A félvezetők és az AdBlue után immár magnéziumból is hiány van

2021.11.03. 11:28

Nem kell napi szinten követni az autóipar történéseit ahhoz, hogy tudjuk, az ágazatot jelentősen sújtja a csiphiány, ami persze a motorkerékpár-gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. Ráadásul nincs elegendő acélból sem, és a modern dízelek fontos adaléka, az AdBlue sem mindenhol áll rendelkezésre megfelelő mennyiségben. Az utóbbi hetekben-hónapokban emellett egy újabb jelentős hiány is felütötte a fejét: a magnéziumnak vannak híján az európai motorgyártók.

Screenshot 2021-11-03 at 11-26-00 European Motorcycle Manufactur

Márpedig magnéziumot nemcsak a méregdrága limitált szériás gépek felnijeihez, lengőkarjaihoz, egyéb alkatrészeihez használnak. Magnézium-ötvözeteket alkalmaznak például vázaknál is, de dugattyúk és blokkok készítésénél is igénybe veszik ezt a könnyűfémet.

Az Európában felhasznált magnézium mintegy 95 százaléka Kínából érkezik, márpedig a távol-keleti ország az utóbb időszakban csak a töredékét tudta szállítani annak a mennyiségnek, amire igény lenne. A járműgyártók készletei megcsappantak, szeptember óta lényegében egyáltalán nem, vagy csak alig jöttek szállítmányok Kínából, az év elejéhez képest így immár nagyjából hétszeresére emelkedett a magnézium ára.

Az Európai Motorgyártók Szövetsége, az ACEM attól tart, hogy ez a jelenség, kombinálva a jelenleg is fennálló csiphiánnyal megbéníthatja az iparágat. Egyes gyártók már belengettek, vagy akár be is vezettek néhány százalékos áremelést, az ACEM álláspontja szerint viszont ahhoz, hogy drágábban lehessen adni egy terméket, először nyilván le kell gyártani. Márpedig a különféle hiányok a gyártás átmeneti leállításával járhatnak.

A szervezet ezért arra kéri az európai gyártókat, hogy dolgozzanak ki rövid távú megoldásokat erre az időszakra, hogy átvészelhessék a nehéz hónapokat. A csiphiány esetében például arra lehet számítani, hogy 2022 második feléig, vagy akár 2023-ig is húzódhat a probléma.