A tűzpenge nem nyugszik
Az MCN grafikusai megálmodták milyen is lesz a
2004-től látható legújabb Honda FireBlade. A 2004-es teljes
átváltozás előtt, még a szokásos 2 éves felújítási programon esik
majd át a CBR900RR, aminek eredményét már idén szeptemberben
láthatjuk.
A FireBlade ránc felvarrása csak egy része annak a programnak, amelyben a Honda az egész sportmotor palettáját fel szeretné rázni egy kicsit. A 2002-es FireBlade a formai változásokon kívül műszaki változásokon is keresztül megy majd, például megnövelt hengerűrtartalma majdnem 1000 köbcenti lesz. A feljavított motorblokk a jelenlegi, még 1999-ben bemutatott FireBlade blokkján alapul majd, de belül az alkatrészeket alaposan átrendezik majd. A váz alapvetően változtatások nélkül kerül át az új Blade-be.
A motorblokkba ágyazott hátsó lengővilla
bekötési pontja is változatlan elven működik, ezzel segítve a váz
tehermentesítését. Az új modell az idei CBR600-tól kölcsönöz néhány
formai elemet. Ilyen lesz például az elöl-oldalt elhelyezett
légbeömlő nyílások, amelyek a ram-air dobozába vezetnek, és ilyen
lesz az osztott dupla első lámpa is. A teljesítmény 160 lóerő körül
várható, amellyel végre versenyképes lehet a Suzuki GSX-R 1000 és a
Yamaha idén szintén megújuló R1-esével szemben. Ezeknek a
módosításoknak kell eladniuk a FireBlade-t az elkövetkezendő néhány
évben addig, amíg 2004-ben egy teljes egészében új modell meg nem
jelenik.
Az új formatervről még elég kevés tudható, de a Honda kutató és fejlesztő részlegéhez közeli források szerint a motor új arculata a gyár csúcs szintű versenymotorjainak, a VTR1000 SP-1-esnek és az új RCV211 GP motorjának vonásait örökli majd. Nemcsak a 2004-es FireBlade, hanem a 2003-ban teljesen megújuló CBR600 is ezt a formavilágot fogja követni tervezésében. A várható dízájn utánozni fogja a jelenlegi SP-1 által bemutatott megoldást, a központi beépítésű ram-air beömlő nyílást a két első lámpa közt. Így a levegő szabadon áramolhat át a váz nyakrészén, egyenesen az air-boxba.
Műszakilag mindkét következő generációs CBR
nagy valószínűséggel megkapja a Honda autókból már jól ismert V-TEC
változtatható szelepvezérlést, amely mind a szelepvezérlési időket,
mind az emelés mélységét folyamatosan szabályozza majd. Ezzel a
nyomaték és lóerő leadása sokkal optimálisabb lesz az egész
fordulatszám tartományban. Így a motoroknak nem kell nélkülözniük a
versenyre kihegyezett, felső fordulatszám tartományokban elvárt
teljesítményt, sem a hétköznapi életben jobban kihasználható alsó
fordulatszám tartományokban jelentkező nyomatékosságot.
A Honda a japán belpiacon pár éve már forgalmazza a CB 400 VTEC motorral hajtott változatát, de Japánon kívűl várhatóan idén jelenik meg az első, sorozatban készülő sportmotor VTEC vezérlésel. Ez valószínűleg a 2002-es VFR800 lesz, ami a következő modellévre teljesen megújul majd.