Kawasaki Mega Z

2006.12.28. 09:58

A 2007-es Kawasaki Z1000-esről ugyan már nyár végén érkeztek a hírek, mint arról akkoriban beszámoltunk, most megpróbáljuk részletesen ismertetni műszaki újdonságait. A 2002-ben bemutatkozó előd Z1000-es a hajdanán híres Z1 nyomdokaiba lépve erős blokkjával és izommotor kinézetével próbálta elhódítani a vásárolókat a konkurenciától. Az eltelt négy évben épp elég vetélytársat kapott, hogy megérjen az idő a frissítésre. Az újításokkal a Kawasaki ismét a csupasz izombringa kategória élére kívánja visszahozni 1000 köbcentis naked modelljét.

A fejlesztések egyik célja a nagyobb motorerő, a másik egy mozgékonyabb, jobban irányítható motor volt. Természetesen az ilyenkor szokásos stílusbeli felfrissülés egy naked bike esetében nem maradhatott el. Az első feladat tehát a motorerő növelése. A hétköznapi könnyed motorozás kulcsa a minél nagyobb nyomaték az alsó és közepes fordulatszám tartományokban. Ennek érdekében számos átalakítás történt a Z1000 blokkján. A nagyobb teljesítményhez új befecskendező-rendszer, más injektorok, kisebb szívótorkok és segéd pillangószelepek kerültek a blokkra, új vezérlő számítógéppel. Az irídium gyertyák biztosabb, erősebb szikrát adnak a hengerekbe, javítva az égés hatásfokán. A motor természetesen Euro3 kompatibilissé vált.

Ehhez szükség volt egy katalizátoros kipufogórendszerre. A régi Z1000-es négycsövű kipufogója jellegében megmaradt, de kialakítása 4-2-1-2 rendszerre változott az eddigi 4-2-4 helyett. Most csak két hátsódob van valójában, a 4 vég csak optikai tuning rajta, de ezzel megtartották a négy kipufogós látszatot, és ráadásul könnyebb is lett. A jobb oldali cső egy kipufogószelepet is kapott, a gáznyomás hullámainak szabályozására, amellyel növelhető az alacsony fordulatszámok nyomatéka. Az átdolgozott vezérműtengelyek, a kisebb szívó és kipufogószelepek, a nagyobb lendkerék tömeg mind-mind az alacsony-közepes fordulatszámon ébredő nyomaték növelését szolgálták.

Mindez 125 lóerőt eredményezett végeredményben. Ehhez tervezték át a váltó fokozatainak elosztását, amelyek most rövidebbekké váltak. A váltódob és váltókar csapágyazásának megváltoztatásával érzetre egy jobb váltómechanizmust ígér a Kawa. Az új kuplungrugók a könnyebb kuplungolásért, a nagyobb radiátor a jobb hűtésért felelnek.

A blokk alumínium segédvázán úgy alakították ki a felfogatási pontokat, hogy az eddig a hengerfej első részénél függő erőforrást most a hengerek mögötti felfogató pontokkal lehet a vázba helyezni. Ez kisebb motorvibrációt és jobb tömegközpontosítását eredményez az új Z1000-esnél. A hátsó lengővilla alumíniumból készül mostantól és felfogatása is változott. A motorváz és egyéb szerkezeti elemek merevsége csökkent, de ezáltal a gép sokkal jobban kommunikál a pilótával, több visszajelzést ad számára. A 41 mm-es fordított első teleszkópvillák nyomó fokozati csillapításukban és rugó előfeszítésükben állíthatok. Mindez a villa működés első szakaszában finom reagálást, míg később egy erősebb csillapítást eredményez.

Hátra egy gáztöltésű rugóstag került, amelynek a húzófokozati csillapítása fokozatmentesen, míg rugó előfeszítése egyszerű módon állítható. A futómű beállítás egyfajta kompromisszum a városi és a sportos, kanyargós utaknak megfelelő használatra. A fékek mindig remek darabok voltak a Kawasakikon, most sem tréfáltak, rárakták a Z1000-esre a legmodernebb Kawa sportgépek teljese első fékrendszerét. Dupla 300mm-es hullámos féktárcsák radiális 4 dugattyús féknyergekkel, radiális főfékhengerrel. Az ABS külön rendelhető a sportfékekhez. Hátul egy nagyobb, 250 mm-es féktárcsát találunk egyetlen fékdugattyúval.

Az új Z1000 nem csak az átdolgozott blokkjának, és futóművének köszönheti könnyebb irányítását, hanem a megváltozott üléspozíciójának is. A kormány közelebb került a pilotához, és 40 mm-el keskenyebb lett. A lábaknál keskenyebb üzemanyagtank talán biztosabb talajfogást eredményez most már az alacsonyabb pilótáknak is. A motor átalakításának teljességét egy új műszerfal - analóg fordulatszámmérő, digitális sebességmérő és egyéb visszajelzők -, valamint gyári indításgátló szolgálja. Narancs, fekete és kék színekben lesz kapható tavasztól az új Z1000.