Biztonságosabb sisakokat fog hozni az új szabvány

2020.03.19. 09:20

Érdekes változás jön bukósisakok biztonsági minősítésében, ugyanis új szabványt vezetnek be két éven belül. A már húsz éve regnáló ECE 22.05 után jön az ECE 22.06, vagyis jelentős változás lesz.

Az ECE 22.06 célja, hogy a sisakok biztonságosabbak legyenek, ezért új mérési és tesztelési eljárást és új határértékeket vezetnek be. A metodikát tekintve közelebb kerül a angolok SHARP tesztjéhez, amely 1-től 5-ig pontozza a sisakok biztonságát (az ECE nem pontoz, náluk vagy megfelelt van, vagy nincs minősítés).

Az ECE 22.06 fő újdonsága az lesz, hogy szélesebb tartományban mérnek majd, több adat lesz a kis becsapódásokból is, de a másik oldalon is messzebbre mennek, vagyis lesz nagyobb erejű mérés is a mostaniaknál. Ezen felül a sisakok több pontját vizsgálják majd.

Ezek azért fontosak, mert egy sisak lehet, hogy a kis erejú ütéseknél jól teljesít, míg a nagyoknál összeomlik, és ugyanúgy előfordulhat az is, hogy a sisak nagyobb sebességű becsapódásnál jól véd, de éppen a merevsége miatt a kisebb ütésekből kevesebbet nyel el.

A több szögben történő vizsgálat előnye, hogy különböző balesettípusokat tudnak vele modellezni, illetve minél változatosabban tesztelik, annál valósabb képet kaphatunk az adott sisak biztonsági képességeiről. A SHARP tesztet például sokat kritizálják, hogy bizonyos márkákat alulpontoznak, míg másokat felül - ott igazából a részrehajlás helyett arról van szó, hogy például az angol márkák a Sharp teszre optimalizálnak, míg a japánok vagy az olaszok nem.

Az aktuális ECE 22.05-öt azért többek között azért tekintik elavultnak, mert lényegében a koponyacsont törésének megakadályozását tesztelik, miközben a legfrissebb kutatások szerint nagyobb veszélyt jelent az agyszövetek károsodása, melyekhez a koponyának nem kell sérülnie - úgy kell elképzelni, hogy az agy felkenődik a koponya belső felére, miközben a koponyán nincs sérülés.

Az új tesztelési eljárásnál ezért nem csak sík üllőre ejtik a sisakot, hanem érdesített 45 fokosra is, amivel a csavarodási/perdületi sérüléseket vizsgálják, illetve a sisakon belül szenzorokkal mérik az elmozdulást.

2000 óta elég sokféle, sisakra szerelhető kiegészítő jelent meg, a 22.06 ezeket is vizsgálni fogja, például a kiegészítő napszemüvegeket vagy a beépíthető intercom rendszereket is, hiszen ezek extra súlyt és veszélyt jelentenek - viszont mivel az ECE nem tud mindent tesztelni, a mérések csak a gyári, hivatalos kiegészítőkre vonatkoznak majd.

A tesztek során a plexiket is ellenőrzik, hiszen az azzal való becsapódás sem elképzelhetetlen, illetve a töréstesztnél is fenthagyják őket, hiszen bizonyos esetekben a plexi is befolyásolhatja a sisak merevségét.

Ezeken kívül a sötétített plexikre is új előírás vonatkozik majd, az eddigi 50%-os minimum fényáteresztést 35%-ra csökkentik, vagyis sötétebbeket is megengednek majd a jövőben.

Az ECE 22.06-ot ugyan még nem szavazták meg, de technikailag már elfogadta minden érintett, és a gyártók is már ehhez igazítják az új fejlesztéseiket. A kifutó, ECE 22.05-ös sisakok kiárusítására két év haladékot kapnak majd a gyártók.

Rossz hír, hogy az új szabvány miatt mindenkinek kötelező lesz fejlesztenie, aminek a plusz költségét végül a vásárlók fizetik meg, az előrejelzések szerint körülbelül 5%-os drágulás várható.

Nemrégiben a Nemzetközi Motorsport Szövetség, a FIM is fejlesztett, és új, minden addiginál szigorúbb szabványt vezettek be a világbajnokságokon induló bukósisakokra, arról itt írtunk.

Kapcsolódó
A bukósisakoknál új szabvány jelent meg

A bukósisakoknál új szabvány jelent meg

Minden eddiginél szigorúbb szabványt vezetett be a Nemzetközi Motorsport Szövetség. Lássuk, mit lehet tudni róla.

Az oldalról ajánljuk

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25