európai motorkerékpár-központokat és gyártókat tömöríti, egyik fő céljának pedig a biztonságosabb urbánus közlekedés megvalósítását tekinti. A BMW mellett a projekt tagjai közé tartozik a Piaggio, valamint számos fejlett közlekedéssel bíró nagyváros is: Párizs, Róma, Barcelona és London.

A kétkerekű közlekedés előnye a településeken belüli gyorsabb haladás és a környezetbarát üzemeltethetőség is, ám a balesetek döntő többsége a belvárosban történik. Az eSUM célkitűzései közé tartozik, hogy ezzel a baleseti trenddel szemben növelje a városi kétkerekű közlekedés biztonságát.