India: sokkoló motorok jönnek

2010.09.13. 14:06

Környezetkímélő elektromos verseny-motorkerékpárok jövőbeni gyártásáról állapodott meg a Remy elektroszerelvény-, az indiai Bajaj autó- és az oregoni Portlandben működő Motoczysz motorkerékpár-gyár.

A szokatlan összefogás alapja, hogy a Czysz E1 PC típusú kísérleti elektromos sportmotor a nyár elején óránkénti 155 kilométeres pályarekorddal (a benzinmotorosok rekordjának kétharmadával) megnyerte a villanyüzemű motorkerékpárok számára rendezett híres Man-szigeti TT-t. Néhány héttel később a Laguna Seca-i gyári pályáján is diadalmaskodott.

Az E1 PC-t Michael Czysz tervezte. A konstrukció alapja egy speciális akkumulátor-rendszer. A tank és a motor helyén tíz darab, egyenként 9,8 kg súlyú lítium-polimer akkumulátort helyeztek el, összkapacitásuk 12,5 kWh.

Ekkora energia gyors elfogyasztása közben a szerkezetet rendkívüli hőt termel. Ennek kiküszöbölésére olajhűtést szereltek a gépre, amelyet nem veszélyeztet a felforrás. A hátsó kereket egyenáramú, permanens mágnes állórészes, 500 voltos, 100 lóerős Remy villanymotor hajtja. A nyomaték félelmetes, 330 newtonméter – a teljesítménynek köszönhetően nincs szükség sebességváltóra. Az E1 az energia 93 százalékát képes meghajtásra hasznosítani. A fékezés során termelődő energiát természetesen visszatáplálják.

A Bajaj belépése nem véletlen és nem is meglepő: Ázsia dinamikusan fejlődő közlekedési ipara nem véletlenül csatlakozik minden ígéretes újdonság hasznosításához. Mint ismeretes, az indiaiak az osztrák KTM-ben is jelentős hányadot birtokolnak. Ott is előrehaladott állapotban van az elektromos versenymotor fejlesztése: jövőre már kapható lesz a környezetkímélő terepmotor.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.