Befecsis Suzuki krosszgép

2007.07.08. 01:04

Az üzemanyag befecskendező a motokrossz sportba is megérkezett a 2008-as vadonatúj Suzuki RM-Z 450 krosszmotor révén. A Suzuki a római 2008-as európai sajtóbemutatón leplezte le a teljesen új RM-Z450-est, amely elsőként versenyezhet majd egyhengeres befecskendezős krosszmotor révén az MX1 motokrossz világbajnokságban jövőre. A befecskendezőt a Keihinnel közösen fejlesztette a Suzuki, és érdekessége, hogy nincs szükség akkumulátorra a működéséhez! Az egység súlya rendkívül csekély, és alkalmazásával az egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses, DOHC vezérlésű blokk erősebb lett az alacsony és közepes fordulatszám tartományokban. A Keihin befecskendező egységet speciálisan motokrossz környezethez fejlesztették, azaz bírja poros levegőt és kapcsolódása a gázkarhoz egy progresszív összekötő rendszerrel lett megoldva. 18 tűs mágneses jeladó adja meg a főtengely pontos helyét és forgási sebességét, valamint löketét a központi számítógépnek, amely képes kiszámolni az optimális befecskendezési és gyújtási időt. A befecskendezős modell kevesebbet is fogyaszt a karburátoroshoz viszonyítva, így elegendő volt egy 6.2 literesre csökkentett alumínium üzemanyagtank alkalmazása.

Egy fázisú, állandó töltést adó generátor látja el a motor elektromos rendszerét a szükséges energiával. A melegindító a kormány jobb oldalára került át, hogy közben a pilóta a bal oldalon tudjon ügyeskedni a kuplunggal. A jelentősen módosított blokk egy teljesen új, 5 sebességes váltóművet és hosszabb sebesség fokozatokat is kapott. A henger és a váltó olajkörét ketté választották, ez nagyon rövid és alacsony erőforrást eredményezett, és nem engedi a váltó esetleges szennyeződéseinek átjutását a hengerbe. A hengerfalon egyébként ott figyel a Suzuki saját védőrétege, amelyet SCEM-nek neveznek. A Suzuki mérnökei a vázat sem hagyták érintetlenül. Teljesen új a dupla alumínium hídváz formaterve, melynek végső formáját a versenytapasztalatok alakították ki. Az egész motor keskenyebb lett, több helyet adva a pilótának a gépészkedésre a krosszpályán. A futóműnél sem spóroltak. Elöl egy 47 mm belsőcső átmérőjű, dupla terjeszkedési kamrás Showa fordított teleszkópvilla pár található, hátra szintén egy külön gáztartályos Showa rugóstag került. Mindkét darab minden irányban, széles tartományban állítható.

A megállásról a versenysportból származó hullámos féktárcsák gondoskodnak. Ezek sárban, porban jóval hatékonyabbak, jobban tisztulnak, mint a hagyományos tárcsák. A méretek alapján igen kompaktra sikeredett az új RM-Z 450. 955 mm az ülésmagasság, 1480 mm a tengelytáv, 2185 mm a teljes hossza, 830 mm szélesség mellett. A motor súlya szárazon (a japánoknál ez nagyon szárazat jelent, semmiféle folyadékkal nincs feltöltve ilyenkor a gép) 101.5 kiló. A gép a motokrosszban szokásos elöl 90/100-21, hátul 120/80-19 méretű abroncsokon gurul. A lábtartókat megemelték, hogy kevésbé akadjon fenn a sárban. Az egész műanyag idomzatot felfrissítették, akárcsak a gyári matricázást. Az ülés tapadós huzatot kapott. A gyárilag aranyszínű lánc már csak hab a tortán. Természetesen a Suzuki gyári sárga színét hordozza ez a krosszmotor is. Az új RM-Z 450 ősszel érkezhet a szalonokba, és nem sokkal ezután a versenypályákra egyaránt.