Egy golflabda oldhatja meg a szélzaj problémáját?

2015.06.28. 11:19

A laikusok első kérdése egy bukósisak kapcsán, hogy mennyire biztonságos. A helyzet viszont az, hogy a biztonságosságot mára szinte kimaxolták a gyártók, a fejlesztések most szinte kivétel nélkül a komfortszint javítására vonatkoznak - tehát ha egy sisak drága, az nem feltétlenül a nagyobb biztonságot jelenti, hanem sokkal inkább valami más extrát. Ilyen a sisak tömegének csökkentése, a kényelme és a zajszintje.

Az első kettő valamennyire összefügg, hiszen ha könnyű a sisak, jobb viselni, kevésbé terheli meg a nyakat, a zajszint viszont kevésbé triviális. A bukókban ugyanis már közepes tempónál is hatalmas zaj lehet, amit a szélvédő által keltett turbulenciák akár elviselhetetlenné is tehetnek -  ez hosszabb távon halláskárosodáshoz vezethet, de vannak egyéb kellemetlen mellékhatásai is: nap végére megfájdul a motoros feje, illetve a folyamatos zaj rendkívül fárasztó. Kinyírja a figyelmet.

A szélzaj csökkentését nem a belső rész zajszigetelésével szokták elérni, mert olyankor a hasznos környezeti zajok is elvesznének, ami pedig balesetveszélyes lenne, hanem aerodinamikai fejlesztésekkel viszik lejjebb a zajszintet. Ezen a nyomon indult el egy frissen diplomázott brit formatervező, Louie Amphlett, de egészen új oldalról közelítette meg a problémát. A golf felől.

A golflabda felszínén lévő apró gödrök nem véletlenül vannak ott: apró légörvényeket képeznek, amik felszínén elsiklik a levegő - ha nagyon alsótagozatosan akarjuk elmagyarázni, akkor képzeljük úgy, hogy a kis légörvények kerekek, amiken elcsúszik a közeg, amiben mozog. Ezt az elvet sokfelé hasznosítják, például már ezért nem szokás polírozni a motoroknál a szívócsatornákat, hanem éppen ellenkezőleg, érdesítik, de ugyanígy működött az úszók mára betiltott ruhája.

Ezt alkalmazza Amphlett sisakja a Lenza One is, bár még nem tudni, hogy mennyire működik a dolog a gyakorlatban: egy motoros sisakja ugyanis a golflabdánál változatosabb módon mozog, eddig ez így formai játéknak tűnik, az optimalizlásához valószínűleg rengeteg munka és szélcsatornában töltött idő szükséges még.

Az oldalról ajánljuk

Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
  • Hírek

Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró

A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.

április 7., 11:36
Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői
  • Hírek

Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői

Az X Games freestyle motokrossz nevezőit már hivatalosan is értesítették róla, hogy csak belsőégésű motorral lehet rajthoz állni.

tegnap, 10:10
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világába
  • Tesztek

Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM

Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.

április 5., 11:21