Két litert fogyasztó hibrid, pokoli menéssel

2010.10.12. 12:05

Fantasztikus koncepciót mutatott be a Mazziotta Motors a kölni kiállításon. A kínai Sampo Motor motorgyártóval együttműködve hibrid hajtású városi robogót fejlesztettek, mely gyorsításkor pariban van a négyszáz köbcentis ellenfelekkel, viszont mindössze 2,2 litert fogyaszt száz kilométeren – tizenkét literes tankjával így több, mint ötszáz kilométeres hatótávval bír.

Jó érzékkel úgy próbálták eladni a HMax-125 nevű robogót, mint európai terméket: valójában csak a hibrid hajtás alkatrészei származnak Franciaországból, azonban az alapmodellt a Sampo gyártja, és a HMaxot is ők szerelik össze. Állítólag elég precízen dolgoznak, több százezer robogót értékesítettek az elmúlt évek során.

Nyilvánvaló, hogy egy jobb hatásfokú belső égésű motorral még jobb eredményekre lennének képesek, de nem akartak elszállni a költségekkel: a százhuszonöt köbcentis egység léghűtéses, kilenc lóerős, kilenc newtonméter maximális nyomatékkal – hosszú nekifutás után 100 km/h-ra gyorsítja a robogót. Elektromos hajtás nélkül 3,5 literes átlagfogyasztást lehet elérni.

Az elektromos hajtás nagyon hasonlít a Forma1-ben használt KERS-hez. Az akkukat töltő generátor kizárólag fékezés közben működik, a bennük tárolt energiát pedig többnyire csak gyorsításkor lehet felhasználni: folyamatos gyors haladás mellett a benzinmotor hajt.

Indulásnál, illetve kis sebességről való gyorsításnál viszont az elektromos meghajtás dolgozik: már nagyon alacsony fordulatszámnál is negyven newtonméteres nyomaték leadására képes, így a lámpától kilőve a négyszáz köbcentis robogókkal is felvehetjük a versenyt. A 0-30 km/h-s gyorsulásra 1,77 másodpercet, a 0-50 km/h-ra 3,31-et mond a gyár.

A francia-kínai együttműködés gyümölcse 2011 tavaszán kerül kiskereskedelmi forgalomba. Ugyan a robogó vonalai eléggé csúnyácskák, és a felhasznált anyagok és panelek sem keltik a minőség érzetét, azonban az ígért menetteljesítmény, és a fejlesztési irány meggyőző. További kérdés lehet a tartósság, illetve az, hogy egy Kínában gyártott, de Európában kis számban forgalmazott – gyakorlatilag nem létező – robogó, amit francia elektromos hajtással egészítettek ki, mekkora elérhető alkatrészbázissal és szervizhálózattal fog rendelkezni.

A Mazziotta Motors becslései szerint maximum 500 ezer töltési ciklust bírnak az akkumulátorok, ami szerintük nagyjából harminc éven keresztüli biztos működést jelent. Az elektromos motor ennek nagyjából a felét, tizenöt évet bírhat ki átlagos használat mellett.

A robogó ára Franciaországban 6 400 euro, ami a vámot és az összes ottani adót tartalmazza. Valószínűleg nem a magyar piacot célozza a Mazziotta Motors – szórólapjuk tetején nagy betűkkel két dolog áll. Az egyik ez: élvezze egy négyszáz köbcentis robogó menetteljesítményét B kategóriás jogosítvánnyal. A másik pedig: vegyen magának hibrid motort, és fizesse egy hagyományos százhuszonöt köbcentis robogó adóinak a töredékét.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.