Két modelltől fog megválni jövőre a Yamaha, ráadásul két olyantól, ami sokak számára eszményi motor. Az egyik a XT660Z Ténéré, a másik pedig az XJR1300.
Az XJR csodálatos motor, bő húsz éve, 1995-ben indult a sorozat az XJR1200-zal, de típus gyökerei még messzebbre visszavezethetők - a blokk őse még 1978-ban mutatkozott be az XS1100-ban. Nagyon szép és hiteles retró motor, 2015-ben frissítették utoljára, ráadásul nagyon jól nyúltak hozzá, megmaradt a hiteles régi motornak, miközben sokkal karcsúbb és finomabb lett a korábbi szériáknál. Ám hiába a jó forma, a léghűtéses négyhengeres nem teljesíti az Euro4-es normákat, így az XJR1300 már nem szerepel a 2017-es modellek között.
Ugyanezért lövik le az XT660Z Ténérét is, az utolsó strapabíró, valóban terepképes egyhengeres túraendurót. Ám ennek a helyére várhatóan érkezik új modell, mégpedig az MT-07 blokkjával. Eddig csak kémfotón láttuk, és jobb híján XT700Z Ténéréként emlegetjük - sziluettjében hasonlítani fog a 660-os elődhöz, a kerékméreten nem változtatnak, az első villa viszont már fordított lesz. Jó hír, hogy megőrzik a védjeggyé vált nagy tankot és a függőleges szélvédő-lámpa kombót.
A Yamahánál megvizsgálták az összes modellt, ami nem felel meg az Euro4-es normáknak, és felmérték, hogy milyen költségei lennének a fejlesztésnek, és hogy megtérülne-e a befektetés - úgy, hogy az érintett motorok egészen biztosan gyengébbek lennének.