Meghalt a legnagyobb olasz motorgyáros

2011.08.18. 13:42

Gyászol a motoros világ. Meghalt a modern olasz motoripar egyik atyja. Egy fényes korszakra emlékezünk.

Hatvannégy éves korában, betegségben elhunyt Claudio Castiglioni. A zseniális üzletember nevéhez többek közt olyan nagy márkák reneszánsza fűződik, mint az apja által 1950-ben, Vareseben alapított Cagiva (a márkanév a Castiglioni Giovanni Varese nevekből adódik), a Husqvarna, amely 2007-ig szintén a Cagiva csoporhoz tartozott, vagy éppen a Ducati melynek 1985-től egy ideig szintén tulajdonosa volt.

Castiglioni sikereinek egyik kulcsa társa, a legendás konstruktőr, Massimo Tamburini volt. Kettejük irányításával fejlesztették ki a Ducati többszörös Superbike-vb győztes motorját, a 916-ot, de nélküle nem született volna meg a Monster, vagy később az MV Agusta újkori modelljei.

Castiglioni 1991-től dolgozott az MV Agusta feltámasztásán. 1997-ben mutatkozott be az F4 750, mely egy új sikerszéria nyitánya volt. Az eredetileg 1945-ben alapított, a motorsport világában megkerülhetetlen MV folyamatos pénzügyi nehézségei ellenére csodálatos, de méregdrága motorkerékpárokat készített. Többek közt az F4 több generációját, a Brutale naked bike-okat, vagy a háromhengeres F3 sportmotort, melynek hivatalos bemutatója idén ősszel várható.

Sokkolt minket a hír – reagált Castiglioni egyik, az F3 fejlesztőcsapatában dolgozó munkatársa az MCN-nek adott nyilatkozatában. Adrian Morton formatervező nehéz emberként emlékezik főnökére, aki fejlesztés és a lenyűgöző formaterv megszállottja volt.

Castiglioni az utóbbi években kétszer is eladta, majd fillérekért visszavásárolta az MV Agustát. Először, 2004-ben a maláj Protonhoz került a márka. A cég 70 millió eurót fizetett Castiglioninak, majd egy évvel később egy euróért adta vissza azt eredeti tulajdonosnak. A tranzakció 2008-ban megismétlődött, ezúttal a Harley-Davidson volt a vevő. Az ár a korábbival azonos volt, és az ügy kimenetele is, hiszen a Harley 2010-ben megvált a Cagivától és az MV Agustától. Castiglioni ezúttal három euróért kapta vissza cégeit.

Bármi is húzódott a különös ügyletek hátterében, egy biztos: Castiglioni nélkül ezekről a márkákról ma csak az emlékkönyvekben olvashatnánk. Halálával a motorozás történetének egy fontos korszaka zárult le, mely reméljük nem jelenti egyben az MV Agusta és a Cagiva történetének végét is.