Kawasaki Versys a mindenes

2006.07.26. 10:55

A motorok közül kevés a sokcélú, mindenre használható gép. A sport, az enduró és supermoto gépek mindegyikének van valami hátulütője kategóriájuk jellege miatt. A 17 colos kerekeken guruló túra- vagy túra-sportmotorok jöhetnének univerzális számba, de sokszor túl nagyok, városban nem igazán célszerűek és mindemellett fenntartásuk, beszerzésük sem olcsó. Sőt néha nem is annyira kényelmesek, ha a kormányzási helyzetüket nézzük. A következő divathullám az elöl 19, hátul 17/18 colos kerekekkel szerelt túraendurókat hozta a vándormotorosok világába. Itt már egyenes derékkal ül a pilóta, nagy széles kormánnyal uralja a gépét, és az utasnak kell sem előre csúszkálnia folyton. Költségeik sem annyira vészesek, és bírják a strapát, viszont szinte soha sem használták földutakon őket, így az enduró jellegükre nemigen volt szükség a valós életben.

A legújabb motoros túradivat ismét változásokkal szolgál: beköszönt a mindenhol 17 colos kerekekkel, túramotorosokat kielégítő üléshelyzettel, akár városban is használható motorméretekkel és relatíve kedvező árú, olcsón üzemeltethető, mindenes motorok korszaka. Egyik első képviselője a Ducati Multistrada volt, amely azonban ára miatt nem lehetett olyan népszerű. Az első igazán nagy példányszámban gyártásra szánt mindenes gép a Kawasaki Versys lehet, amelyről minap jelentek meg az első fotók. A motor neve a Versatile System, azaz a sokoldalú rendszer angol szavak összevonásából ered, amely szinte mindent elmond, mire szánják a gépet a tervezők. Magyarul mindenféle felhasználási területre, város, országút, túra, szerpentin, ahová csak aszfaltút vezet.

A Kawasaki reklámszövege egy az egyben ezeket az útvonal típusokat sorolja fel a gép célterületének, tehát a zöldek marketingesei megéreztek egy piaci rést, ahová tömegmotor-gyártóként elsőnek tették be a lábukat, bár még idén szép számmal jönnek a követőik. A motor az ER-6 elemeire épül. Innét származik a már jól ismert, igen modern és remekül dolgozó soros, kéthengeres, vízhűtéses, nyolcszelepes, négyütemű, 649 köbcentis blokk. Természetesen teljesítve az Euro3 normákat. A hátsó futóművet szintén a már ismert típusból emelték át, de előre a supermotókra jellemző, ám közel sem olyan drága felfordított teleszkópvillák kerültek. A hosszabb rugóutakkal enyhébb terepre is kimerészkedhet a motor tulajdonosa. Meglepő egy ilyen kategóriájú motornál, de elöl-hátul állítható lesz a rugó előfeszítés mellett a csillapítás is. A váz is az ER-6-osból érkezik, de bizonyos helyeken, így oldalt, a blokk mellett megerősítették.

A kerekek 17 colosak, és a az ER-6-osból ismert Dunlop D221-es sporttúra gumik kerülhetnek rájuk. A fékek a szintén jól ismert hullámos 300 mm-es tárcsák elöl dupla kivitelben, két dugattyús Tokico féknyergekkel. Hátul egyetlen dugattyú lassítja a 220mm-es tárcsát. Előre opcionálisan ABS rendelhető, amelynek hasznosságát ki-ki maga ítélje meg. Az állítható szélvédő azonban bizonyosan mindenki számára hasznos alapáras felszerelés lesz.

Végül de nem utolsó sorban a forma. Ez mindenkinek szubjektív dolog, de a Kawasaki egy merészet lépett a fejidom formatervével. Kicsit az Aprilia Pegaso, de inkább valamelyik újhullámos rajzfilm robotjának fejéhez hasonlítható. A lényeg, hogy egyedi és össze nem téveszthető! A gép többi része, mint a tank, ülés, utas hely, hátsó traktus szolid, de modern. Megrendelhető színek narancs, fekete és ezüst. Részletes műszaki információ és árak az őszi motor kiállítások körül lesznek elérhetők.