A gyorsváltónál is jobb megoldást talált fel a Ducati

2020.11.23. 12:26

A Ducati a szabadalmi rajzok alapján egy úgynevezett Seamless váltót fog bevezetni utcai modelljeiben. Alapvetően a versenymotorokban a gyorsváltó azért jó, mert - ahogy a nevében is benne van - sokkal gyorsabbá teszi a váltást, hiszen nem igényel sem kuplungolást, sem gázelvétel. Ez viszont nem csak azért fontos, mert így jobban gyorsul a motor, hanem azért is, mert kanyarodás közben, könyéken fordulva fontos, hogy váltás közben minnél kevesebb időre szűnjön meg az erőátvitel. A Ducati Seamless technikájával viszont ez az idő nullára csökkenthető.

A MotoGP-ben szereplő gyártók jó ideje fejlesztik a seamless váltókat. A Honda DCT-jéhez hasonló automatizált rendszert a szabályok nem engednek, így a gyártók egykuplungos megoldásokat kezdtek fejleszteni. Először a Hondának sikerült az áttörés egy olyan drága és titkos szerkezettel, hogy a versenyeken külön biztonsági őr védte a paddockban, és csak a mellé kirendelt mérnök nyúlhatott hozzá. Azóta persze már mindegyik gyártónak van erre megoldása, de eddig utcai motorokon még nem találkozhattunk velük.

A Ducatinál viszont sikerült elég olcsóra és egyszerűre fejleszteni ahhoz, hogy ne csak a GP motorok privilégiuma legyen ezentúl. Az alapelv hasonlít a Honda DCT-jére, de itt a dupla kuplung helyett a folyamatos erőátvitelt blokkolható hengergörgős csapágyakkal oldották meg. Ez egy könnyebb, és az egyszerű manuális váltókhoz sokkal közelebb állló megoldás, mint a Honda félautomata DCT-je.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.