Az 50-es robogók legalább felén nincs kötelező biztosítás
A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBMASZ) szerint a hazai utakon közlekedő segédmotoros kerékpárok kevesebb mint felére kötöttek a tulajdonosok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.
A sajtóközleményben az áll, hogy a becslések szerint legalább 650 ezer rendszám nélküli smkp közlekedik Magyarország útjain, biztosítást viszont csak 297 ezerre kötöttek az üzemben tartók.
„Bár a hatóságok csak szórványosan ellenőrzik a robogók biztosításának meglétét, egy-egy közúti igazoltatásnál a kgfb nélkül közlekedő robogósokra mulasztási bírságot szabhatnak ki – mondta Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja, hozzátéve: - Baleset esetén pedig az okozott kárért a károkozó felel, amit biztosítás híján saját zsebből kell térítenie. Az MNB 2022-es évre vonatkozó statisztikái szerint a segédmotoros kerékpárok esetében 429 ezer forint volt balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Ugyanakkor személyi sérülés esetén a kárösszeg könnyen elérheti a többmilliós szintet is.”
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy sokan nem is tudják, a járművükre kgfb-t kell kötniük, pedig a rendszám hiánya nem ezt jelenti. Külön felhívják a figyelmet, hogy még az elektromos kerékpárosok sem mentesülnek minden esetben a díjfizetés alól. Ugyanis amennyiben a motor teljesítménye meghaladja a 300W-ot, vagy az a pedáltól függetlenül is képes haladni, illetve 25 kilométer/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, akkor a jármű már a segédmotoros kerékpár besorolása alá tartozik, azaz biztosítást kell rá kötni, használata közben bukósisakot kell viselni, és érvényes jogosítványra is szükség van.