Az izgalmas villanyszék

2011.08.30. 10:59

Elektronikus trükkel szimulálja a hagyományos lábváltók tulajdonságait a Empulse-ra szerelt rendszer, az IET (Integrated Electric Transmission). A 2012-től minden példányhoz alapáron kínált szerkezet nagyon élethűen adja vissza a hagyományos, benzines motorkerékpárok fokozatválasztási tulajdonságait. Gyorsításkor ki lehet majd húzatni a gépet, és akkor is visszakapcsolhatunk, ha emelkedő jön, vagy agresszív gyorsításra vágyunk. Mindez persze egy kicsit a konzervatív motorosok meghódítását is szolgálja, hiszen a villanyhajtású motorkerékpárok elvileg váltó nélkül is tökéletesen működhetnek.

Az IET-vel felszerelt Brammo Empulse az első szériagyártású elektromos élménymotor lehet. Erős, 80 newtonméterével kellően nyomatékos, és még csak nem is túlságosan nehéz, hiszen tömege 163, és 190 kiló között mozog. Jövőre három verzió kerül forgalomba az Egyesült Államokban, melyeket csak a beépített Litium-ion telepek mérete különböztet meg egymástól. Az alapmodell, az Empluse 6.0, hat kilowattóra kapacitású telepekből nyeri az energiát, míg a 10.0-ba tíz kilowattórás csomag kerül.

Ennél is izgalmasabb, hogy az egységesen 40 kilowatt, vagyis mintegy 54 lóerő teljesítményű elektromos motorkerékpár átlagos hatótávolsága 60 és 100 mérföld közé tehető, vagyis két töltés közt az alapgép is megtehet nagyjából száz kilométert.

A Brammo diplomatikusan átlagos hatótávolságot ad meg honlapján, így biztosra vehető, hogy a motorok teljes terhelés mellett sokkal gyakrabban szorulnak újratöltésre, mint ha egyenletes országúti tempóban hajtják őket.

A Brammo egyelőre nem az Empulse, hanem egyszerűbb, és olcsóbb Enertia, illetve Enertia Plus modellek gyártását, illetve forgalmazását tervezi Európában. Partnerük, a Flextronics sárvári üzeme nyár közepe óta ontja az elektromos motorokat, melyeket hamarosan részletesen bemutatunk a Totalbike olvasóinak.