Amikor még 1998-ban megjelentek a Benelli Tornado Tre első képei a magazinokban, napfogyatkozásként takarta ki a többi izgalmas sportmotort: egy háromhengeres superbike ülés alatti hűtővel és a faridomba szerelt ventillátorokkal, őrült formákkal - akkor elhittük, hogy oda fognak érni a Ducati 916 és az MV Agusta F4 nyomába.
26 éve csodáljuk, és nem múlik a varázs
A Ducati 916 csodálatos tárgy, mert a tervezője nem volt hajlandó alkut kötni.

Aztán a Tornado után jött a Tre 1130, a Trek és a TNT, mind ígéretesek voltak, és Adrian Morton tervezői zsenialitása mindegyiket kiemelte az átlagból. Voltak műszaki gondok, de ezek ikonok lettek, aztán a Qianjiang 2005-ös felbukkanása elhozta a Benellinek a pénzügyi biztonságot, és valahogyan elsikkadtak a nagyívű modellek, és helyettük jöttek a jól eladható, kis- és közepes kisköbcentis, kínai gyártású robogók és motorok, a nagy háromhengeresek pedig eltűntek a kínálatból. Most viszont mintha a Benelli az újabb reneszánszának a küszöbén állna.
Iszik-e a hal vizet?
Rég nem az a kérdés, hogy a kínaiak tudnak-e minőséget gyártani, hanem hogy akarnak-e. Ez a motor maga a válasz.
Ennek az első jele, hogy bemutatták a Benelli 1200GT-t, amelyet először öt éve villantottak meg, és most megérett a gyártásra. A Tornado továbbfejlesztett, 1209 köbcentire hizlalt háromkerekes blokkja köré épül, melyet inkább nyomatékra hangoltak, mint teljesítményre. 134 lóerőt tud, vagyis nagyon egyértelműen a BMW R 1250 RT-hez lőtték be, a nyomatéka pedig 120 Nm lesz. Mindehhez viszont 338 kilós saját tömeg tartozik majd, vagyis könnyűnek éppen nem nevezném.
Megöregszünk majd, és abban ez lesz a szép
Sőt, mondok jobbat: az R 1250 RT-hez már meg sem kell öregedni.
Egy nagy túramotor nem létezhet kényelmi extrák nélkül, így jár hozzá kulcs nélküli indítás, TFT kijelző, fűtött markolatok és -ülés, állítható szélvédő, guminyomásfigyelő és elektromosan állítható visszapillantók.
Ezeken felül beépítettek előre és hátra egy-egy kamerát, melyek képet vezeték nélkül rögzíthetjük a mobiltelefonunkra, van hátramenetei fokozat (az önindítóról), központi zár a dobozokhoz, ledes lámpák, állítható magasságú vezetőülés.
A vázat acélcsövekből építették, a futóművet a KYB szállítja, a fékeket a Brembo, míg az ABS-t a Bosch, vagyis sok helyen minőségi beszállítókra hagyatkoznak. A gyártás Kínában zajlik majd.
A nagy túramotor mellett egy TNT 899-re is lehet számítani, amely a 2016-os tanulmányra hasonlíthat majd, és ugyan még nem leplezték le, de már megerősítették, hogy hamarosan érkezni fog. Az alapját a Tornado 900 köbcentis blokkja adja majd, melyet átdolgoztak, hogy teljesítse az Euro5-öt.
A régi TNT-nél egyszerűbb megoldásokra lehet számítani, a kipufogó például oldalt lesz elvezetve, nem húzzák fel magasra, egyszerűsítenek a vázon is, és az arányain is frissítenek. Bár a formaterv nem mai, de négy év után sem tűnik fáradtnak.
És a harmadik érdekesség az MV Agustától származó négyhengeres köré épített modell lesz, de erről még nincsenek pontosabb információk.
MV Agusta alapokra épít sportmotort vagy csúcs nakedet a Benelli
Az olaszok eladták a kínaiaknak a kifutó Brutale 1000 gyártósorait.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.