Moto2
Joggal féltünk a rajttól. Negyvenegyen állnak fel a rajtrácsra, mindenki alatt ugyanaz a motorteljesítmény: amikor egy bolyban érkezik meg ennyi motoros az első kanyarba – ami a Le Mans-i pályán ráadásul olyan, hogy az ív közepén kell féktávot venni –, szinte elkerülhetetlen, hogy egy-két idom össze ne koccanjon. Ehhez képest minimálisak a károk: csupán ketten hasalnak el, köztük Karel Abraham – aki így lecsúszik arról, hogy élesben is kipróbálhassa az FTR vázat. Talmácsi Gábor a tizenkilencedik helyről kapásból előre ugrik ötöt, kockáztat a magyar: továbbra sem sikerül a csapatnak megfelelően beállítani a Speed Up motort, bár az ötödik soros rajthely mögött csupán hét tized másodperces hátrány húzódik.
Elindul a pozícióharc. Toni Elias, a hazai favorit Jules Cluzel, a pole-os Kenny Noyes, Yuki Takahashi és Julian Simon próbálnak már a táv első felében szökni, ám mindegyiküknél sebesebben motorozik Alex Debon. Talmácsi közben beragad valahol a tizenötödik hely környékén, a pontverseny éllovas Tomizawa kukucskál be mellé egy-egy féktávon – de ez még nagyon az eleje.
Hiszen jön néhány olyan rund, ahol a mezőny negyede hirtelen befejezi a versenyt. Először Alex Debon távozik a vezető helyről: igaz, ő nem a kavicságyba – kiugrott a rajtnál, ezért intik ki boxáthajtásos büntetésre. Aztán Yuki Takahashi dönti túl mélyre a motort, nem sokkal később Noyes szánkázik keresztül a kettes kanyar bukóterén. Ekkor Tony Elias és Jules Cluzel nyomják bele egymást meredekebbnél-meredekebb helyzetekbe az élen, amibe a franciának törik bele elsőként a bicskája: szinte siklik a sóder tetején, miután túl intenzíven mar bele a fékkarba az egyes kanyarban. Az élboly ezzel hamar megnegyedelődik, ami kedvez azoknak, akik hátrébb vannak – így Talmának is.
Közben hátulról folyamatosan lépeget előrébb Gábor csapattársa, Andrea Iannone, mozdulatait árnyékként követi le az olasz Simone Corzi. De Elias sem lélegezhet föl: hiába van másfél másodperces előnye, hiába hullott el körülötte egy komplett boly, ott van mögötte az új kihívó, Julian Simon. Menni kell.
Talmácsit ekkor már a hatodik helyen jegyzik, de nem sokáig: kíméletlenül érkezik meg Nieto mellé, és el is hagyja a spanyolt. Az első öt ekkor nagyjából azonos időket fut, csak mindenki között van néhány motorhossz, így elmaradnak a meccsek.
Egy ideig Simon még oda-odaér Elias mellé, majd szép lassan lemorzsolódik. Hátul a darálóban Pasini csapódik bele Tomizawába, pár körrel később Alex de Angelist torpedózza ki az egyik szabadkártyás versenyző elszabadult motorja. Versenygépekből épült hullahegyek a bukózónákban.
Elias és Simon között bebetonozódik a különbség, Iannone és Corsi viszont ötször cserélnek helyet körönként. Talmácsi hátránya folyamatosan nő, de közel sem olyan progresszíven, mint az elmúlt két versenyen. Ha nem szól közbe műszaki anomália, meglehet az ötödik hely.
Végül Corsinak sikerül lehajráznia Iannonét, de így is fantasztikus, amit a speed up-os alakít: állítólag markánsan átállítgatták motorját, ami úgy néz ki, bejött. Eliast nem lehet megfogni, de Simon második helyét sem fenyegeti senki. A dobogó alján Corsi, majd Iannone és Talmácsi, utóbbitól csak századokra lemaradva a végére feljavuló Gadea.
"Nagyon boldog vagyok, hiszen sok mindenen keresztül mentünk ezen a hétvégén, mégis ötödik tudtam lenni. Nagy csata volt, életem egyik legnehezebb versenyén vagyok túl. A szerelőim remek munkát végeztek, a bemelegítő edzés után még összeraktak egy versenyképes motort számomra." - mondta Gábor a verseny után.
Az összetettben Talmácsi pontegyenlőséggel áll a hetedik helyen.
