Turbó R1
![]() |
|
![]() |
![]() |
Úgy tűnik van, akiknek a Yamaha 150 lóerős
R1-ese nem elég extrém jármű, hát azoknak a kanadai Graphic Art
Motodesign épített egy különleges darabot. A motor 215 lóerős
turbóval, a nélkül "csak" 190. A tulajdonos Robert Dussault
elmondása szerint az első három sebességfokozatban nem lehet teljes
gázt húzni, mert a motor egyből hanyatt vágja magát, még a
negyedikben is kissé kényes dolog ütközésig csavarni a gázkart.
Szóval ez nem teljesen az a fajta erő, amit az emberek szeretnének birtokolni egy kétkerekűnél, de a tulaj pontosan ezt szerette volna. Csak 160 kilométert képes egy tank benzinnel megtenni a motor, de egy ilyen járműnél ez bőven elég. Az első lánckerék egy foggal való megnövelése után a gép elérte a 306 km/h-s végsebességet. Még egy kis munka az áttételeken és a 200 mph (322 km/h) bűvös határ elérése sem lehetetlen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A könnyű, magnézium kerekek közül a hátsót egy
egyedi, egy karos Harris lengővilla tartja. Az első kereket felső
kategóriás Öhlins felfordított teleszkóp villák fogják közre. Az
egyébként nem rossz gyári R1 fékek helyére professzionális 6
dugattyús PFM féknyergek és hozzájuk jól passzoló szintén PFM
úszóágyazású, kovácsoltvas féktárcsák kerültek. A blokkban a
sűrítést lecsökkentették, hasonlóan a turbós autóknál alkalmazott
elv alapján.
A turbóból szállított nagy nyomású levegőt egy kis méretű alumínium hűtő teszi hűvösebbé, a kipufogó legvégén egy széria Two Bros szénszálas dob hangoskodik. A kuplung természetesen meg lett erősítve, hogy lépést tudjon tartani a hihetetlen nagy erőkkel, amelyek a főtengelyen ébrednek. A műszerezettséget levegő-benzin keverékarány mérő és turbónyomás mérő egészíti ki. Ha mindez valakit mégis hidegen hagyna, az egészet egy speciális, Chameleon fantázia nevű, 3 rétegű fényezés teszi teljesen egyedivé. Akinek esetleg pár alkatrész, vagy az egész motor felkeltette a figyelmét, ezen a weboldalon akár egyenként is megrendelheti a hozzávaló elemeket.