Nagyon komoly az új BMW GS

2012.10.02. 13:31

Több mint három évtizede ösztönöz kalandra a BMW GS. Legyen szó sportos kanyargásról, nagy távolságok gyors megtételéről, kényelmes kétszemélyes túrázásról vagy járhatatlan terep meghódításáról, a GS minden generációja tökéletesen megfelelt e kihívásoknak, és a legújabb esetében sincs ez másképp.

Gyártásának kilencedik évében is mércének számít kategóriájában az 1200GS: idáig több mint 170 ezer darab fogyott belőle, méltán nevezhető hát a világ legkelendőbb túra-endurójának.
Érthető, milyen nagy kihívással nézett szembe a BMW Motorrad fejlesztőrészlege a legutóbbi modellváltáskor. Nem kisebb feladattal kellett megbirkóznia, mint hogy tökéletesítse, minden szempontból jobbá tegye, és a jövőre felkészítendő, előre mutató műszaki megoldásokkal vértezze fel a fennállásának három évtizede alatt valóságos legendává vált GS-t.

Céljaik közé tartozott a még jobb összteljesítmény a meglévő előnyös tulajdonságok megtartása mellett, a túraalkalmasság tökéletesítése, a terepjáró képesség javítása, a zaj- és károsanyag-kibocsátás csökkentése. Szem előtt tartották a remek irányíthatóságot, az optimális nyomatékátvitelt és még jobb terepjellemzőket biztosító futóművet, a fokozott aktív és passzív biztonságot, valamint a GS-típusra jellemző egyedi megjelenést.

A fenti követelmények tükrében az egész R 1200 GS-t újradefiniálta a cég, különös tekintettel a hajtáskoncepciójára. Többek között a hűtőrendszer átalakításával valósította meg az elérni kívánt teljesítmény-mutatókat, valamint a jövőbeni zaj- és károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelő működést. Az új bokszer is lég-/folyadékhűtést kapott, ám motorolaj helyett glykol-víz-keverék tölti be a hűtőközeg szerepét – jobb hőfelvevő képessége folytán hatékonyabban elvezeti az üzemelés közben termelődő meleget.

Kizárólag a nagy termikus igénybevételnek kitett motoralkatrészeket járja át a hűtőfolyadék. A motor hőháztartását alapvetően továbbra is a léghűtés szavatolja, ennek köszönhető, hogy megmaradt jellegzetes boxermotor-látványa. Kis méretüknél fogva feltűnésmentesen illeszkednek hozzá a hűtők.

A motorblokkba került beágyazásra a hatfokozatú váltó és a korábbi száraz tengelykapcsoló helyébe lépett olajfürdős antihopping-kuplung. Szintén változás, hogy átkerült a bal oldalra a szekunderhajtás céljára alkalmazott, jól bevált kardántengely. A 7700 percenkénti fordulaton leadott 92 kW (125 LE) névleges teljesítmény és a 6500-as fordulaton mozgósított 125 Nm maximális forgatónyomaték nemcsak túra-endurós, hanem abszolút mércével mérve is meggyőző.

Az alapfelszereltség részét képező ABS-szel együtt 238 kilogramm az új R 1200 GS DIN-szabvány szerinti saját (menetkész) tömege.

Most először alkalmaz a BMW Motorrad elektromos gázkart GS-modellen. Az érzékelő jellé alakítja át, és megküldi a motorvezérlésnek a csukló által kiadott gyorsítási parancsot. Ennek megfelelően a rendszer elektronikusan vezérli a fojtószelepeket. A Ride-by-Wire alkalmazásának köszönhetően számottevően javult az adagolhatóság és a gázadási reakció, ráadásul lehetősége nyílik rá a motorosnak, hogy öt menetprogram (extrafelszerelés) közül válassza ki a mindenkori körülményeknek legjobban megfelelőt. Mindezen felül elektronikus tempomat is rendelhető az új GS-hez (extrafelszerelésként).

Annak érdekében, hogy a vezető minél jobban tudjon alkalmazkodni a közlekedési feltételekhez, most első ízben ötféle menetprogramot tartalmazó csomagot választhat az R 1200 GS-hez gyári extrafelszerelésként. Az egyes menetprogramok hatását háromféle elektromosgázkar-jellegmező, azaz három különböző motor-karakterisztika árnyalja. Ez utóbbiakhoz igazodik a külön enduró-hangolással ellátott kipörgésgátló (ASC – Automatic Stability Control) is.

One World, one GS

Öt rajongó tesztelheti először az új BMW R 1200 GS-t, az egyedülálló lehetőségre november végéig lehet pályázni.