Eredmények:
1. 24 Toni ELIAS SPA Gresini Racing Moto2 Moriwaki 43'29.277
2. 60 Julian SIMON SPA Mapfre Aspar Team Suter +1.336
3. 3 Simone CORSI ITA JIR Moto2 Motobi +2.831
4. 29 Andrea IANNONE ITA Fimmco Speed Up Speed Up +4.880
5. 2 Gabor TALMACSI HUN Fimmco Speed Up Speed Up +13.293
6. 40 Sergio GADEA SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +13.415
7. 14 Ratthapark WILAIROT THA Singha SAG Bimota +14.294
8. 10 Fonsi NIETO SPA Holiday Gym G22 Moriwaki +14.554
9. 65 Stefan BRADL GER Viessmann Kiefer Racing Suter +23.503
10. 44 Roberto ROLFO ITA Italtrans S.T.R. Suter +23.687
11. 45 Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team Suter +23.959
12. 68 Yonny HERNANDEZ COL Blusens-STX BQR-Moto2 +24.955
13. 52 Lukas PESEK CZE Matteoni CP Racing Moriwaki +25.068
14. 25 Alex BALDOLINI ITA Caretta I.C.P. +26.023
15. 71 Claudio CORTI ITA Forward Racing Suter +28.765
16. 6 Alex DEBON SPA Aeroport de Castello - Ajo FTR +32.240
17. 59 Niccolo CANEPA ITA RSM Team Scot Force GP210 +33.607
18. 41 Arne TODE GER Racing Team Germany Suter +34.789
19. 12 Thomas LUTHI SWI Interwetten Moto2 Moriwaki +43.180
20. 63 Mike DI MEGLIO FRA Mapfre Aspar Team Suter +43.522
21. 61 Vladimir IVANOV UKR Gresini Racing Moto2 Moriwaki +47.761
22. 53 Valentin DEBISE FRA WTR San Marino Team ADV +51.571
23. 39 Robertino PIETRI VEN Italtrans S.T.R. Suter +59.692
24. 5 Joan OLIVE SPA Jack & Jones by A.Banderas Promoharris +59.939
25. 88 Yannick GUERRA SPA Holiday Gym G22 Moriwaki +1'07.377
26. 8 Anthony WEST AUS MZ Racing Team +1'16.171
27. 21 Vladimir LEONOV RUS Vector Kiefer Racing Suter +1'16.528
28. 95 Mashel AL NAIMI QAT Blusens-STX BQR-Moto2 +1'20.977
29. 76 Bernat MARTINEZ SPA Maquinza-SAG Bimota +1'22.982
30. 77 Dominique AEGERTER SWI Technomag-CIP Suter +2 kör
Motogp
Ez egy új évad, ez egy új éra. Stoner eltűnt, a Yamahákról szól minden, azon belül is a gyáriakról. Nincsenek ott a tech3-asok, Spies esik, a nagy áttörés egyelőre várat magára, de Edwardsnak sem jön ki a lépés. A HRC Honda erős, de nem tudnak kiemelkedni a mezőnyből, Nicky Hayden meg szárnyal a Ducatival. Ezzel lehet nyugtázni a MotoGP mai futamát, mert pulzust emelő manőver nem sok történt a pályán.
Rossi hatalmasat rajtol, de szorosan megy utána Pedrosa, meg persze Lorenzo is. Mögöttük a Ducati duója, elöl Nicky, majd Stoner. Utóbbi már az első körben kiszáll a játékból: ugyan lenyomja csapattársát, de két kanyarral később elmászik a Desmo eleje, Casey meg hempereg. Cudar egy évkezdet az ausztrálnak, három versenyből mindössze egyetlen egyen szerez pontot, akkor is keveset. És percekkel később olyat lát a kamera, amilyet eddig még nem: Stoner pityereg a boxban, miután heves mozdulatokkal elmagyarázta a mérnököknek, hogy mennyire nem akar működni alatta a motor.
Elöl a Yamaha duó, mögöttük Daniel kontrollál, kissé lemaradva Dovizioso. Már az első körökben sem az a kérdés, hogy Rossi tudja-e tartani Lorenzót – mert egyértelmű, hogy nem –, sokkal inkább az, hogy az elkerülhetetlen előzés után tud-e majd ritmust váltani.
Persze nem adja könnyen a bőrét. Jorge csak a második masszív attak után tud az élre törni, de akkor ott is marad, sőt, néhány kör alatt másodperces előnyt motorozik össze. A 46-os nem megy vele, pedig látszik, hogy nagyon akarná: ebben nem teljesen regenerált válla is korlátozza, de a beállítások is talán, amik ezúttal kerekebbek voltak a fal másik oldalán.
Lorenzo szélsebesen robog a győzelem felé, pedig ekkor még a táv háromnegyede hátra van. Amikor már közel öt másodperces előnyt mutat a stopper, kicsit visszavesz: épp csak annyit, hogy csapattársa ne közeledjen felé.
A Doktor magányosan köröz a második helyen, Pedrosával azonos ritmusban. Nem is rájuk kell figyelni, sokkal inkább Doviziosora: lopja a távolságot a spanyoltól, a verseny végére pedig vészesen meg is közelíti őt. Elkezdődik a házon belüli furakodás, ami eszi a gumikat, rombolja a köridőket. Ami hasznot ebből le lehet fölözni, az mind Hayden zsebébe megy, hiszen az utolsó körre már szó szerint rá tud tapadni Andrea hátára.
Az előzési pontok száma kanyarról-kanyarra fogy, Andrea kivár, majd lecsap. Előzésével kicsit ki is zökkenti Pedrosát, aki a kör végén elkezd kapkodni – ez pont elég ahhoz, hogy egy benézett féktáv után Nicky szűkebben forduljon nála.
Lorenzo magabiztosan, nulla veszélyben kerekezi át a célvonalat, mögötte megérkezik Rossi. A 46-os természetesen örül a fontos pontoknak, de az arcáról sugárzik, hogy nincs ínyére, ami az utolsó két versenyen történt. Harmadiknak fut be Dovi, majd Hayden, aki megtanult motorozni a Ducatival, és csak utánuk Pedrosa. Tőlük fényévekre jönnek a többiek, bár az említést érdemel, hogy Melandri mérnökei nagyon belenyúltak a tutiba: hatodiknak jön az olasz, ami az elmúlt futamok tükrében győzelemmel ér fel.
Az összetettben Lorenzo vezet hat ponttal Rossi előtt.
Eredmények:
1. 99 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 44'29.114
2. 46 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha +5.672
3. 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda +7.872
4. 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team Ducati +9.346
5. 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda +12.613
6. 33 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +21.918
7. 14 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda +29.288
8. 40 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati +33.128
9. 41 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati +33.493
10. 58 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +33.805
11. 7 Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP Honda +34.346
12. 5 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +37.123
13. 36 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati +55.061