Érdekes változás jön bukósisakok biztonsági minősítésében, ugyanis új szabványt vezetnek be két éven belül. A már húsz éve regnáló ECE 22.05 után jön az ECE 22.06, vagyis jelentős változás lesz.
Az ECE 22.06 célja, hogy a sisakok biztonságosabbak legyenek, ezért új mérési és tesztelési eljárást és új határértékeket vezetnek be. A metodikát tekintve közelebb kerül a angolok SHARP tesztjéhez, amely 1-től 5-ig pontozza a sisakok biztonságát (az ECE nem pontoz, náluk vagy megfelelt van, vagy nincs minősítés).
Az ECE 22.06 fő újdonsága az lesz, hogy szélesebb tartományban mérnek majd, több adat lesz a kis becsapódásokból is, de a másik oldalon is messzebbre mennek, vagyis lesz nagyobb erejű mérés is a mostaniaknál. Ezen felül a sisakok több pontját vizsgálják majd.
Ezek azért fontosak, mert egy sisak lehet, hogy a kis erejú ütéseknél jól teljesít, míg a nagyoknál összeomlik, és ugyanúgy előfordulhat az is, hogy a sisak nagyobb sebességű becsapódásnál jól véd, de éppen a merevsége miatt a kisebb ütésekből kevesebbet nyel el.
A több szögben történő vizsgálat előnye, hogy különböző balesettípusokat tudnak vele modellezni, illetve minél változatosabban tesztelik, annál valósabb képet kaphatunk az adott sisak biztonsági képességeiről. A SHARP tesztet például sokat kritizálják, hogy bizonyos márkákat alulpontoznak, míg másokat felül - ott igazából a részrehajlás helyett arról van szó, hogy például az angol márkák a Sharp teszre optimalizálnak, míg a japánok vagy az olaszok nem.
Az aktuális ECE 22.05-öt azért többek között azért tekintik elavultnak, mert lényegében a koponyacsont törésének megakadályozását tesztelik, miközben a legfrissebb kutatások szerint nagyobb veszélyt jelent az agyszövetek károsodása, melyekhez a koponyának nem kell sérülnie - úgy kell elképzelni, hogy az agy felkenődik a koponya belső felére, miközben a koponyán nincs sérülés.
Az új tesztelési eljárásnál ezért nem csak sík üllőre ejtik a sisakot, hanem érdesített 45 fokosra is, amivel a csavarodási/perdületi sérüléseket vizsgálják, illetve a sisakon belül szenzorokkal mérik az elmozdulást.
2000 óta elég sokféle, sisakra szerelhető kiegészítő jelent meg, a 22.06 ezeket is vizsgálni fogja, például a kiegészítő napszemüvegeket vagy a beépíthető intercom rendszereket is, hiszen ezek extra súlyt és veszélyt jelentenek - viszont mivel az ECE nem tud mindent tesztelni, a mérések csak a gyári, hivatalos kiegészítőkre vonatkoznak majd.
A tesztek során a plexiket is ellenőrzik, hiszen az azzal való becsapódás sem elképzelhetetlen, illetve a töréstesztnél is fenthagyják őket, hiszen bizonyos esetekben a plexi is befolyásolhatja a sisak merevségét.
Ezeken kívül a sötétített plexikre is új előírás vonatkozik majd, az eddigi 50%-os minimum fényáteresztést 35%-ra csökkentik, vagyis sötétebbeket is megengednek majd a jövőben.
Az ECE 22.06-ot ugyan még nem szavazták meg, de technikailag már elfogadta minden érintett, és a gyártók is már ehhez igazítják az új fejlesztéseiket. A kifutó, ECE 22.05-ös sisakok kiárusítására két év haladékot kapnak majd a gyártók.
Rossz hír, hogy az új szabvány miatt mindenkinek kötelező lesz fejlesztenie, aminek a plusz költségét végül a vásárlók fizetik meg, az előrejelzések szerint körülbelül 5%-os drágulás várható.
Nemrégiben a Nemzetközi Motorsport Szövetség, a FIM is fejlesztett, és új, minden addiginál szigorúbb szabványt vezettek be a világbajnokságokon induló bukósisakokra, arról itt írtunk.
A bukósisakoknál új szabvány jelent meg
Minden eddiginél szigorúbb szabványt vezetett be a Nemzetközi Motorsport Szövetség. Lássuk, mit lehet tudni róla.
Az oldalról ajánljuk
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.