Kevesebb lóerővel is oktat a KTM

2010.05.20. 10:48

Ezen a héten mutatta be a KTM a 2011-esként aposztrofált, de valójában az idei év júniusától kereskedelmi forgalomban kapható ofrroad modelljeit. Gyakorlatilag az összes motoron faragtak valamit, hol többet, hol kevesebbet, de az igazi nagy durranás egyértelműen a mindenben új 350 SX-F.

A KTM bátor volt. Hogy elverheti-e a 350 köbcentis SX-F a bő huszonnyolc százalékkal nagyobb lökettérfogatú konkurens modelleket a világbajnokság MX1 kategóriájában, már az első versenyen megkapták a választ: igen.

Az MX1 szabályai 450 köbcentiben maximalizálják a motorok hengerűrtartalmát. Az ötlet, hogy a teljesítményhajhászás helyett figyeljenek inkább a könnyebb irányíthatóságra, már rég kipattant a mérnökök fejéből; de olyan radikális lépésre, amilyenre Stefan Evertsnek sikerült rávennie a KTM-et, még nem volt példa. Stefan szerint hagyni kell a fenébe a lóerőket. Az utóbbi évek modelljeinek izmosodása nem faragott érdemben a köridőkön. Más kell ide: kevesebb súly, kevésbé fárasztó, pilótabarát motorok. És szerinte ezt a jelenleg favorizált 450 köbcentis gépekből nem igen lehet kihozni.

A „Steafán bébijének” keresztelt 350 SX-F lökettérfogata száz köbcentivel kevesebb, mint a konkurens modelleké. Így természetesen eldobtak pár lóerőt, meg newtonmétert, de a versenyzők szerint páratlan könnyedséggel lehet irányítani az új krosszgépet. A kisebb forgótömegek miatt kisebb lett a motorblokkban kialakuló giroszkópikus hatás, emiatt könnyebben lehet a 350 SX-F-et bekormányozni, és íven tartani a kanyarokban. Természetesen a motor össztömege is kevesebb lett.

Már az első tesztek azt bizonyították, hogy a KTM jó úton jár. A legjobb köridők nem javultak, de nem is romlottak. Azonban – ami az egész versenytáv tükrében kiemelkedően fontos – a pilóták fele annyira fáradtak el, mint a korábbi 450-esek nyergében. Ha a rajtnál hátrányként is élik meg a teljesítménydeficitet, a futam második felében frissebben, koncentráltabban tudnak motorozni, ami meg is hozza az eredményt: Antonio Cairoli már a debütáló versenyén elhozta az aranyat a 350-es KTM-mel, de ami fontosabb, hogy azóta is vezeti az összetett pontversenyt.

A gyár szerint egyedül a mély, süppedős, homokos pályákon jelent majd reális hátrányt a lóerő hiány, de hogy ez helyezésekben is manifesztálódik-e, az csak versenykörülmények között derülhet ki: hiszen a táv második felében ott is nagy előnyben lesz majd a fittebb, frissebb Antonio.

A 350 SX-F-re koncentrált mindenki, de volt még azért látnivaló a bemutatón. A 250-es modellek motorjai befecskendezős üzemanyagellátást kapnak 2011-re, emellett egy teljesen új generációs vázra épül az egész motokrossz család.

Nézzék végig a galériát, vannak benne szép képek!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.