Vehetjük, úgy a hogy a Dakar eldőlt, azt már tudjuk, hogy milyen motor nyeri, már csak a színe a kérdés: az első négyben három KTM és egy Husqvarna maradt. A nyolcadik szakasz átrendezte a mezőnyt, két nappal a vége előtt Ricky Brabec kiesése igazi dráma volt a Honda számára. Az amerikai motoros az élen állt és biztonságos előnyt gyűjtött össze, aztán 56 kilométer után megállt a motorja - karrierje során másodjára esik ki motorhiba miatt, 2018-ban a 13. szakaszon búcsúzott a mezőnytől.
![Ricky Brabec](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252110/25211095_d4d248a7b4fa0f954ab296e0c5feac88_wm.jpg)
Ezzel elszállt a Honda esélye a 2019-es Dakar megnyerésére - és ez megint egy olyan hiba volt, ami a csapaton múlt. A KTM egyébként ebben nagyon erős, jó stratégiával, jó szervizháttérrel és rengeteg tapasztalattal rendelkeznek, pontosan tudják, hogy melyik nap mit kell cserélni a motoron, milyen beállítások lesznek az ideálisak, illetve jól fel tudják paraméterezni a versenyzőiket. Ennek a végeredménye, hogy minden olajozottan megy, valóban csapatként működnek, ha valaki kiesik, a mögötte érkező azonnal átveszi a helyét. Nem gondolom, hogy Price, Sunderland vagy Walkner olyan mindent elsöprő tehetség lenne, mint Marc Coma vagy Cyrill Despres volt, egyszerűen a KTM gyári csapata olyan hátteret ad, ami egyszerűen elengedhetetlen a győzelemhez - és ezzel nem tud versenyezni egyetlen másik csapat sem. És most ugyan végig a KTM-ről beszéltem, de a Husqvarnára ugyanez igaz.
![Luciano Benavides](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252111/25211103_5ce3668d3fd2e9722dc6586bffaff297_wm.jpg)
Idén hiába kapták meg az elmúlt 15 év legkeményebb ellenfeleit, 17 évnyi sorozatos győzelemmel érezhetően nem estek pánikba, nem volt fejetlenség, hanem nyugodtan és higgadtan mentek, figyelve arra, hogy a Price-Walkner-Sunderland hármasból valaki mindig ott legyen az élen, és hibába hajszolják az előttük menőt - vagy ha nem jött ki nekik a lépés, akkor a husqvarnás testvércsapat képviselte őket.
![](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252111/25211105_86bb59818e01a0b51135772dbf0c949d_wm.jpg)
A 215 kilométer összekötőt és 360 kilométer speciált tartogató nyolcadik szakasz Pisco környékén zajlott, és a homoké volt a főszerep - folyóhomok, dűnék, és az ezekkel járó összes nyomorúság.
Brabec kiesésével a KTM megnyugodhatott, lekerült a nyomás a versenyzőkről, a Husqvarnával karöltve elhozták az első öt helyet. Walkner futotta a legjobb időt, a második a husqy-s Quintanilla lett, a harmadik helyet Price szerezte meg, utána pedig Sunderland és a Husqvarna másik versenyzője, Anrew Short következtek. Az összesítettben így Price vezet, második Quintanilla, harmadik Walkner, Sunderland visszajött a negyedik helyre (hatalmas felzárkózás!), ötödiknek ott van Adrien Van Beveren a Yamahával és a hatodik a hondás Kevin Benavides, akinek legfeljebb elméleti esélye van már csak a győzelemre a 21 perces hátrányával.
![Matthias Walkner](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252111/25211107_ea71dc8dcde453ec41ded1ccfc2f0c56_wm.jpg)
"Jó nap volt számomra, megpróbáltam igazán keményen menni egész nap. Az autókkal való közös rajt nem volt olyan rossz, aztán páran beértek a gyors részeken, de a dűnék közé érve vissza tudtam előzni őket. Volt pár kisebb esésem a folyóhomokban, és rosszak voltak a látási viszonyok, de boldog vagyok a mai eredményemmel, minden jól ment, várom, mit hoz a következő két nap" - nyilatkozta Walkner.
![Sam Sunderland](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252111/25211109_ff0bbec7c3e6e9015acf36d2dc3acf47_wm.jpg)
Sunderland is elégedett volt, elvégre egy súlyosan elkottázott napon begyűjtött 20 perces hátrányát nagyon szépen le tudta dolgozni, és nem csak a top10-be került vissza, hanem a dobogóra is ismét esélyes: "Örülök a mai eredményemnek, de sajnos a rajtnál veszítettem időt, az iritrack-om (biztonsági eszköz, amely rögzíti és előben továbbítja a versenyző pozícióját a szervezők felé, megkönnyítve a nyomon követést, illetve probléma esetén kapcsolatba lehet lépni rajta keresztül a központtal) nem működött, még rajt előtt meg kellett szerelnem. Ez azt jelentette, hogy éppen egy autó mögött indultam az első részen, és az általa felvert por nagyon megnehezítette a dolgomat."
![Toby Price](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252111/25211115_b268c00ba14f775ce894021bae6ba8b9_wm.jpg)
Ugyan Toby Price vezet, az utolsó két napban még bármi változhat, Quintanilla egyperces hátrányban van, és Walkner hat és fél perce sem behozhatatlan - különösen annak ismeretében, hogy Price sérült csuklóval nyomta le a nyolcadik szakaszt, beszámolója szerint olyan volt, mintha tűz égetné a csuklóját. A pályát pedig két részre osztotta: ahol lehet pihentetni és ahol nincs mese, ki kell zárnia a fájdalmat.
![Adrien van Beveren](https://kep.index.hu/1/0/2521/25211/252111/25211119_d5a8ac19b761cf011ce819da91950ebe_wm.jpg)
A nyolcadik szakasz nem csak Brabec-nek alakult rosszul, Gyenes Emánuel is feladni kényszerült a versenyt - ő már autók és kamionok közül rajtolt és porfelhőben, széttúrt pályán kellett motoroznia. Az első waypoint után esett egyet, odaverte a navigációs rendszert és a jobb karját - 10 kilométert még továbbment, de belátta, hogy nem tudja folytatni.
A most zajló kilencedik az utolsó kőkemény szakasz, 313 mért kilométerrel, a befutó napján azon a 112 kilométeren már nagy dolgok nem fognak eldőlni.