A Yamaha tud háromhengerest készíteni, gondoljunk csak a hangulatos XS850-re, igaz, azóta eltelt három olyan évtized, amely a sornégyes gépek regnálásról szólt. A kétezres évekre a Triumph-nak sikerült sokakkal megértetni, hogy nem okvetlen kell a negyedik henger – most ehhez a táborhoz csatlakozott ismét a japán cég.
Már azt hittük, eldobták az MT modellcsaládot, de nem, az új 850-esük a 09-es lett, vagyis az egyhengeres 03, a kéthengeres 01 után felfele számoztak – logikát ne keressenek benne, bár arra kíváncsi vagyok, lesz-e valaha MT-05.
A 188 kilós teletankolt (száraz tömeg 171) gép könnyebb, mint az YZF-R6 sportgép, így feltehetőleg igazán betyáros menettulajdonságokkal bír a 115 lóerőt és 85 nm nyomatékot leadó, finoman kiegyensúlyozott Yamaha.
A 11,5:1 kompressziójú háromhengeres furat löket aránya 78 x 59,1 mm. A vezérlés DOHC rendszerű, hengerenként négy szelep dolgozik, amelyek mérete szívóoldalon 31, a kipufogónál 25 milliméter. A főtengely elékelése 120 fok, vagyis a gyújtás 0º, 240º és 480º fokonként követi egymást – biztos, hogy izgalmas hangja lesz az új Yamahának, tekintettel arra, hogy eddig minden MT-hez volt extraként megvásárolható Akrapovic dob.
A váltó hatfokozatú – a gyáriak ígérete szerint kiosztása a középtartomány nyomatékának minél jobb kihasználását szolgálja. A blokkot elnézve a mérete is kompakt, a háromhengeres alig foglal helyet a vázban.
Akárcsak a Super Ténéré, az MT-09 is a Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) rendszerét használja, ahol számítógép vezérli a pillangószelepek mozgását. Ez kedvező fogyasztást és emissziót biztosít, hisz nem enged felesleges benzinpazarlást. A sajtóanyag szerint a 14 literes tankkal minimum 240 kilométeres utat tehetünk meg. A D-Mode kapcsolóval különböző injektortérképek között válthatunk. Standard, hegyes és visszafogott mód érhető el, annak függvényében, hogy milyen gázreakciót szeretnénk.
A 41 milliméteres villa állítható, rugóútja 137 milliméter. A hátsó kereket Monocross rugóstag csillapítja, amelyet majdnem vízszintesen építettek be – ezt szintén motorozási szokásainkhoz tudjuk belőni. Az első kerékhez dupla 298-as tárcsa és radiálisan szerelt négydugattyús nyereg került. Hátul 245-ös tárcsaféket találunk egydugattyús nyereggel. A tízküllős könnyűfém felnikre 120/70ZR17 és 180/55ZR17 gumit húztak.
A karcsú aluváz és a szellős beépítés agresszív külsőt kölcsönöz, amit a gyári videó is alátámaszt: itt nincs visszafogottság, ez Japán sötétebbik oldala, a jakuzák világa, a városi bandák közlekedési eszköze. Hogy ez marketingblöff-e, vagy valóban ilyen harcias a gép, hamarosan kiderül, hisz az MT-09 ősszel már a hazai boltokba kerül. Várható kiskereskedelmi ára 2,389 millió forint. A négy kilóval nehezebb ABS-es verzió 2014 tavaszán jön majd, előreláthatólag 2,548 millióért.