A BMW GS motorok történetében szinte hagyománnyá vált, hogy a világhírű túraenduró motorkerékpár aktuális generációját kemény megpróbáltatásnak teszik ki és extrém körülmények közepette, például Dél-Amerikában vagy Afrikában próbálják ki őket, nem sokkal azelőtt, hogy a nagyközönség is megvásárolhatja az első példányokat.
Az új R 1200 GS – a motorkerékpár, amelyet nagy várakozás övez a legendás boxer túra-enduró rajongók körében – bemutatása kapcsán a bajor márka az új modell egyikét egy szokatlan, öt kontinenst átfogó világ körüli útra küldi annak hivatalos piaci bevezetése előtt.
A One World, one GS körút Új-Zélandtól Laoszon, Botswanán, Dél-Afrikán, valamint Új-Mexikón áthaladva Európában ér véget. Az új R 1200 GS-sel először öt rajongó fog motorozni. 
Az ismert személyekből álló színvonalas nemzetközi zsűri – akiket a novemberi, milánói EICMA motorkerékpár kiállításon mutatnak be – választja majd ki az öt motorost azok közül, akik a pályázati időszakban jelentkeztek. Nekik azután lehetőségük lesz az új R 1200 GS-t önállóan felfedezni az öt szakasz egyikén, amely befejeztével egyedülálló élményekkel térhetnek haza.
Jelentkezni 2012. október 2-től november 30-ig, a www.bmw-motorrad.com/gs címen lehet.

Az új Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) félaktív futómű új lehetőségeket tár fel a motoros előtt, ráadásul fokozza a biztonságot és javítja a menettulajdonságokat. Előre és hátra telepített rugóútszenzorai segítségével többféle paramétert érzékel, köztük az első és a hátsó kerék függőleges irányú mozgását. Ezek ismeretében, a mindenkori menetállapottól és a motoros vezetési manővereitől függően automatikusan hozzáigazítja a csillapítást az adott körülményekhez. A kivitelezésben elektromos szabályzószelepek vannak segítségére.

Új fejlesztésű, komplett acél hídvázzal és hozzá csavarkötésekkel kapcsolódó hátsó váznyúlvánnyal készül az új R 1200 GS. Ennek, valamint az első Telelever és a hátsó EVO Paralever felfüggesztés átalakításának köszönhetően még nagyobb lett a váz csavarodási merevsége, vele együtt pedig javult a stabilitás és az iránytartási pontosság. Ugyancsak előnyére vált a menettulajdonságoknak a futómű-geometria tökéletesítése. A hosszabb lengővilla hatékonyabb nyomatékátvitelt tesz lehetővé – nemcsak szilárd burkolatú úton, hanem terepen is.

A még jobb irányíthatóság érdekében a korábbiaktól eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelte fel a BMW a túraendurót. Az első 120/70 R19, a hátsó 170/60 R17 méretű. Az R 1200 GS fékrendszerét is átalakították: elöl most radiálisan felfogatott, Brembo-gyártmányú monoblokk féknyergek, hátul nagyobb átmérőjű féktárcsa teljesít szolgálatot.

Az út még hatékonyabb megvilágítását elősegítendő és ezzel együtt mind a nappali, mind az éjszakai közlekedés biztonságát fokozandó, a világon elsőként nappalivilágítás-funkcióval bíró LED-es fényszóró rendelhető az új GS-hez. Intelligens hűtő- és párátlanító rendszerrel ötvözi a fénydióda-technika előnyeit.

Ugyanazzal az egyes funkciókat másféleképpen csoportosító, újszerű fedélzeti elektromos rendszerrel készül az R 1200 GS legújabb kiadása, mint a hathengeres K 1600 GT és GTL. Azokéhoz hasonlóan CAN- (Controller Area Network) és LIN-busz-technikát (Local Intercorrect Network) hasznosít, vagyis lényegesen kevesebb kábelt igényel, mint a hagyományos fedélzeti hálózatok. Szintén újdonság, hogy két külön vezérlőegységre lett szétválasztva a korábbi központi vezérlőelektronika, a ZFE (Zentrale Fahrzeug Elektronik).

A GS-hez most először rendelhető multi-controller segítségével gyorsan és kényelmesen lehet használni a BMW Motorrad Navigator IV-et. A kezelőszerv a bal oldali markolat belsején található. Használata kevésbé tereli el a motoros figyelmét, mint a hagyományos gomboké, ráadásul nem kell hozzá levennie kezét a kormányról.

Amellett, hogy kisebb szélzajt gerjeszt, hatékonyabban védi a vezetőt a menetszéltől és az időjárás viszontagságaitól az új R 1200 GS továbbfejlesztett plexije. Ergonómiai szempontból ideális helyen lévő, egy kézzel működtethető állítókerékkel lehet szabályozni a magasságát.
A tökéletes kényelem érdekében még többféle állítási lehetőséget kínál a túraenduró legújabb kiadása. A vezetőülés magassága és dőlésszöge változtatható, az utasülés pedig előre-hátra csúsztatható. Könnyen és egyszerűen lehet módosítani az új kormány magasságát. Ennek és a térdekkel még jobban közre fogható tanknak köszönhetően biztonságosabban lehet állva motorozni terepen. Az említetteken túlmenően magas és alacsony ülés, állítható lábtartók és pedálok (valamennyi kiegészítőként rendelhető) teszik teljessé az egyéni igényeket kiszolgáló állítási lehetőségek sorát.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.