Hiánypótló tesztet hozott össze az ADAC, vagyis a német autóklub – az Allgemeiner Deutscher Automobil-Club tagjainak száma több, mint 18 millió fő. A legendásan elfogulatlan intézet a túrasport bukósisakokat vizsgálta; a végeredmény nem világrengető meglepetés, de az első négybe egy olyan márka is bekerült, amit idehaza semmire sem tartanak a motorosok.
95 és 229 euró (29 és 70 ezer forint) közötti bukókból választottak ki tizenegyet, olyanokat, amelyekhez csatlakoztató volt belső optikai betét, a Pinlock. Ezt nem mindegyikhez kínálják alapáron, de a teszt ezeket beszerelve zajlott – az ADAC viszont kiemelte a Nolant, a Sharkot és a HJC-t, amelyek dobozában gyárilag ott volt a betét.
A győztes a Nolan N86 Classic lett – a kényelmes párnázás s a plexi optikai tulajdonságai kiemelték a mezőnyből, osztályzata 2,0. Az ezüstérem a 2,2-re értékelt Shark S900C-t illeti meg: a kiváló ütéselnyelés, plusz a minőségi plexi jó vétellé teszik.
A HJC IS-17 és a Probiker RSX5 szintén jó érdemjegyet szereztek: az előbbiről elhisszük ezt, a második meglepetés, hisz a márkát a tipikus, névtelen lousisos kategóriába soroltuk; mostantól ideje figyelni rájuk. A német tesztmester szerint a HJC jobban is végezhetett volna, ha a nyakpánt párnázása ergonomikusabb – hosszú úton egy ilyen apróság igazán kellemetlenné teheti az utazásunkat. A Probiker átlagos, kivéve az ütéselnyelő képessége; a kiváló érték tette lehetővé, hogy az első négyben végezzen – a lista vezetőinek legolcsóbbja ez.
A balesetekkor nem járunk jól, ha Rocc 520 vagy LS FF384 II van a fejünkön. Az ADAC teszteredményei alapján mindkettő meghaladta azt a HIC (Head Injury Criterion) értéket, amely az ECE biztonsági normában lett lefektetve – osztályzatuk 3,6 és 4,0.
| Az árak (Euro) | Tömeg (g) | Értékelés | Védelem | Optikai minőség | Légellenállás | Komfort |
Nolan N86 Classic | 200 | 1577 | Jó | 2.2 | 1 | 2.3 | 2.2 |
Shark S 900 C | 229 | 1623 | Jó | 2.5 | 1.3 | 2.9 | 2.1 |
HJC IS-17 | 200 | 1553 | Jó | 3.4 | 1.2 | 2.8 | 2.1 |
Probiker RSX5 | 175 | 1597 | Jó | 2.4 | 2.3 | 3 | 2.5 |
NEXO Fiber Comfort Air | 206 | 1492 | Megfelelő | 2.7 | 1.8 | 3 | 2.7 |
Brave Hero | 180 | 1553 | Megfelelő | 2.6 | 2.4 | 3.2 | 2.5 |
MTR S-811 | 95 | 1639 | Megfelelő | 3.2 | 2.3 | 3.4 | 2.3 |
GIVI 40.2.GT | 200 | 1620 | Megfelelő | 2.8 | 2.8 | 3.2 | 2.8 |
Roman Ulm | 160 | 1657 | Megfelelő | 2.7 | 3.3 | 3.4 | 3 |
ROCC 520 | 176 | 1514 | Nem megfelelő | 3.63 | 1.4 | 3 | 2.4 |
LS2 FF384 II | 145 | 1639 | Nem megfelelő | 4.03 | 1.3 | 3.5 | 2.8 |
A párásodás tekintetében csupán a Römer kapott igazán rossz, négyes osztályzatot, a többi sisakot kettesre és egyesre értékelték. Nem mellőzték a karc-ellenállást sem: a Probiker, a Hero, az MTR és a Givi plexije gyárilag védett felülettel van ellátva. Ez tényleg fontos, hisz minden apró karc rémálommá változtathatja az esti vezetéseket.
Ebben az árkategóriában igazából egyik sisak sem volt halk, így aki a fülére is vigyázna, drágábbat keressen. A kényelemben is vannak elmaradások, az ADAC főleg az LS2-t húzta le, de igazából egyik sem ért el nagyon jó osztályzatot.
A német intézet a vizsgálatot az Unió területén érvényes ECE R-22.05 szabvány alapján végezte, kiegészítve azokkal a személyes, mind a tíz bukóra érvényessé tett értékítéletekkel, amelyek lehetővé teszik, hogy ne csak számok legyenek egy teszt végén. Figyeltek többek között még arra is, hogy a szemüvegesek melyikben érzik otthon magukat, vagy hogyan szellőzik például a fejtető – az ilyen apróságoktól vált igazán teljessé a középkategóriájú túrasport sisakok összehasonító tesztje.