Sunderland kimaxolta a sportszerűséget a Dakaron

2019.01.14. 12:43

A Dakar ötödik szakaszát az különböztette meg az eddigiektől, hogy előző este a versenyzők nem vehették igénybe a csapatuk segítségét, és maguknak kellett elvégezniük minden karbantartást, illetve egy közös bivakban aludtak. Többen kitértek arra, hogy ilyenkor fantasztikus a hangulat, de bulika ide vagy oda, kemény volt a másnap: 431 kilométer összekötő mellett 345 kilométer mért szakaszt kellett teljesíteniük.

A nap sztárja Sam Sunderland volt, aki megállt segíteni a balesetet szenvedő, hondás Paolo Goncalves-nek, és csak a mentők megérkezése után folytatta az útját. Így csak az ötvenkilencediknek ért be, viszont a szervezők jóváírták neki a Goncalves ápolásával töltött időt, így csak később tudta meg, hogy ő nyerte a napot (a címlapi képen egy másik esés utáni mentés látható, arról is lesz szó).

"Nyilvánvaló, hogy az első, hogy a legjobbat kívánjam Goncalvesnek, mindig ijesztő, ha a szemed láttára történik egy baleset. Több mint 10 percet töltöttem vele, de ilyenkor nem tudod megítélni, mennyi idő telt el. Egy csomó motor elment mellettem, aztán amikor továbbmentem, ugyanolyan keményen motoroztam, mint korábban." - nyilatkozta Sunderland a célban.

A második a yamahás Xavier De Soultrait lett, aki idén csúcsformában van, összesítésben a nyolcadik helyen áll. Harmadiknak a címvédő Matthias Walkner ért be, a negyedik pedig a legjobb újonc, a shercós Lorenzo Santolino lett. A Yamahák ütőképességét jól mutatja, hogy az ötödik helyen is ők végeztek, Adrien Van Beveren ezzel fellépett az összesítés hatodik helyére. Ugyanakkor a hondások nem tudtak érvényesülni, a top10-be nem sikerült bejutniuk, a összesítést viszont továbbra is Ricky Brabec vezette, még ha folyamatosan olvadt is az előnye.

"Nem tudom, hogy ez most álom vagy a valóság, mindenesetre elég vad. Jobb lenne, ha tudnám növelni az előnyöm. A Dakar soha nem könnyű, azt pedig nem gondoltam volna, hogy valaha vezetni fogok. Remélem a pihenőnap után ismét jó helyen tudok végezni. Két dolog motivál: én lehetnék az első amerikai, aki Dakart nyer, és én lennék az, aki sok év után megtörné a KTM egyeduralmát. Nagy nyomás van rajtam, de nem hagyom, hogy ez megzavarjon, remélem történelmet fogunk írni a következő öt napban" - nyilatkozta Ricky Brabec.

A szombati pihenő után vasárnap tovább ment a mezőny, és 502 kilométer összekötő mellett 336 kilométert várt rájuk - ráadásul ez volt a verseny legkeményebb, dűnés szakasza. Sam Sunderlandnek rosszul jött ki a lépés, próbálta fokozni a tempót, aminek az lett a vége, hogy odaverte a motort egy kőhöz, és eltört a hátsó féknyerge - ezzel elveszítette a lehetőséget, hogy a hátsó fékkel stabilizálja a motort, illetve azzal szabályozza ugratásoknál az emelkedést. A javítással elment némi idő, összesen 20 percet veszített, és a hetedik helyre zuhant vissza az összesítésben.

"Aki elsőként rajtol, mindig hátrányban van, ezen a napon pedig duplán nehéz dolgom volt, mert a navigáció is bonyolult volt. A hátsó fékem megsérült, de a csapat remekül működött, és egy gyors cserével sikerült orvosolni a problémát. A verseny még nem ment el, keményen fogok tovább harcolni." - nyilatkozta Sunderland.

Nagyot ment viszont a husqvarnás Pablo Quintanilla, aki ezzel átvette a vezetést, és több mint négy és fél perc előnnyel megy Ricky Brabec előtt. "Minden a terv szerint ment, elégedett vagyok a szakaszgyőzelemmel. Nehéz nap volt, a tempó is gyors volt, a navigáció sem könnyítette meg a dolgom, ráadásul erős szembeszélben kellett mennünk. Jót meccseltünk Kevin Benavides-szel, és egy ponton sikerült megelőznöm és átvennem a vezetést. Holnap én leszek az, aki nyitja a szakaszt, ami hátrányt jelent, de igyekszem egyenletesen menni" - nyilatkozta Quintanilla.

Benavides lett a második, Walkner a harmadik, Price a negyedik, Van Beveren az ötödik és Brabec a hatodik. Az összesítést Quintanilla vezeti, a második Brabec, mögöte pedig Price áll. Walkner és Sunderland a hatodik illetve a hetedik helyet őrzi.

Sajnos megint kiderült, hogy a Dakarra irgalmatlan tapasztalat kell, hogy a versenyző be tudja osztani az erejét - az első öt napban végig csodáltuk a Sherco gyári versenyzőjét, az újonc Lorenzo Santolinót, aki top10-es időket tudott motorozni, aztán a hatodik napon túltolta: hatalmasat esett, helikopterrel szállították kórházba.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.